جعفر تشکري هاشمي اظهار کرد: تصويب طرح يک فوريتي برداشت از حساب ذخيره ارزي براي مترو تهران و ساير کلا نشهرها ميتواند منجر به نجات کشور از معضل ترافيک، ورود و مصرف بي رويه سوخت و همچنين آلودگيهاي زيست محيطي شود.
معاون شهردار تهران تصريح کرد: برداشت از اعتبارات صندوق ذخيره ارزي در واقع تسهيلات فاينانس و يک نوع وام است که در اختيار مترو قرار ميگيرد و براي بودجه سالانه کشور بار هزينهاي نخواهد داشت و تمام اعتبارات به خزانه باز خواهد گشت.
وي خاطر نشان کرد: با توجه به شتاب خوب ساخت و توسعه مترو و با تاکيد شهردار تهران اکنون در آيدهآل ترين شرايط براي سرمايهگذاري و ادامه توسعه سريع مترو هستيم و چنانچه اعتبارات مورد نياز تامين شود چرخ توسعه مترو با حداکثر شتاب و ظرفيت قادر به حرکت خواهد بود و مترو تهران جهش قابل توجهي خواهد داشت.
معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران ادامه داد: اعتباراتي که از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه مترو برداشت ميشود، به طور کامل در داخل کشور هزينه خواهد شد زيرا ساخت مترو از مرحله سيويل، تجهيزات و ناوگان در کشور بومي سازي شده و متخصصان و پيمانکاران داخلي ساخت مترو را بر عهده دارند.
معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران خاطر نشان کرد: در صورت اختصاص سالانه يک ميليارد دلار به مترو از اعتبارات صندوق ذخيره ارزي ميتوانيم سالانه 25 کيلومتر مترو بسازيم که ضمن شکست رکورد ساخت مترو اين امکان فراهم شود که طي 5 سال خطوط داخلي مترو تهران کامل شود و شبکهاي منسجم از خطوط مترو در شهر شکل بگيرد.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر تنها با وجود خطوط يک و 2 مترو ، خط 5 (تهران- کرج) و بخش هايي از خط 4 روزانه بالغ بر يک ميليون و 700 هزار مسافر به وسيله مترو جابه جا ميشوند، گفت: اگر همين خطوط تکميل و ناوگان مورد نياز آنها به طور کامل تامين شود روزانه ميتوانيم شاهد جابه جايي 3 ميليون مسافر با مترو باشيم.
تشکري هاشمي تأکيد کرد: در صورت امکان برداشت سالانه يک ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي توسعه مترو تهران و تکميل شبکه مترو روزانه ميتوانيم شاهد جابه جايي 8 ميليون مسافر باشيم که اين امر تحولي عظيم در وضعيت ترافيک شهر ايجاد ميکند و به شدت بر تسهيل ترددها تاثير خواهد گذاشت.
معاون شهردار تهران ابراز اميدواري کرد که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب طرح يک فوريتي برداشت از حساب ذخيره ارزي براي مترو تهران و 10 کلانشهر کشور براي حل معضل ترافيک در کشور گامي تاريخي بردارند و زمينه تحقق سهم 30 درصدي مترو در حمل ونقل درون شهري را براساس قانون حمل ونقل عمومي و بهينه سازي مصرف سوخت فراهم سازند.
100
انتهای پیام/