ميراث آريا(chtn) - يوسف‌نژاد ،عضو هيات رئيسه فراکسيون مديريت شهري مجلس،همچنين تصميم اخير رئيس جمهور درباره مديريت مترو را در تضاد آشکار با اصل 44 قانون اساسي دانست و گفت: دولت از پرداخت حق مترو از حساب ذخيره ارزي، براساس مصوبه مجلس استنکاف کرده است.

با بيان اين مطلب گفت : به نظر مي‌رسد موضوع مترو تبديل به بحثي سياسي شده است.
وي افزود: با واگذاري مديريت مترو به دولت، مشکلات مردم حل نمي‌شود، علاوه بر اين به لحاظ قانوني هم اين مسئله با مشکلات اساسي روبه‌روست.

اين سخنان در حالي مطرح مي شود که همچنان گويا سخنان احمدي نژاد براي برخي در هاله از ابهام قرار دارد چرا که منظور وي ساخت وتوسعه مترو بوده است نه مديريت آن.

يوسف نژاد با بيان اينکه در حال حاضر مشکلات مترو به کمبود بودجه و اعتبارات برمي‌گردد، گفت: براساس مصوبه مجلس، دولت بايد مقاديري از حساب ذخيره ارزي به مترو پرداخت کند، اما دولت از اين مصوبه استکاف مي‌کند و دربرابر آن از در اختيار گرفتن مديريت مترو حرف مي‌زند.

نماينده ساري با مقايسه مترو تهران و پکن گفت: هرساله حدود 50 کيلومتر خط مترو در پکن احداث مي‌شود و قرار است در سال 2020 ميزان جابه‌جايي روزانه مسافر توسط مترو در اين شهر به 5/8 ميليون نفر برسد. اين در حالي است که ميزان ساخت مترو در تهران کمتر از 15 کيلومتر در سال است. اين مسئله ناشي از کمبود منابع مالي است و دولت بايد در اين باره به کمک مديريت شهري بيايد.

يوسف نژاد ادامه داد: علاوه بر حمايت‌هاي فعلي از مترو، بايد در برنامه پنج ساله پنجم هم احکام قابل توجهي براي حمايت از مترو در نظر گرفته شود تا شهرداري بتواند مشکلات اين عرصه را رفع کند.
وي با بيان اينکه عدم پرداخت اعتبارات مترو قابل پيگيري است، گفت: بايد معلوم شود چرا در شرايطي که دولت بايد از مترو حمايت کند، اين اتفاق نيفتاده است.

وي همچنين گفت: واگذاري مديرت مترو به دولت نياز به مصوبه دارد؛ علاوه بر اين بايد بگويم که تصميم اخير رئيس جمهور مغاير برنامه چهارم و اصل 44 است و معلوم نيست چرا دولت علاقه‌مند است تا خود را فربه‌تر کند.

يوسف‌نژاد خاطر نشان کرد: صرف تغيير ساختار مديريت نمي‌تواند مشکلات مترو را حل کند، بلکه بايد نهادهاي موثر با هم بنشينند و به کمک مديريت شهري فکر کنند.

وي با اعلام آمادگي فراکسيون مديريت شهري مجلس براي پي‌گيري مسايل مالي و بودجه‌اي مترو گفت: همه ما بايد در کنار هم به حل مشکلات مردم فکر کنيم و اجازه ندهيم با طرح مسايل غير قانوني بر دامنه مشکلات افزوده شود.

يوسف نژاد درادامه گفت: البته ما در فراکسيون با تشکيل کارگزوهي به اين نتيجه رسيديم که تامين نشدن منابع مالي، مهم ترين عامل در راکد ماندن برخي امور مترو است و بايد اقدام مناسبي در اين باره انجام گيرد.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388082620