در اين جلسه زکريا يازرلور،ييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ،گزارشي از فعاليتهاي اين سازمان ارائه کرد و گفت: با توجه به نزديک شدن زمان بازگشايي مدارس در مهر ماه، از شورا و شهرداري تهران ميخواهيم در برگزار شدن هرچه باشکوهتر آغاز سال تحصيلي مدارس تهران، شادابسازي محيط شهر، مدارس و پاکسازي برخي شعارهاي غيراخلاقي که بعضا بر ديوارهاي فضاهاي آموزشي نوشته شده است به آموزش و پرورش کمک کنند.
يازرلو تاکيد کرد: وجود يک سازمان با شش هزار مدرسه، 15 هزار اداره و ثبتنام يک ميليون و دويست هزار دانش آموز در سال تحصيلي جديد و بهرهمندي از حضور 73 هزار معلم در شهر تهران قطعا براي رسيدن به اهداف برشمرده نيازمند زيرساختها و توجهات زيادي است.
وي با بيان اين که ايجاد مدرسه برترجزو برنامههاي آموزش و پرورش است، اضافه کرد: متاسفانه در سطح تهران بين شعارهاي آرماني و کارهاي اجرايي در آموزش و پرورش فاصله افتاده است و در نتيجه در نتايج کنکور سال جاري، شهر تهران در شش گروه آموزشي تنها در گروه هنر، رتبه سوم را داشت و متاسفانه جايگاه تهران نسبت به آنچه در آموزش و پرورش ارائه ميشود، مناسب نيست.
رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اين که براي رسيدن به مدارس برتر، معلم، مدير و سازمانهاي اجرايي وابسته مربوطه موثر هستند، افزود: متاسفانه در حال حاضر کلاس را به معلم تحويل ميدهيم، بعد در آخر با افت تحصيلي دانشآموزان مواجه ميشويم.
وي خاطرنشان کرد: خوشبختانه تابستان امسال با برنامهريزي دقيق توانستيم، حدود 45 هزار برنامه درسي مدارس را تهيه کنيم، تا مديران مدارس در اختيار اولياي دانشآموزان قرار دهند و تاکنون نيز 90 درصد اين برنامهها ارائه شده است.
يازرلو به نقش شورا و شهرداري تهران در تجليل از مدارس موفق، مديران و معلمان مدارس و هماهنگي در سرويس اياب و ذهاب مدارس آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از شورا و شهرداري ميخواهيم که در بحث زيرساختهاي فناوري نظير تجهيز کتابخانهها، آزمايشگاهها و غيره آموزش و پرورش شهر تهران را ياري کنند.
يازرلو همچنين از وجود برخي مدارس در بافتهاي فرسوده خبر داد و افزود: متاسفانه 72 درصد مدارس تهران قديمي و در بافت فرسوده قرار دارند. البته آموزش و پرورش نسبت به مقاومسازي مدارس اقداماتي را انجام داده است که در اين زمينه نيز به کمک شهرداري نيازمند است.
وي افزود: مديريت شهري به همان صورت که به مسجد به عنوان يک جايگاه فرهنگي، مذهبي توجه ويژه دارد و امتيازاتي را براي درآمدزايي مساجد انجام داده است، ميتواند از اين امتيازات براي مدارس به عنوان مکان يادگيري و پرورش و آموزش انسانها نيز قائل شود.
پس از سخنان يازرلو،معصومه آباد، عضو و نماينده شورا در شوراي آموزشي شهر تهران گفت: متاسفانه در شوراي آموزشي، شهرداري را مثل يک قلک ميبينند، هر زمان که نياز مالي براي آموزش و پرورش پيش بيايد به سراغ شهرداري ميآيند. در صورتي که شهرداري تهران با داشتن مراکز تفريحي، رفاهي، آموزشي و کتابخانهها در سطح شهر، بستر مناسبي براي ايجاد تعامل ايجاد کرده است.
آباد تاکيد کرد که توافقات بين اين دو نهاد بايد به سمت استفاده از توانمنديهاي شهرداري و آموزش و پرورش پيش برود، نه اين که تنها نگاه و توقعات در اعتبارات ريالي خلاصه شود.
وي همچنين خاطرنشان کرد: شهروندان کودک و نوجوان تهراني بهترين ساعات اوليه زندگيشان که بايد صرف تعليم و تربيت شود، در اختيار آموزش و پرورش قرار ميدهند، اما آنچه ما دريافت ميکنيم چيزي غير از شادابي و تندرستي دانشآموزان است.
آباد افزود: متاسفانه در مدارس ابتدايي، سرويسهاي بهداشتي متناسب با اندام و سايز بچهها تعبيه نشده که اين امر منجر به شيوع بيماريهاي التهابي در دستگاه گوارشي و مجراي اداري کودکان ابتدايي شده است و حتي صندليها و فضاهاي حرکتي براي کودکان و دانش آموزان وجود ندارد.
وي افزود: متاسفانه به يک ساختمان چهار طبقه مجوز ايجاد مدارس غيرانتفاعي داده ميشود در حالي که اين اماکن فاقد فضاهاي ورزشي و حرکتي مناسب است.
پروين احمدي نژاد عضو کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شورا نيز با تاکيد بر اين که نگرش آموزش و پرورش و شورا و شهرداري بايد به سمت ارائه برنامههاي کيفي و موضوعات فاخر پيش برود، افزود: مديران بايد يک ميز مشترک با آموزش و پرورش شورا و شهرداري داشته باشند.
وي اضافه کرد: در حال حاضر موضوع مدارس، فرو ريختن ديوارهاي مادي نيست بلکه در حال حاضر در مدارس شاهد فروريختن موضوعات فرهنگي و هويتي دانشآموزان هستيم.
محمد علي نجفي ، عضو ديگر شوراي شهر تهران هم با تاکيد بر ادامه تعامل بين آموزش و پرورش شهر تهران با شورا و شهرداري و تشکيل ميز مشترک براي ارائه گزارش و تعاملات بين اين سه دستگاه، افزود: همان طور که شوراي شهر نسبت به پيروزي تيم فوتبال پايتخت حساس ميشود بايد در مسائل آموزشي و پرورشي شهر نيز حساس باشد، و نسبت به مسائل آن ورود پيدا کند.
نجفي گفت: افت تحصيلي دانشآموزان و نداشتن رتبه مناسب در کنکور تحصيلي نشان از يک بيتوجهي به آموزش و پرورش و وجود مشکلاتي دارد.
نجفي خاطرنشان کرد: متاسفانه به آموزش و پرورش اهميت و ارزش واقعي داده نميشود و در حالي که در مقام بيان در سطوح مختلف تعريف و تمجيد شده، ولي در عمل کمتر توجه شده است. اين موضوع هم تنها به يک دولت و نظام حکومتي خاصي مربوط نميشود.
عليرضا دبير ـ عضو هيات رييسه شورا ـ نيز گفت: اگر در آموزش و پرورش نگاههاي سياسي نباشد و مدارس به دنبال گرفتن امتيازات تجاري نباشند بهتر ميتوان مدارس را اداره کرد و نهادهاي شورا و شهرداري نيز بهتر ميتوانند با آموزش و پرورش در تعامل باشند.
وي افزود: طي سالهاي قبل بارها از مسوولان آموزش و پرورش خواسته شده بود که گزارشهايي را از وضعيت آموزشي مدارس به شورا ارائه دهند، ولي به دليل نگاههاي سياسي اين ارتباط کم رنگ بود.
رسول خادم ،رييس کميسيون برنامه و بودجه شورا نيز در ادامه اين موضوع به تصويب طرح جامع شهر تهران و الزام دستگاههاي اجرايي شهر از جمله شهرداري تهران براي تهيه برنامه پنج ساله متناسب با راهبردهاي طرح جامع و چشم انداز 20 ساله شهر تهران دستگاههاي اجرايي نظير شهرداري اشاره کرد و گفت: چند شرکت از جمله آب و فاضلاب برنامههاي پنج ساله خود را به شورا ارائه داده و به تصويب رساندند، اما بعد از گذراندن بيش از شش جلسه با مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران متاسفانه تاکنون برنامه پنج ساله آموزش و پرورش تدوين نشده است.
وي از رياست جديد آموزش و پرورش شهر تهران خواست تا در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهد، چرا که بسياري از توقعات آموزش و پرورش که امروز در جلسه مطرح شد با تنظيم اين سند راهبردي حل خواهد شد.
حبيب کاشاني ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با تاکيد بر وجود مشکلات ساختاري، بهداشتي و آموزشي در مدارس شهر تهران، گفت: متاسفانه مدارس ما درآمد مستمر ندارند و به همين دليل شهرداري و شوراي شهر بايد در اين زمينه به مدارس شهر کمک کنند.
کاشاني خاطرنشان کرد: کمک به مدارس، کمک به شخص با نگاه خاص سياسي نيست ما در اينجا کمک و بحث سياسي نداريم.
وي افزود: ميتوان از امکانات شهرداري مثل بليت اتوبوس و مترو و مراکز فرهنگي و آموزشي و تفريحي براي رفاه معلمان و دبيران و مديران مدارس استفاده کرد.
معصومه ابتکار ، عضو کميسيون توسعه و عمران شورا هم افزود: بنبست دولتي بودن نظام آموزش و پرورش بسياري از آرمانهاي مدارس را قفل کرده است و در رويکرد جديد بايد به سمتي پيش رويم که از تصديگريهاي دولت در برنامههاي بلند مدت در آموزش و پرورش کاسته و اداره آن را به مديران شهري و مردم سپرده شود.
وي با تاکيد بر اين که که اگر امکان انتخاب آزاد را براي دانشآموز در مقاطع تحصيلي و دروس در نظر داريم اين امر بايد در همه زمينهها لحاظ شود، افزود: با توجه به شرايط فعلي آموزش و پرورش شهر تهران بايد براي بازگرداندن روحيه شاداب و فعال به دانشآموزان ومعلمان و مديران تلاشي مضاعف انجام دهد.
احمد مسجد جامعي ، رييس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر، نيز خاطرنشان کرد: کميسيون فرهنگي شورا سال گذشته سند استقبال از مهر را براي بازگشايي مدارس تنظيم و به تصويب رساند که متاسفانه مديريت شهري هر چه تلاش کرد نتوانست در آموزش و پرورش مجري چنين طرحهايي را پيدا کند و متاسفانه براي پيشبرد چنين برنامههايي در سازمان آموزش و پرورش مرجع واحدي وجود ندارد.
حمزه شکيب ، رييس کميسيون توسعه و عمران شورا نيز در همين رابطه تاکيد کرد: کميسيون عمران شورا بايد در جريان مقاومسازي مدارس قرار بگيرد، اما تاکنون کارهايي در اين زمينه از سوي آموزش و پرورش صورت گرفته است که بايد گزارش عملکرد اين فعاليتها به شوراي شهر ارائه شود، تا بدانيم چه تعداد مدرسه در حال مقامسازي داريم و چه تعداد ديگر باقي مانده است.
رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نيز بعد ازشنيدن سخنان اعضاي شورا يادآور شد که ميز مشترک نظاممند، اختياردار و پاسخگو بين شورا، شهرداري و آموزش و پرورش تهران مجددا تشکيل خواهد شد.
وي با اعلام اين که 30 موضوع در دستور کار اين نشستهاي مشترک قرار دارد، در پاسخ به اظهارات عضو شورا مبني بر تاثيرات حوادث انتخاباتي بر دانش آموزان و معلمان گفت: خوشبختانه دانشآموزان و فرهنگيان اگر چه شاهد پلشتيهاي بعد از انتخابات بودند، ولي در اين ميان آسيب نديدند و در نظر داريم مدارس سال تحصيلي جديد هر چه باشکوهتر با کمک مديريت شهري بازگشايي شود.
بنا بر اين گزارش جلسه همچنين در اين جلسه دو فوريت طرح «متمم اصلاحيه بودجه شوراي شهر تهران» به تصويب رسيد. براساس اين مصوبه اعضاي شوراي شهر تهران با «اصلاح بودجه شورا تا سقف 500 ميليون تومان» موافقت کردند.
100
انتهای پیام/