ميراث آريا(chtn)- سردار محمد رويانيان با اشاره به مطالب فوق تصريح کزد: وزارت امور اقتصادي و دارايي (بيمه مرکزي ايران) براي افزايش اثر بازدارندگي آنها از وقوع تخلفات و تشويق به رعايت قوانين ترافيکي، مبتني بر اطلاعات ثبت شده و سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان (بويژه ناوگان حمل ونقل عمومي و موتورسيکلت) اقدام کند. همچنين اين وزارتخانه ظرف مدت دو ماه بايد مقررات مربوط به پرداخت خسارات حوادث رانندگي را به نحوي اصلاح کند که شرکتهاي بيمه‌گر ملزم به پرداخت خسارات وارده به وسايل نقليه در اثر انجام عمليات نجات و رهاسازي که به تأييد پليس راهنمايي و رانندگي رسيده است، شوند.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور از ابلاغ آيين‌نامه مديريت ايمني حمل و نقل و سوانح رانندگي خبر داد و گفت: با اجرايي شدن اين آيين‌نامه انقلابي در ايمني و مديريت تصادفات در کشور ايجاد مي‌شود.

سردار محمد رويانيان با اشاره به مصوبه وزراي عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت که به تاييد رييس‌جمهوري رسيده است، با تاکيد بر اين که از اين پس فرماندهي صحنه تصادف بر عهده پليس راهنمايي و رانندگي ناجاست و تمامي تيم‌هاي عملياتي دستگاههاي مؤثر موظفند اقدامات خود را ضمن هماهنگي با پليس انجام دهند، افزود: بر اساس آيين‌نامه جديد اطلاع‌رساني حوادث، مديريت و کنترل ترافيک و فرماندهي و ايجاد امنيت در صحنه توسط نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، خدمات فوريتهاي پزشکي و حمل اجساد متوفيان حوادث رانندگي توسط تيم‌هاي اورژانس، جستجو و نجات شامل اطفاي حريق، امداد، نجات و رهاسازي در شهرها و حومه آن توسط سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني، جستجو و نجات شامل اطفاي حريق، امداد، نجات و رهاسازي در راههاي برون‌شـهري توسـط تيـم‌هاي عملياتي و اجـرايي سازمان امداد و نـجات جمـعيت هلال احمر، پاکسازي، تخـليه صحنه حادثه و ساماندهي امداد خودروها در حوادث جاده‌اي برون شهري و تعمير و مرمت زيرساختها و علايم راه توسط تيم‌هاي عملياتي ادارات راه و ترابري و پاکسازي، تخليه صحنه حادثه و ساماندهي امداد خودروها و تعمير و مرمت زيرساختها و علايم راه در شهرها و حومه آن توسط تيم‌هاي عملياتي شهرداري انجام خواهد شد.

وي با اشاره به وظايف وزارت راه گفت: وزارت راه و ترابري موظف است براي افزايش ايمني راههاي برون‌شهري نسبت به شناسايي نقاط پرتصادف به تفکيک حوزه‌هاي جغرافيائي، تعيين اولويت‌ها و ارائه برنامه زمان‌بندي‌شده سالانه براي انجام اقدامات ايمن‌سازي آنها به کميسيون ظرف دو ماه، درجه‌بندي ايمني راههاي کشور و بازديد ايمني راههاي موجود و انجام اقدامات ايمن‌سازي با اولويت اقدامات کم‌هزينه مهندسي و همچنين ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده هر شش ماه يک‌بار به کميسيون ايمني راههاي وزارت راه ، بازرسي ايمني راهها در مرحله مطالعاتي و پيش از گشايش و ارائه گزارش اقدامات انجام شده هر شش ماه يکبار به کميسيون ياد شده، و آرام‌سازي تردد خودروها در فواصل معين قبل از ورود به نقاط پرتصادف حوزه‌هاي جغرافيايي و همچنين در فواصل 10 تا 15 کيلومتري ورودي شهرهاي بزرگ، با استفاده از تجهيزات استاندارد سرعت‌گير، خط‌کشي‌هاي اکستروژن و غيره اقدام کند.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور افزود: اين وزارتخانه همچنين موظف شد نسبت به تأمين، نصب و مديريت دوربين‌هاي کنترل سرعت با قابليت انتقال خودکار اطلاعات ثبتي آن به اولين پاسگاه پليس در مسير به منظور توقف و اعمال قانون راننده متخلف در اولين پاسگاه بعدي، تأمين و نصب دستگاههاي (GPS) موردنياز براي تجهيزگشت‌ها و کارشناسان رسيدگي به تصادفات، به منظور ثبت مختصات دقيق محل تصادف در سيستم جامع اطلاعات تصادفات، الزام رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي براي نصب و عملياتي نمودن (GPS)، مکان‌يابي و توسعه هدفمند تير پارک‌ها و مجتمع‌هاي خدمات رفاهي بين‌ راهي با لحاظ کردن اولويتهاي تعريف شده در طرح جامع مجتمع‌هاي خدمات رفاهي و الزام به تأمين محل استقرار تيم‌هاي عملياتي دستگاههاي مؤثر و الزام رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به داشتن تجهيزات موضوع آيين‌نامه حمل بار و مسافر و مدت لغو پروانه فعاليت و تعطيلي مؤسسات حمل و نقل جاده‌اي بويژه کپسول اطفاي حريق و جعبه کمک‌هاي اوليه و نيز ارائه آموزش‌هاي موردنياز براي استفاده صحيح و مؤثر از آنها اقدام کند.



وي افزود: وزارت راه همچنين مکلف است نسبت به کنترل ساعات کاري رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به ميزان حداکثر 8 ساعت رانندگي در شبانه‌روزي براي هر راننده توسط شرکتهاي حمل و نقل و نظارت بر حسن اجراي آن مطابق مقررات مربوط، نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي با هماهنگي ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، اعـمال مـقررات بازدارنده تعريف شـده در دستورالعـمل صدور، تمـديد، تعويض و لغو برگ فعاليت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون‌شهري، ارزيابي مستمر عملکرد شرکتهاي حمل و نقل عمومي در زمينه رعايت اصول ايمني ترافيکي و اتخاذ سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي مطابق دستورالعمل‌هاي مربوط، بهره‌گيري از رانندگان واجد شرايط ناوگان حمل و نقل عمومي در امداد افتخاري به مجروحان و اطلاع‌رساني سريع تصادفات به مراکز پليس، اورژانس، راهداري و هلال‌احمر با همکاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، تهيه و اجراي طرح کنترل دوره‌اي سلامت، مهارت و صلاحيت رانندگان سيستم حمل و نقل عمومي بعد از اخذ گواهينامه با همکاري پليس راهنمايي و رانندگي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، تأمين ايمني عبور و مرور در محل‌ها و کارگاههاي اجراي عمليات عمراني در سطح راهها مطابق ضوابط مشخص شده در آيين‌نامه ايمني راه، تدوين برنامه عملياتي جامع به منظور تجهيز تيم‌هاي متخصص مقابله با مواد خطرناک در سطح راهها، ساماندهي و نظارت بر عملکرد مراکز امداد خودرو و يدک‌کش‌ها، افزايش تابلوها و علائم هشداري در فواصل مشخص قبل از ورود به مقاطع حادثه‌خيز (اطلاع‌رساني نقاط پرتصادف) و مکان‌يابي و تجهيز راهها به تابلوهاي پيام متغير خبري اقدام کند.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با تاکيد بر اين که وزارت کشور موظف است براي افزايش ايمني شبکه معابر شهرها و حومه از طريق شهرداري‌ها نسبت به شناسايي موقعيت وقوع تصادفات کاربران آسيب‌پذير مانند موتورسواران و عابران پياده و نقاط حادثه‌خيز شهرها و حومه آنها و ايمن‌سازي اين نقاط با اولويت اقدامات کم‌هزينه مهندسي اقدام کند، افزود: اين وزارتخانه همچنين مکلف شد اقدامات لازم براي تأمين ايمني عبور و مرور در محدوده‌هاي اجراي عمليات عمراني مطابق ضوابط مشخص شده در آيين‌نامه ايمني راه، مکان‌يابي و تجهيز شبکه به تابلوهاي پيام متغير خبري، ساماندهي و نظارت بر عملکرد مراکز امداد خودرو و يدک‌کش‌ها و تقويت و تجهيز تيم‌هاي متخصص مقابله با مواد خطرناک را انجام دهد.
وي با اشاره به اين که مديريت فوريتهاي پزشکي در حوادث رانندگي (درون‌شهري و برون‌شهري) به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است، افزود: وزارت بهداشت همچنين موظف است ضمن حضور در تمامي حوادث رانندگي اطلاع‌رساني شده، زمان رسيدن بر بالين مصدوم را در شهرها در 80 درصد موارد به کمتر از 8 دقيقه و در جاده‌ها در 80 درصد موارد به کمتر از 15 دقيقه کاهش دهد که در اين راستا 3 ماه به اين وزارتخانه فرصت داده شده است.

سردار رويانيان با تاکيد بر اين که حمل اجساد متوفيان ناشي از تصادفات رانندگي در خارج از حريم شهرها با استفاده از پوشش مناسب حمل جسد نيز بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده است، به ايسنا گفت: سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر نيز موظف است نسبت به استقرار نيروهاي خود در پاسگاهها و اتاقک‌هاي پليس راهور ناجا و انجام عمليات جستجو و نجات مصدومين و مجروحين گرفتار شده در حوادث رانندگي و ارائه طرح عملياتي و همچنين اسکان اضطراري سانحه‌ديدگان اقدام کند.

وي تصريح کرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز موظف شد نسبت به نصب تجهيزات مخابراتي لازم به منظور پوشش کامل شبکه، از طريق شناسائي نقاط کور شبکه مخابراتي (G.S.M) در تمامي راههاي برون‌شهري و درون‌شهري بويژه حوزه‌هاي جغرافيايي و در 30 کيلومتري شهرها در سطح استانها، تأمين بسترهاي مخابراتي مورد نياز براي ايجاد و راه‌اندازي فرماندهي صحنه تصادف و همکاري و اقدام لازم در رابطه با ايجاد فرکانس مشترک ارتباطي بين پليس راه، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، اورژانس و سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر و تأمين بسترهاي مخابراتي مورد نياز به منظور اطلاع‌رساني از وقوع حوادث ترافيکي توسط رانندگان واجد شرايط ناوگان حمل و نقل عمومي به مراکز پليس، اورژانس، راهداري و هلال‌احمر اقدام کند.

وي با اشاره به ضرورت ارتقاي ايمني وسايط ‌نقليه گفت: بر اين اساس وزارت صنايع موظف شد نسبت به بررسي و تجزيه و تحليل سالانه تصادفات و تلفات مربوط با هر يک از انواع وسايل نقليه (با اولويت ناوگان حمل و نقل عمومي) با همکاري پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در کميته تخصصي ناوگان کميسيون ايمني راهها و شناسائي و رفع نواقص فني موجود و بهينه‌سازي آنها در فرآيند توليد و يا ورود وسيله نقليه، ارائه برنامه زمانبندي‌شده در رابطه با چگونگي تجهيز خودروها و بويژه وسايل نقليه حمل بار و مسافر (با اولويت ناوگان حمل و نقل عمومي) به سيستم ترمز ضدقفل، کيسه هوا و ساير تجهيزات ايمني اجباري اقدام کند. همچنين مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز موظف است ظرف 3 ماه استانداردها و الگوهاي فصلي کارشناسي شده براي کلاه ايمني و محافظ پا و ساير موارد مرتبط با ايمني براي موتورسيکلت سواران را تهيه يا بازنگري و به شوراي‌عالي استاندارد ارائه کند. اين موسسه همچنين موظف شد ظرف 3 ماه استانداردهاي ايمني و رفاهي خودروهاي توليد داخل و وارداتي از جمله کمربند ايمني، کيسه هوا، سيستم تنظيم دور جعبه دنده، کپسول آتش‌نشاني و جعبه کمک‌هاي اوليه ويژه ناوگان حمل و نقل عمومي را تهيه يا بازنگري و به شوراي‌عالي استاندارد ارائه نمايد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به اين که از اين پس سطح ايمني نسـبي انواع وسيـله نقليه موجود در کشور بر حسب سيستم درجه‌بندي مشخص و اعلام مي‌شود گفت: وزارت راه نيز موظف است به منظور ارتقاي ايمني وسايل نقليه با مشارکت بخش خصوصي نسبت به راه‌اندازي مراکز معاينه فني ناوگان حمل ونقل عمومي (بجز سواري کرايه) و الزام به بازديد منظم دوره‌اي، ظرف 6 ماه از ابلاغ آيين‌نامه اقدام کند.

وي با تاکيد بر اين که پليس راهنمايي و رانندگي ناجا موظف است نسبت به راه‌اندازي کامل سيستم جامع تصادفات ظرف 6 ماه و اعمال نظارت مستمر بر ثبت دقيق اطلاعات حوادث رانندگي، در تمامي پاسگاه‌هاي پليس راه کشور اقدام کند، افزود: پليس راهور ناجا همچنين موظف شد نسبت به هدفمندکردن فعاليت گشت‌هاي پليـس راه براساس تجزيـه و تحليـل‌هاي آماري اطلاعات تصادفات، در بازه‌هاي زماني پرتصادف و با در نظر گرفتن حوزه‌هاي جغرافيايي، کنترل و ثبت وضعيت هوشياري رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي به صورت نمونه‌گيري اتفاقي و رانندگان درگير در تصادف اعم از مقصر يا غيرمقصر از طريق تست مصرف موادمخدر، روانگردان، مشروبات الکلي و خواب‌آلودگي و مانند آنها و کنترل ساعات کاري رانندگان حمل و نقل عمومي توسط عوامل پليس‌راه اقدام کند.

سردار رويانيان با تاکيد بر اين که استفاده از توان بالقوه مردمي و نيز فناوري‌هاي موجود، براي تقويت کنترل نامحسوس و کاهش تخلف توسط رانندگان به ويژه ناوگان حمل ونقل عمومي نيز از وظايف راهور ناجاست، افزود: راهور ناجا همچنين مکلف شد با هماهنگي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي، اتحاديه‌هاي کاميون‌داران و شرکت‌هاي حمل نقل بين شهري، به منظور طراحي و اجراي ساز وکار لازم براي تشديد برخورد با تکرار تخلفات رانندگي توسط رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومي براساس قوانين و مقررات بازدارنده موجود و الزام رانندگان پرتخلف جاده‌اي بويژه در دو مورد سرعت و سبقت به پرداخت هزينه‌هاي نصب تجهيزات و سيستم‌هاي کنترلي تعريف‌شده از جلمه (GPS) روي وسايل نقليه مربوط، اصلاح قوانـين و مقررات، آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي لازم براي ايجاد محدويت‌هاي بازدارنده درخصوص متخلفين و مرتکبين تخلفات حادثه‌ساز و پيشگيري از وقوع تصادفات با همکاري وزارت کشور و وزارت راه و ترابري ظرف 6 ماه و تشديد کنترل و مهار رانندگان پرتخلف با استفاده از ابزار بدهي‌هاي جرائم پرداخت‌نشده براي احضار، تذکر، تعهد، آموزش و مانند آنها بويژه رانندگان حمل و نقل عمومي اقدام کند.

وي گفت: از سوي ديگر اعلام معايب و نواقص تابلوها و علائم جاده‌اي شامل علائم راهنمائي و رانندگي، هشدارها و توصيه‌هاي ايمني به وزارت راه و ترابري، تشديد اقدامات کنترلي درخصوص موتورسازان شامل تشديد کنترل جاد‌ه‌اي موتورسواران فاقد کلاه ايمني اعم از راکب و ترک‌نشين و اعمال محدوديت تردد با بيش از يک نفر ترک‌نشين در جاده‌ها و حاشيه سي‌کيلومتري شهرها، طراحي و اجراي آزمون‌هاي ويژه براي صدور گواهينامه « ويژه تردد جاده‌اي» براي راکبين موتورسيکلت با هدف کاهش حضور موتورسواران کم‌تجربه در جاده‌ها و کنترل آنان، منوط کردن ادامه تردد موتورسواران متخلف جاده‌اي به ارائه مدارک مثبته اعم از گواهينامه ويژه موتورسواران جاده‌اي، پلاک موتورسيکلت، عدم خلافي و مانند آنها و هماهنگي با سازمان‌هاي دولتي و وابسته به دولت و نيز شرکت‌ها و نهادهاي کشوري و لشگري در رابطه با الزام موتورسواران اداري مربوط به استفاده از کلاه ايمني و نظارت مستمر بر حُسن اجراي آن نيز از جمله وظايف پليس راهور ناجاست.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با تاکيد بر اين که نقش دستگاه‌هاي موثر در زمينه آموزش و ارتقاي فرهنگ ايمني ترافيک نيز مشخص شده است، در پايان اظهار اميدواري کرد که با اجراي اين آيين‌نامه شاهد کاهش قابل توجه تخلفات و کشته‌ها و مجروحان تصادفات رانندگي در کشور باشيم.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388060918