به گزارش ميراث آريا(chtn) مديران مدارس ابتدايي مي گويند که استفاده از اين دوربينها براي جلوگيري از اتفاقات و حوادث ناگوار براي دانش آموزاني است که نمي توانند از خود نگهداري کنند لازم و ضروري است. به طور مثال دانش آموزان ابتدايي علاقه زيادي به هل دادن هم از پله ها و دويدن دارند که اين دوربينها مانع از انجام حرکات غيرمعقول از سوي آنها و در نتيجه بروز خطر و حادثه مي شود که البته نيز اين طرز فکر نيز جاي نقد و سئوال دارد. چرا که هرساله شاهد اخبار بروز حوادث مشابه هستيم.

مديران مدارس راهنمايي و دبيرستان نيز اين گونه توجيه مي کنند که دانش آموزان امروزي همراه خود سي دي هاي مبتذل و يا مواد مخدر مي آورند و محيط مدرسه را ناامن مي کنند و ما راهي جز استفاده از دوربينهاي مداربسته در راهروهاي مدارس نداريم و قطعا از اين طريق مي توانيم چنين مواردي که هزينه هاي سنگيني را براي دانش آموزان ديگر را دارد، کنترل کنيم. البته اين روش نيز يکي از روش هاي نظارتي قهر آميز تلقي مي شود روشي که اصولا مورد تقبيح است.چرا که دانش آموز صرفا به دليل همين قوه قهريه اعمال خود را کنترل مي کند و شايد هيچگاه به قبح عمل خود نرسد و دچا اختلال رفتاري شود وبه گونه اي اين ناهنجاري را در خود پنهان و در جائي که نظارت کمتري احساس کند ،آن را بروز بدهد.در صورتي که برخورد بايد به گونه اي باشد که دانش آموز که ناگزير از ورود به اجتماع است با به مرحله اي برسد که پي به قبح عمل خود ببرد.آيا مسئولان آموزش پروش ومدارس همين که در حيطه کاري آنان عمل خلافي صورت نگيرد راضي خواهند بود وبه وظيفه خطير خويش عمل کرده اند؟!؟
در همين حال نيزهيچيک از مديران اين نوع از مدارس عنوان نمي کنند که استفاده از چشم الکترونيک يا همان چشم سوم مي تواند چه پيامدهاي مضري را در رفتار و عملکرد دانش آموزان داشته باشد و چه ذهنيتي را در جامعه ايجاد مي کند؟

در واقع کودکان با اين روش بيشتر پنهان کاري را ياد مي گيرند و در داقع ديگر بچه ها خود واقعيشان در مدرسه نيستند و سعي مي کنند جلوي دوربين خود را با نظم و انضباط ترين دانش آموز نشان دهند.\"

اين جمله شايد شاه کليد همه مخالفتها و ممانعتهاي استفاده از دوربينهاي مداربسته باشد. سعي دانش آموزان براي زدن نقابي دروغين بر صورت و رفتارشان براي کسب نمره انضباطي ايده آل، ترس از بروز شور و نشاط و بازي در زنگهاي تفريح و بروز رفتارهاي ناهنجار در جامعه به واسطه کنترل دائم و هميشگي در مدرسه تماني ازپرسش هائي است که شايد بسياري از مديران ارشد آموزش و پرورش در برخورد با آنها قادر به پاسخگويي نيستند.

از علل ديگر مخالفت با استفاده از دوربينهاي مداربسته به خصوص در مدارس دخترانه، مغايرت آن با اصل طرح شاداب سازي مدارس است. جالب اينکه بيشترين مورد استفاده از دوربينهاي مداربسته در مدارس دخترانه است. طبق طرح شاداب سازي مدارس، دختران بايد آزاد و بدون حجاب روسري در مدرسه حضور داشته باشند و بتوانند راحت در راهروها و حياط مدارس رفت و آمد کنند. سئوال اين است که با وجود اين دوربينها چگونه مي توان مدارس دخترانه را شاداب سازي کرد؟ چگونه مي توان به دانش آموزان و خانواده هاي آنها اطمينان داد که فيلمهاي ضبط شده موجود در رايانه مسئولان مدرسه به صورت اتفاقي به دست فرد نابابي نيفتد و از آنها استفاده نادرستي نکند؟

اگر اين اتفاق هم اکنون که هيچ قانون و برنامه اي در اين باره وجود ندارد بيفتد چگونه با مدير مدرسه و سودجويان متخلف برخوردخواهد شد وآيا سودي خواهد داشت.
يکي از خبرگزاري هاي رسمي نيز در اين باره با برخي از مديران گفت و گو کرده است و واکنش ايشان را در اين موضوع ثبت کرده اس.

در آن گزارش آمده است: اما مروري بر واکنش مديران ارشد آموزش و پرورش نشان مي دهد که آنها اين موضوع را به چشم يک مسئله نمي بينند و هيچ تلاشي براي پيدا کردن راه حلي مناسب در اين خصوص نداشتند.

اولين تماس را با مدير کل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش داشتيم. مهري سويزي از همان ابتدا پس از برخورد با اين سئوالات به تندي واکنش داد و نصب اين دوربينها را مغاير با طرح شاداب سازي عنوان کرد و از پيگيري جدي اين مسئله در جلسه شوراي معاونان خبرداد.

مهري سويزي در اين باره گفته بود\" اگر قرار باشد طرح شاداب سازي را در مدارس دخترانه پياده کنيم، نبايد ناظر مجازي در محيط مدرسه وجود داشته باشد. چه تضميني وجود دارد که فيلم ضبط شده اين دوربينها به سرقت نرود و يا در اختيار سايرين قرار نگيرد.\"

همانگونه که بايد معلم در کلاس درس فعال باشد، ناظم نيز بايد در زنگهاي تفريح مواظب دانش آموزان باشد، درواقع کلاس درس ناظم، زنگهاي تفريح است. اينکه بخواهيم خود را راحت کنيم و از سيستم ديجيتال استفاده کنيم ، درست نيست
مدير ارشد زنان آموزش و پرورش عنوان کرده بود که \" همانگونه که بايد معلم در کلاس درس فعال باشد، ناظم نيز بايد در زنگهاي تفريح مواظب دانش آموزان باشد، درواقع کلاس درس ناظم، زنگهاي تفريح است. اينکه بخواهيم خود را راحت کنيم و از سيستم ديجيتال استفاده کنيم ، درست نيست.\"اگرچه سويزي در ابتدا موضعي قاطعانه در اين باره گرفت ولي به عنوان يک مدير زن هيچ گاه اين موضوع را پيگيري نکرد. اما پس از آن معاون آموزش و نوآوري وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اين مسئله در ابتدا سعي کرده بود که اصل قضيه را زير سئوال ببرد و وانمود کند که به هيچ وجه در مدارس از دوربين مداربسته استفاده نمي شود. که اين را مي توان نقطه ضعفي براي او و وزير آموزش و پرورش محسوب کرد. چرا بايد مديران ارشد از وضعيت مدارس پايتخت خود بي خبر باشند. پس از اينکه اسناد و مدارکي در اين زمينه به \"عباس رهي\" ارائه کرديم، بلافاصله قانع شد و گفت که اين موضوع مهم را پيگيري مي کنم.

اما واکنش عباس رهي در همان ابتدا نسبت به اين مسئله اين چنين بود: \" قرار نيست که در مدارس کار پليسي انجام دهيم که بخواهيم دوربين نصب کنيم و به نظر من اين عمل اشتباه است. اگر در کشورهاي اروپايي و آمريکايي دوربين مدار بسته نصب مي کنند، به اين علت است که دانش آموزان به سلاح مجهز اند و امکان قتل وجود دارد در حاليکه دانش آموزان ما دين محور و اخلاق مدار و مسلمان هستند.\"
سرپرست مشاوره و امورتربيتي نيز در باره نصب دوربين ها به مهر گفته بود که \" نصب اين دوربينها هم از جهت سازماني و هم علمي و تربيتي تاييد نمي شود چرا که ما را به سمت کنترل بيروني مي برد. درحاليکه مي خواهيم دانش آموز را به سمت ارزشهاي دروني راهنمايي کنيم.\"

عزت الله فولادي تاکيد داشت: \" قطعا نتايج اين اقدامات در آينده اثرات خود را در جامعه خواهد گذاشت.\"

اگر مديران واقعا به دنبال کنترل و نظارت بهتر هستند، شايسته است نظارت را از طريق کارهاي فرهنگي و به خصوص از طريق معاونان پرورشي انجام دهند
حتي جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه نيز در اين باره گفته بود که \"هدف از اين اقدام را نمي دانم و اطلاعي از واقعيت داشتن اين امر ندارم و به درستي نمي دانم چرا اين اقدام انجام شده است اما به مديران مدارس پيشنهاد مي کنم اقدامات فرهنگي را در مدارس ترويج دهند.\" جمشيدي اظهار داشت \"اگر مديران واقعا به دنبال کنترل و نظارت بهتر هستند، شايسته است نظارت را از طريق کارهاي فرهنگي و به خصوص از طريق معاونان پرورشي انجام دهند. اما به طور کلي در مورد نصب اين دوربينها بايد گفت در قانون چنين گونه مواردي مطرح نشده بنابراين مي تواند مشکلي هم نداشته باشد.\"

اگرچه وزير آموزش و پرورش نيز در ابتدا نسبت به اين مسئله سکوت پيشه کرد اما در نهايت روابط عمومي اين وزارتخانه مجبور به پاسخگويي در اين باره شد.

روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در اطلاعيه اي عنوان کرد که \" وزارت آموزش و پرورش تاکنون هيچ مجوزي براي نصب دوربين مدار بسته در مدارس را صادر نکرده و به هيچ وجه قصد تصميم گيري در اين باره را ندارد.\"

پس از آن نيز دبير شوراي عالي آموزش و پرورش با مضر دانستن اين دوربينها براي تربيت دانش آموزان گفت که \"کارگروه تخصصي در شوراي عالي آموزش و پرورش براي بررسي نصب دوربينهاي مدار بسته در مدارس تشکيل شده است.\"

به گفته نويد ادهم اين شورا وظيفه دارد طي مدت کوتاهي نظر ساير معاونتها در اين خصوص را جمع بندي کرده و تصميم نهايي را بگيرد که البته چنين امري تا به امروز محقق نشده است.

معاون پرورشي و تربيت بدني آموزش و پرورش شهر تهران نيز بدون توجه به تصميم شوراي عالي در اين باره گفت که \"من موافق نصب دوربين مدار بسته در مدارس هستم و معتقدم نصب دوربينها محيط ناامن براي دانش آموزان ايجاد نمي کند.\"
محمد بنيادي در پاسخ به سئوالات بالا روش دور زدن را پيش گرفت و حتي انتقاد کرد که چرا نبايد از تکنولوژي روز استفاده کنيم.

ثبت حرکات دانش آموزان موجب آرامش رفتاري آنان شده و امکان خطاي دانش آموزان را نيز به صفر مي رساند.

بنيادي در پايان اين اصل 30 ساله آموزش و پرورش را نيز که مدرسه خانه اول دانش آموزان است را زير سئوال برد و گفت که \" ثبت حرکات دانش آموزان موجب آرامش رفتاري آنان شده و امکان خطاي دانش آموزان را نيز به صفر مي رساند.\"

در پايان اين سئوالات مطرح است که آيا منظور از نصب اين دوربينها مي تواند عدم اعتماد به کودکان و نوجوانان امروزي باشد؟ آيا بايد قبول کنيم که ما نيز همچون غرب در تربيت کودکانمان با موانع متعدد روبرو شديم که حاضر به کنترل مخفيانه آنها هستيم؟ آيا موازين ديني و اسلامي ما هيچ راه حلي براي کنترل رفتار کودکان و نوجوانان ما نگذاشته است؟

به جا و منطقي است که مسئولان آموزش و پرورش شفاف و بدور از هرگونه شائبه اي به اين سئوالات پاسخ دهند./100

انتهای پیام/

کد خبر 138805186