مديرعامل اتحاديه سازمانهاي تاکسيراني سراسر کشور اظهار کرد: در اين طرح اندازههاي خودرو، ارتفاع، اندازه صندلي، نحوه مسافرگيري، خدمات پس از فروش و برخي موارد ديگر که شامل 40 مورد خاص براي يک تاکسي ميشود، در نظر گرفته شده و با هماهنگي خودروسازان داخلي و تاييد وزارت کشور براي توليد انبوه آماده ميشود.
مديرعامل اتحاديه سازمانهاي تاکسيراني سراسر کشور با تاکيد بر اين که تمايل تاکسيرانيهاي خصوصي به خريد خودروهاي وارداتي و گرانقيمت از جمله واردات «بنز» و «تويوتا کرولا» نيز وجود دارد، افزود: در حال حاضر تاکسيهاي فعال در مسيرهاي گردشگري، فرودگاه و هتلها به تاکسيهاي وارداتي اختصاص دارد و استفاده از اين خودروها، به هيچ وجه مغاير با حمايت از صنايع داخلي نيست.
وي با بيان اين که در حال حاضر 270 هزار دستگاه تاکسي در سطح شهر فعال است، يادآور شد: تا چند ماه آينده طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي تکميل ميشود و تعداد ناوگان تاکسيراني به 320 هزار دستگاه خواهد رسيد.
مديرعامل اتحاديه سازمانهاي تاکسيراني سراسر کشور با تاکيد بر اين که تقاضا براي تاکسي در کل کشور بسيار زياد است، اضافه کرد: تغيير ساختار در مجموعههاي تاکسيراني و ساختار تاکسي به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي و خصوصي آغاز شده و تاکنون نيز برخي از روشها از جمله استفاده از تاکسي ويژه «بانوان» و تاکسي «بيسيم» در بسياري از کلانشهرها مورد استقبال قرار گرفته و موفق نيز بوده است.
وي با بيان اين که نميتوانيم توسعه تاکسيراني را جدا از بحثهاي مربوط به نوسازي پيگيري کنيم، ادامه داد: در حال حاضر 57 هزار تاکسي فرسوده در کل کشور در نوبت نوسازي قرار دارند که بايد در سال جاري تکليف آنها مشخص شود.
هوشمند با اشاره به فرسوده شدن سالانه 10 درصد ناوگان تاکسيراني به طور معمول، تصريح کرد: هر تعداد از تاکسيهاي فرسوده سال جاري که در نوبت باقي بماند، به 35 هزار تاکسي فرسوده سال بعد که در نوبت قرار ميگيرند، اضافه خواهد شد.
وي در پاسخ به سوالي در رابطه با اعتراض تاکسيرانيها به در نظر گرفته شدن «پرايد» به عنوان خودروي جايگزين تاکسي در جريان نوسازي ناوگان تاکسيراني، خاطرنشان کرد: پرايد از ابتدا با توجه به قيمت کم و شرايط مساعد دسترسي به لوازم يدکي، در سالهاي 84 و 85 خودروي مناسبي تشخيص داده شد، اما در واقع اين خودرو توان و ظرفيت لازم را براي مطابقت با شرايط محيطي و اجتماعي ندارد.
هوشمند افزود: در حال حاضر «پرايد» ميتواند براي تاکسيهاي بيسيم و يا آژانسها استفاده شود، اما استفاده آن در مسيرهاي پيمايشي با حداقل 300 کيلومتر مسافت در طول روز و جابجايي چهار مسافر مشکلات زيادي را به وجود ميآورد.
وي در ادامه به شرايط نامناسب خودروهاي «ون» و واردات انواع آن از کشورهاي مختلف که بدون هيچ خدمات پس از فروشي عرضه شده است، اشاره و بيان کرد: در حال حاضر اين خودروها سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي مناسبي ندارند و در عين حال آسايش مسافر در پياده و سوار شدن آن فراهم نميشود، ضمن آن که بسياري از اين خودروها با توجه به شرايط محيطي شهرها توزيع نشدهاند. /100
انتهای پیام/