به گفته رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور، اجماع درباره سهميه بنزين خودروهاي شخصي بر روي حذف سهميه و تک نرخي شدن آن در صورت اجراي لايحه هدفمندي يارانههاست.
وي افزود: در صورت اجرا نشدن لايحه هدفمند کردن يارانهها در سال آينده، تغييري در سهميههاي بنزين صورت نميگيرد، اما قيمت بنزين آزاد و سهميهاي تغيير کرده و افزايش مييابد.
رويانيان درباره سهميه بنزين نوروز نيز گفت: موافقت ضمني مسوولان براي تخصيص سهميه بنزين ويژه نوروز صورت گرفته است که در صورت نهايي شدن، ميزان و زمان تخصيص سهميه اعلام ميشود.
وي در ادامه به موضوع علت کاهش سهميه بنزين در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال 88 دولت موظف بود بنزين توليد داخل را تنها به صورت سهميهاي واگذار کند و هر آنچه از خارج وارد ميکند، را آزاد بفروشد.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به وجود 5/7 ميليون دستگاه خودروي شخصي، 6/6 ميليون دستگاه موتورسيکلت، 7/1 ميليون دستگاه انواع وانت، 600 هزار تاکسي، آژانس و مسافربر شخصي و تعدادي خودروهاي عمومي، نظامي، دولتي، اورژانس و غيره در کشور گفت: توليد بنزين داخل روزانه حدود 45 ميليون ليتر است، اين در حاليست که با کاهش کنوني سهميه بنزين نيز هم اکنون پنج ميليون ليتر بيش از سهميه توليد داخل در حال تخصيص هستيم و اين در حاليست که همين ميزان کاهش نيز موجب انتقاد خيليها شده است.
وي با اشاره به اختلاف بين دولت و مجلس درباره تخصيص سهميه بنزين و کاهش آن، گفت: تازه همين ميزان هم که کم کرديم، دوستانمان در مجلس ما را بدهکار ميدانند و معتقدند بايد زودتر از اينها و بيشتر از اين، سهميهها کم ميشد.
رويانيان با اشاره به اين که مجلس درباره ميزان بنزين توزيعي تصميمگير بوده و ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور تنها مجري است، گفت: دولت قصد نداشت در اين چند ماه باقي مانده از سال جاري، کاهش سهميهاي اعمال کند و منتظر بوديم لايحه هدفمند کردن يارانهها تصويب شود تا همزمان با آن، سهميهها تغيير کند ولي فشار بيش از حد بود و اعلام کردند که کسريها را نميپذيرند و لايحه هدفمند کردن يارانهها نيز به تعويق افتاده است.
وي درباره نتايج کاهش سهميه بنزين خودروها در فصل زمستان، گفت: اين کاهش سهميه ما را در مقابل هر نوع تحريم مصون کرده است، از سوي ديگر جريان مصرف نيز بايد مديريت شود و مردم روي بنزين خود به عنوان سبد زندگي حساب کنند. همچنين اعمال سهميهبنديهاي جديد، ضعف مديريت در سيستم حمل و نقل عمومي در کشور را براي ما مشخص کرد.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به ترافيک روزهاي گذشته تهران گفت: 90 هزار تاکسي، هفت هزار اتوبوس، 10 هزار ون و 80 هزار آژانس در تهران فعالند و يک سال است که آييننامه تصويب کردهايم تا مديريت حمل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها به شهرداريها واگذار شود، اين در حاليست که با گذشت يک سال از تصويب اين آييننامه اين موضوع اجرايي نشده است.
وي با اشاره به اين که 70 درصد خودروهاي عمومي به خصوص تاکسي گازسوزند و مشکلي برايشان پيش نيامده است، گفت: 30 درصد اين خودروها بنزينسوز است که با مشکلاتي مواجه شدهاند.
رويانيان با تاکيد بر اين که سيستم ناکارآمد مديريت حمل و نقل عمومي بايد هرچه سريعتر اصلاح شود، گفت: 90 هزار تاکسي در تهران وجود دارد، واقعا چقدر از آنها خدماترساني ميکنند و چقدر از آنها در دست ادارات و سازمانها بوده و چه ميزان در دست افراد خصوصي است. چقدر افراد وانت خريدند و از سهميه سوخت آن براي ساير خودروهاي منزلشان استفاده ميکنند. از سوي ديگر شهرداريها چقدر از اين خودروهاي عمومي را شناسايي کردهاند. آيا سازمانهاي تاکسيراني نبايد مديريت ميکردند.
وي گفت: ستاد حمل و نقل و سوخت کشور آمادگي دارد تا در صورتي که شهرداريها و سازمان راهداري نسبت به شناسايي خودروهاي عمومي که خدمت رساني به مردم ميکنند اقدام کنند، سهميه سوخت آنها را افزايش دهند.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به کاهش ماهانه 20 ليتر از سهميه سوخت خودروهاي شخصي گفت: اين رقم هر ماه تنها شش هزار تومان به دارندگان اين خودروها فشار وارد ميکند، اين در حاليست که سر جمع حدود يک هزار ميليارد تومان اين کاهش به نفع کشور است.
وي با تاکيد بر اين که ستاد حمل و نقل و سوخت طبق قانون حمل و نقل کشور تا پايان سال 90 فرصت داشت تا سهميهبندي بنزين را حذف کند، گفت: اين در حاليست که قانون بودجه سال 88 دست ما را بست و هم اکنون نيز مجبور شديم سهميه بنزين خودروها را کاهش دهيم.
رويانيان با اشاره به اين که دولت کسري بنزين را مشخص کرده و در حال پيگيري آن از مجلس است، گفت: متمم بودجه سال 88 به مجلس ارائه شده و دولت منتظر تصميمگيري مجلس در اين خصوص است.
وي درباره طرح منطقهاي کردن بنزين در کشور گفت: طرح عرضه منطقهاي بنزين به صورت آزمايشي در يکي از شهرهاي سيستان و بلوچستان اجرا شده که هم اکنون در حال رفع مشکلات نرمافزاري آن هستيم. اما موضوع ديگري در اين خصوص مطرح شده و آن طرح منطقهاي کردن سهميهبندي بنزين است که ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در حال پيگيري اين موضوع است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به برنامههاي آتي ستاد حمل و نقل و سوخت کشور گفت: ميزان مصرف خودروهاي توليدي داخل تا پنج سال آينده بايد به پنج ليتر در هر صد کيلومتر برسد از سوي ديگر ارتقا ايمني و کيفيسازي خودروها نيز جزو برنامههاي ماست.
وي با تاکيد بر اين که در بخش جادهاي دو برابر کالا، کاميون داريم، گفت: متاسفانه نظام توزيع کالا در بخش جادهاي صحيح نيست و بايد حمل و نقل سنگين را شرکتي کنيم.
وي درباره جايگاههاي سوخت گاز طبيعي در کشور نيز گفت: تا پايان آذر ماه سال جاري 79 جايگاه تک منظوره و دومنظوره شامل 54 جايگاه مختص توزيع گاز طبيعي و 25 جايگاه توزيع گاز طبيعي و بنزين در کشور افتتاح ميشود و از سوي ديگر وزير نفت نيز ستادي را تشکيل داده تا تعداد جايگاههاي سوخت گاز طبيعي به سرعت افزايش يابد تا صفوف موجود شکسته شود.
رويانيان درباره خودروهاي فرسوده نيز گفت: تا پايان سال 90 بايد يک ميليون و 400 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود که بر اين اساس امسال بايد 600 هزار خودرو فرسوده مشمول اين طرح شود.
وي با اشاره به اين که از ابتداي سال جاري تاکنون يکصد هزار خودروي فرسوده اسقاط شده است، گفت: قراردادي با ايران خودرو، بانک مرکزي و بانکهاي عامل امضا شده که اين شرکت 160 هزار خودروي فرسوده ديگر را امسال جايگزين کند و شرکت سايپا نيز همين ميزان را جايگزين خواهد کرد.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور با اشاره به اين که 155 هزار سواري زير مدل57 تا اول بهمن ماه سال جاري فرصت دارند تا از رده خارج شوند، گفت: از سوي ديگر90 هزار وانتبار تا مدل 57 و حدود 13 هزار کاميون، اتوبوس و ميني بوس فرسوده نيز بايد امسال از رده خارج شوند.
وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره وضعيت ميني بوسهاي فرسوده تهران، گفت: به مدير عامل شرکت اتوبوسراني تهران و حومه اعلام کرديم که آمادهايم مينيبوسهاي تهران را طي يک برنامه دو ساله نوسازي کنيم که بر اين اساس قرار شده است، فهرست چهار هزار مينيبوس فرسوده تهران به ما ارائه شود.
رويانيان با اشاره به اين که سرمايهگذار اين طرح هم مشخص و نوع مينيبوس جايگزين تعيين شده است، گفت: مذاکرات براي نوسازي مينيبوسهاي فرسوده از هفته آينده آغاز ميشود.
وي با اشاره به اين که طرح توسعه اتوبوسهاي تندرو و مترو نيز از جمله برنامههاي ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در تهران است، گفت: از سوي ديگر ناوگان اتوبوسراني تهران بايد تقويت شده و به کلانشهرها نيز تاکيد کردهايم که بايد موضوع نوسازي اتوبوسها و مينيبوسهاي فرسوده را در دستور کار قرار دهند.
رويانيان همچنين در نشست امروز خود چندبار تاکيد کرد که اگر فضا سياسي نشود، در بخش حمل و نقل عمومي تا دو سال آينده شاهد تحول عظيمي خواهيم بود.
وي با تاکيد بر اين که هم اکنون هر حرفي ميزنيم متاسفانه از آن برداشت سياسي صورت ميگيرد، گفت: اگر اين روند ادامه يابد قطعا بنده کنار خواهم رفت، چرا که يک سرباز نميتواند در راه خدمترساني درگير مسائل سياسي شود.
100
انتهای پیام/