حالا آن مطلب را مرور مي کنيم:
مروري گذرا بر نحوه اداره راهآهن شهري در 10 کلان شهر جهان حاکي از اين است که بيشتر مديريتهاي شهري، مسووليت مترو را در شهرهاي بزرگ دنيا برعهده دارند.
در مادريد پايتخت، اسپانيا که يکي از بزرگترين شبکههاي متروي اروپا در آن قرار دارد، اداره مترو با مديريت شهري است در حالي که امور اجرايي مترو به شرکتهاي خصوصي واگذار شده و متروي بوينوس آيرس پايتخت آرژانتين نيز به عنوان نخستين متروي نيمکره جنوبي از سال 1994 خصوصي شده ولي زير نظر مديريت شهري اداره ميشود.
بنابر اين گزارش شبکه متروي روم پايتخت ايتاليا که بيش از نيم قرن از افتتاح آن ميگذرد، متشکل از دو خط سراسري به شکل x است و زير نظر مديريت شهري اداره ميشود و متروي کييف پايتخت اوکراين نيز که بهرهبرداري از آن به بيش از نيم قرن پيش بر ميگردد، از دو دهه قبل تحت مديريت شهرداري اداره ميشود.
متروي بوداپست پايتخت مجارستان نيز که بيش از يک قرن از قدمت آن ميگذرد و سومين و متروي قديمي جهان است با سه خط و متروي پراگ پايتخت چک نيز که ايستگاههاي آن عميقترين متروي جهان را با دو خط سراسري، هر دو از سوي مديريتهاي شهري اين دو کلان شهر اروپاي شرقي اداره ميشود.
همچنين متروي واشنگتن پايتخت ايالات متحده با 166 کيلومتر طول به همراه سيستم پيشرفته اتوبوسراني اين شهر زير نظر مديريت شهري اداره ميشود و متروي نيويورک نيز وضعيتي مشابه واشنگتن دارد و زير مجموعه مديريت شهري محسوب ميشود.
اداره شبکههاي مترو به وسيله مديريت شهري، رايجترين و در عين حال شناخته شدهترين شيوه مديريت راهآهن شهري در کلان شهرهاي جهان به شمار ميآيد.
بايد اذعان داشت که اين ارزيابي ها ومقايسه هاي شتاب زده به اين دليل است که آنها نه تنها برداشت درستي از سخنان احمدي نژاد نکرده اند بلکه پيام واضح آن را نيز نفهميده اند.هرچند بعد از رويانيان رئيس ستاد حمل ونقل ومديريت سوخت اين نظررا تشريح کرد و گفت که قصد دولت راه اندازي وساخت است وبهره برداري با مترو است اما گويا همچنان اين امر براي آنان روشن نيست وبا انتشار اين گونه اخبار سعي در القا مطلب دلخواه به مخاطبان هستند.
100
انتهای پیام/