معاون ترافيک شهرداري تهران در همين رابطه گفت: درباره تغيير ساعات آغاز و پايان فعاليت بخشهاي مختلف در تهران براي کاهش پيک سفرهاي صبحگاهي پيشنهاد کردهايم که ساعات آغاز به کار بخشهاي مختلف در چهار ساعت تقسيم شود.
سيد جعفر تشکري هاشمي پيشنهاد ارائه شده به شوراي عالي ترافيک براي آغاز ساعات کاري بخشهاي مختلف را اين گونه بيان کرد: آغاز به کار کارخانجات دولتي و نيروهاي نظامي و انتظامي 6 صبح، ادارات و نهادها 7 صبح، مراکز آموزشي 8 صبح و بازار و اصناف و کسبه حدود 9
معاون ترافيک شهردار تهران همچنين در گفت و گو با يکي از خبرگزاري هاي داخلي با بيان اين که براي ترافيک مهر بسيار نگرانيم، گفت: متاسفانه بخش زيادي از مشکلات بازگشايي مدارس هنوز در بحث حمل و نقل عمومي مرتفع نشده، اين در حاليست که پيشبيني ميشود، حجم سفرها همزمان با بازگشايي مدارس تا 25 درصد در پايتخت افزايش يابد.
تشکري هاشمي با اشاره به اين که به دليل تقارن ماه مبارک رمضان با شهريور ماه بخشي از سفرهاي خريد به مهر محول شده است، افزود: در کنار اين مساله، روشن نبودن ساعات کار مراکز اداري، آموزشي، کارخانجات و بازاريان، حذف سرويسهاي ادارات که هيچ کمکي به ترافيک شهري نکرده و موجب شده که کارمندان از خودروهاي شخصي خود استفاده کنند،اشکال در سامانه سوخترساني اتوبوسهاي شرکت واحد که عليرغم تعهدات صورت گرفته هنوز برطرف نشده است، پشتيباني نکردن از متروي تهران و پرداخت نشدن يارانه بليت به اتوبوسراني و مترو و به اتمام رسيدن انبار قطعات يدکي مترو به دليل تامين نشدن اعتبارات لازم و غيره از عمدهترين دلايل نگراني شهرداري تهران براي بازگشايي مدارس است.
معاون ترافيک شهردار تهران افزود: بر اساس پيشنهاد شهرداري تهران که به شوراي عالي ترافيک جهت تصميمگيري ارائه شده است، ساعت آغاز به کار مراکز کارگري، کارخانجات، مراکز دولتي و نيروهاي نظامي و انتظامي شش صبح، ادارات و نهادها هفت صبح، مراکز آموزشي اعم از مدارس و دانشگاهها هشت صبح و بازار، اصناف و کسبه حدود 9 صبح ديده شده است.
وي ادامه داد: همچنين ساعات پايان کار مراکز آموزشي اعم از مدارس و دانشگاهها ساعت 12، کارخانجات و مراکز نظامي و انتظامي 30/13، ادارات و نهادها 30/15 و کسبه و بازاريان 30/17 در نظر گرفته شده است.
تشکري با اشاره به مطالعات صورت گرفته در اين زمينه گفت: بر اين اساس پيشبيني ميشود در صورت اجراي طرح تغيير ساعات بخشهاي مختلف از ابتداي مهر ماه، حدود 15 درصد بهبود ترافيک را در پايتخت شاهد باشيم.
وي با اشاره به اين که شوراي عالي ترافيک کشور هنوز درباره تغيير ساعات بازگشايي مدارس تصميمگيري نکرده است، گفت: برآوردهاي انجام شده نشان ميدهد تنها سه درصد خانوارهاي تهران هم پدر و هم مادر شاغل بوده و فرزندي در سنين دبستان و راهنمايي دارند که براي اين عده نيز ميتوان برنامهريزي جداگانهاي انجام داد. اين در حاليست که ساير والدين مشکلي با تغيير ساعات نخواهند داشت.
معاون ترافيک شهردار تهران در عين حال تاکيد کرد: شوراي عالي ترافيک کشور بايد هرچه سريعتر درباره تغيير ساعات تصميمگيري کند، تا مردم بتوانند پيش از مهر ماه براي فعاليتهاي خود برنامهريزي مناسب داشته باشند و غافلگير نشوند.
وي با اشاره به اين که هشت هزار دستگاه اتوبوس براي اول مهر ماه آماده سرويسدهي شدهاند، به ايسنا گفت: در عين حال با توجه به اشکالي که در سامانه سوخترساني CNG اتوبوسهاي شرکت واحد همچنان وجود داشته و هنوز رفع نشده است، بايد نگران باشيم که حدود يک هزار دستگاه در روز اول از خدمترساني به شهروندان خارج شوند، چرا که آمارها نشان ميدهد هم اکنون حدود 20 درصد از اتوبوسهاي شرکت واحد به دليل اشکال در سامانه سوخترساني CNG قادر به ارائه خدمت نيستند و از شبکه خارج شدهاند.
تشکري عنوان کرد: با خارج شدن حدود يکهزار دستگاه اتوبوس از خدمترساني، به طور متوسط روزانه نيم ميليون مسافر اين اتوبوسها بر روي زمين ميمانند.
وي يکي ديگر از مشکلات بازگشايي مدارس را پشتيباني نشدن در نگهداري مترو دانست و گفت: متاسفانه از ابتداي سال جاري تاکنون هنوز حتي يک ريال هم دولت براي مترو و اتوبوسراني يارانه پرداخت نکرده است و بايد بگوييم که انبارهاي قطعات يدکي مترو رو به خالي شدن است.
معاون ترافيک شهردار تهران با تاکيد بر اين که حتي اگر آقايان همين امروز هم اين يارانه را پرداخت کنند، مشکلات و معضلات زيادي پيش رو داريم، افزود: خط پنج مترو به دليل پيمايش بيش از يک ميليون و 200 هزار کيلومتر و اورهال نکردن قطارها هم اکنون با مشکلات جدي مواجه است و خرابي قطارهاي اين خط براي مهر ماه به هيچ عنوان قابل پيشبيني نيست.
وي تاکيد کرد: دولت بايد هرچه سريعتر امکانات ترخيص واگنهاي موجود در گمرک بندرعباس و تخصيص اعتبار لازم براي خريد لوکومتيوهاي مترو را فراهم کند، چرا که در غير اين صورت احتمال بروز مشکلات جدي در متروي تهران خصوصا خط پنج با بازگشايي مدارس وجود دارد.
تشکري به مشکل سرويس مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه سه سال است که بحث سرويس مدارس و مشکلات آن به طور جدي مطرح شده و آييننامه و دستورالعمل معين نيز براي آن تدوين شده است که بر اساس اين دستورالعمل هر شهري که تاکسيراني آن به تعداد کافي تاکسي داشته باشد، آموزش و پرورش موظف است از اين خودروها به عنوان سرويس مدارس استفاده کند.
شهرداري براي ورود سرويسهاي مدارس غيرمجاز به محدوده طرح ترافيک و زوج و فرد مجوز صادر نميکند
وي در ادامه با تاکيد بر آمادگي صد در صدي ناوگان تاکسيراني و اتوبوسراني تهران براي تامين تمام سرويسهاي مدارس، گفت: لازمه اجراي اين دستورالعمل مساعدت اولياي دانشآموزان و مديران مدارس است که متاسفانه تاکنون استقبال خوبي در اين خصوص صورت نگرفته است.
معاون ترافيک شهردار تهران با تاکيد بر اين که رانندگان تاکسي افراد آموزشديده، تاييد صلاحيت شده و با خودروي مناسب هستند، گفت: شهرداري تهران هيچگونه مسووليتي در قبال خودروهاي غير تاکسي که سرويس مدرسه ميشوند، قبول نکرده و عواقب بروز هرگونه حادثهاي در اين زمينه بر عهده مديران مدارس خواهد بود.
وي در عين حال تاکيد کرد: بر اساس هماهنگيهاي انجام شده شهرداري تهران از امسال به هيچ عنوان هيچ گونه مجوزي براي ورود سرويسهاي مدارس غير مجاز به محدوده طرح ترافيک و زوج و فرد صادر نميکند.
تشکري با تاکيد بر اين که در تمام دنيا سرويسهاي مدارس خودروهاي استاندارد با ويژگيهاي خاص اعم از طراحي داخلي و خارجي، ارتفاع، رنگ و علائم و غيره هستند، گفت: شهرداري تهران از شرکتهايي که بتوانند خودروهاي استاندارد براي سرويس مدارس وارد کنند حمايت ميکند، اما تا آن زمان فعلا ناوگان تاکسيراني و اتوبوسراني تهران آماده ارائه خدمت به دانش آموزان در اين زمينه است.
وي از تقويت نظارت بر ناوگان تاکسيراني تهران همزمان با بازگشايي مدارس خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگيهاي انجام شده با شرکتهاي خصوصي تاکسيراني، نظارت و کنترل بر تاکسيهاي تهران همزمان با بازگشايي مدارس تقويت شده و با تاکسيهاي متخلف بدون اغماض برخورد ميکنيم.
معاون ترافيک شهردار تهران با انتقاد از حل نشدن مشکلات حمل و نقل همزمان با بازگشايي مدارس، گفت: چرا بايد هر سال يک مشکل را تکرار کنيم و هيچ سالي تحول جدي براي حل آن نبينيم.
وي ادامه داد: هر سال ميگوييم سامانه سوخترساني CNG اتوبوسها پاسخگو نيست، تغيير ساعات فعاليت بخشهاي مختلف در تهرن بايد اجرايي شود، سرويسهاي مدارس پيش از آغاز سال تحصيلي نشاني دانشآموزان را ياد بگيرند، يارانه بليت مترو و اتوبوس پرداخت شود و غيره، اما اين مشکلات هر سال ادامه يافته و حل نميشود.
تشکري تاکيد کرد: انتظار داريم مسوولان امر هر سال حداقل يکي از اين مشکلات را حل کنند، تا ما مجبور نشويم سال آينده مجددا آن مشکل را اعلام کنيم.
وي با تاکيد بر اين که متاسفانه فشار رواني حل نشدن اين مشکلات در ابتدا بر دوش مردم و پس از آن به دوش مديريت شهري است، گفت: همکاران ما در معاونت ترافيک شهرداري تهران با فشار رواني بسيار زياد مهر را آغاز ميکنند.
معاون ترافيک شهردار تهران با اشاره به برگزاري دو جلسه با تمام نهادهاي مرتبط با ترافيک مهر ماه و مشخص کردن وظايف تک تک دستگاهها در اين خصوص، گفت: امسال امداد خودروي ايران خودرو و سايپا در سطح معابر پايتخت اقدام به سرويسدهي ويژه به خودروها ميکنند. از سوي ديگر اقداماتي درباره شبکه معابر انجام شده و مسائلي همچون رفع خرابي چراغها و نقص تابلوهاي هوشمند در اولويت جدي تا پيش از مهر ماه قرار گرفته است. از سوي ديگر هم اکنون بحث ايمنسازي اطراف مدارس نيز با سرعت قابل قبولي در حال انجام است.
وي با اشاره به اين که امسال نيز همانند سالهاي گذشته همزمان با بازگشايي مدارس و روز اول مهر کليه دستگاههاي مرتبط با ترافيک اعم از اورژانس، آتش نشاني، امداد شرکت واحد، پليس راهور، شرکتهاي امداد خودرويي، تاکسيراني، مرکز مانيتورينگ شهر تهران و غيره در مرکز کنترل ترافيک تهران مستقر شده و از طريق دوربينهاي اين مرکز بر ناوگان خود و مشکلات پيش آمده نظارت ميکنند، گفت: علاوه بر اين امسال امداد موتورسيکلت براي دستگاههاي امدادي پيشبيني شده است تا اين بخش بتواند خود را سريعتر به محل حادثه برساند.
تشکري با اشاره به انجام برداشت اطلاعاتي از سطح شهر تهران درباره مشکلات ترافيکي و گلوگاههاي ترافيک در پايتخت گفت: هم اکنون اين بخشها شناسايي و اطلاعات آن در اختيار بخشهاي زيربط جهت رفع مشکل قرار گرفته است که اميدواريم تا پيش از آغاز سال تحصيلي بخشي از اين مشکلات به طور کامل مرتفع شود.
در حالي که مي توان گفت که اکثر شهروندان همواره ازترافيک ناراحت هستند و از مسئولان مي خواهند مه براي رفع اين معضل راه چاره اي اساسي پيدا کنند بايد ديد در صورت تصويب اين پيشنهاد آيا گره اي از مشکل ترافيک باز مي شود يا اين پيشنهاد شهرداري هم مانند طرح يکرفه کردن خيابان وليعصر(عج) کارشناسي شده است؟!؟
100
انتهای پیام/