روايت تازه‌اي از حضور سوغات در موزه‌هاي مردم‌شناسي

معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود:به نظر مي‌رسد برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي موزه‌هاي مردم‌شناسي نبايد صرفاً در به نمايش درآوردن لباس زنان و مردان اقوام و شهرهاي مختلف استان‌هاي کشور خلاصه شود.

سيد رضا موسوي در ادامه خاطرنشان کرد:بر اين اساس، نمايش موضوعاتي هم‌چون گويش‌ها، غذاها، بازي‌ها و آداب و رسوم نيز بايد در راه‌اندازي موزه‌هاي مردم شناسي مد نظر قرار گيرد.

به گفته اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري؛ دراين ميان حتي سوغات‌هاي محلي و صنايع دستي بايد جزوي از ملزومات يک موزه مردم شناسي قرار گيرند.

بر مبناي تعريف ايکوم ICOM (مجمع عمومي کميته بين المللي موزه ها) موزه هاي مردم شناسي فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاک و سنن اجتماعي حاکم بر جامعه در طول تاريخ را نشان مي‌دهند.

علاوه بر غناي تاريخي و مردم شناسي منطقه، وجود عشاير غيور و ساده زيست برخي از مناطق ايران، پتانسيل ارزشمندي براي اين موزه‌ها به شمار مي‌آيند./118

انتهای پیام/

کد خبر 1388062831