وي تصريح کرد: متأسفانه در شهرداري کارهاي موازي بسياري در حال انجام است که با مطالعه و پژوهش جلوي بسياري از موازي کاريها گرفته خواهد شد.
وي يادآور شد: در ساختار پژوهشي تحولات و اقداماتي صورت گرفته است، نظام نامه جديد پژوهشي شهرداري تهران تدوين و ساختار مرکز مطالعات و برنامهريزي توسعه شهري به منظور دستيابي به اهداف نظامنامه جديد تهيه و تدوين شده است.
دژپسند خاطر نشان کرد: در گذشته 30 کميته راهبردي در مرکز مطالعات وجود داشت که به 10 کميته پژوهشي موضوعي متناسب با فعاليت معاونتها و سازمانها تقليل پيدا کرده است.
رئيس مرکز مطالعات و برنامهريزي شهر تهران اظهار داشت: براي تصريح امور پژوهشي و مطالعاتي طي نامهاي از معاونتهاي شهرداري درخواست شد تا اولويتهاي پژوهشي سال 88 را اعلام کنند 807 عنوان پژوهشي پيشنهادي به مرکز رسيده که پس از پالايش اين عناوين به 116 طرح کاهش يافت.
وي دليل کاهش طرحهاي پيشنهادي را تکرار طرحها در مناطق و معاونتها و نيز عدم ارتباط طرحها با مسائل شهري عنوان کرد و افزود: سعي بر اين است، عناوين پژوهشي بر اساس برنامه 5 ساله شهرداري تهران، طرح جامع و مصوبات شورا و اولويتهاي معاونتهاي شهرداري تهيه و تدوين شود.
طلايي: بسياري از مسائل در مباحث ترافيکي به پژوهشهاي بنيادي نياز دارد
مرتضي طلايي رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر در جريان ارائه گزارش فوق، گفت: طبق گزارش ارائه شده برخي معاونتهاي شهرداري مثل معاونت حمل و نقل و ترافيک و معاونت حقوقي طرح پژوهشي ندارند.
وي خاطر نشان کرد: در مباحث ترافيکي مسائل بسياري وجود دارند که نياز به پژوهشهاي بنيادي و کاربردي دارد براي مثال در هنگام اجراي طرح يک طرفه کردن خيابان ولي عصر، به مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي اين خيابان توجه نشده است چرا که معاونت حمل و نقل و ترافيک در اجراي اين طرح تنها به مسائل ترافيکي خيابان وليعصر توجه داشته است.
وي تصريح کرد: البته بعد از درخواست کميسيون فرهنگي شورا، معاونت حمل و نقل و ترافيک در پي تهيه مطالعات فرهنگي طرح يک طرفه کردن خيابان وليعصر هستند.
طلايي يادآور شد:اگر همپوشاني کارهاي بين بخشي در زمينه پژوهش که هم از سوي مرکز مطالعات و هم از سوي برخي مراکز پژوهشي و مطالعاتي معاونتها انجام ميشود، صورت ميگرفت سطح کارهاي اجرايي بالا ميرفت و شاهد دوباره کاري در کارهاي اجرايي نبوديم.
وي همچنين خاطر نشان کرد: تاکنون هيچ گونه طرح پژوهشي از سوي مجموعه شهرداري تهران به شوراي شهر ارائه نشده است که اگر چنين اقداماتي قبل از اجراي پروژههاي شهري صورت بگيرد مديران شهرداري همراهي اعضاي شوراي شهر را در فعاليتهاي اجرايي شهرداري خواهند داشت.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در توضيح برخي فعاليتهاي معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: معاونت حمل و نقل و ترافيک و برخي معاونتهاي ديگر شهرداري هر کدام به طور جداگانه مراکز مطالعاتي و پژوهشي براي تدوين طرحهاي خود دارند که البته بايد اين مراکز و مرکز مطالعات ارتباط مستمر وجود داشته باشد و نيز مجموعهاي به وجود بيايد تا طرحها و پيشنهاداتي که ارائه ميشود در آنجا جمعآوري شود.
رسول خادم رئيس کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شورا نيز تأکيد کرد: مرکز مطالعات و برنامهريزي شهر تهران در راستاي اجراي تبصره 20 بودجه شهرداري تهران که به اعمال مديريت منسجم يا يکپارچه در فعاليتهاي مطالعاتي و پژوهشي و جلوگيري از اقدامات موازي و اتلاف منابع تأکيد دارد، فعاليتهايي را انجام داده است.
خسرو دانشجو عضو کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر نيز گفت: متأسفانه راهاندازي دفتر پژوهشها و مطالعات شوراي شهر با مشکلاتي مواجه شد که ميتوان با برقراري ارتباط هر چه بهتر و کاراتر بين اين مرکز با شوراي شهر نيازهاي پژوهشي شوراي شهر نيز مرتفع شود چرا که شورا به عنوان يک مرکز سياستگذار کلان در حوزه شهري از جايگاه ويژهاي برخوردار است.
بر اساس اين گزارش اعضاي شورا در ادامه جلسه به اساسنامه سازمان املاک و مستغلات شهرداري تهران رأي مثبت دادند که بر اين اساس سازمان موظف خواهد شد به مديريت و نظارت بر نحوه فروش و معاوضه تراکم مجاز در طرحهاي اجرايي وابسته به شهرداري تهران در چارچوب مقررات و ضوابط حاکم بر طرحهاي تفصيلي مناطق شهري تهران و ساير قوانين و مقررات موضوعه اقدام کند. /100
انتهای پیام/