وي با اشاره به اينکه ما به سمت اسراف و تبذير استفاده از منابع ميرويم و يک عدم توازن را شاهد هستيم،گفت: بيشترين يارانه در کشور در امور سوخت و انرژي است در حالي که سالها، بيمهابا انرژي سوخت اسراف ميشود و سوخت ارزان در اختيار مردم قرار ميگيرد که اين ارزاني بالا آفت دارد.
تشکريهاشمي ادامه داد: اما در عين حال اگر تغيير رويکرد مصرف با طرح هدفمند کردن يارانهها از انسجام و پختگي لازم برخوردار نباشد و اگر پيشبيني براي گروههاي نيازمند و ذينفعان صورت نگيرد، بازتاب منفي را در پي دارد.
معاون حمل و نقل شهرداري تهران افزود: در کمتر کشوري حملونقل عمومي يارانه دريافت نميکند و در اين حالت با گران شدن هزينه حملونقل شخصي، تمايل مردم به سمت عمومي ميرود در حالي که در کشور ما پديده معکوس رايج است و يارانه زيادي به حملونقل شخصي داده ميشود.
وي گفت: بايد يارانه حملونقل شخصي کاهش و يا حذف شود به گونهاي که مقرون به صرفه نباشد و يا دولت از جيب خود براي سرگرمي مردم خرج نکند و در عوض به ارتقاي کيفيت خودروي عمومي، ايمني مسافران و هزينه پايين و فراهم کردن ناوگان به تعداد مناسب و اختصاص بخشي از معابر شهري به حملونقل عمومي و سرمايهگذاري جدي در مترو فکر کند.
تشکريهاشمي افزود: دولت براي مقطعي مجبور است علاوه بر اينکه يارانه به مردم بدهد هزينههاي قابل توجهي را براي تکميل حملونقل عمومي انجام دهد و اگر همين الان يارانهها قطع شود امکان حملونقل عمومي مناسب براي مردم وجود ندارد و عدم مطلوبيت و نگراني را در جامعه ايجاد ميکند.
100
انتهای پیام/