ميراث آريا(chtn) عباس شيباني ،عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ،که از تنظيم کنندگان و حاميان اين طرح است، گفت: سالي 300 تا 400 هزار خودرو در کشور توليد مي‌شود و شهر را به يک پارکينگ تبديل کرده‌اند.

وي هدف از ارائه اين طرح را خروج خودروهاي اسقاطي و فرسوده که يکي از مسببان آلودگي هواي تهران است، عنوان و يادآور شد: با وجود خودروهاي فرسوده نه تنها شهر آلوده‌تر مي‌شود، بلکه مصرف بيش از حد بنزين را نيز در پي دارد.

معصومه ابتکار عنوان کرد: در سال 80 و 81 طرحي با اين مضمون به دولت ارائه و منجر به يکسري اقدامات زيست محيطي در اين زمينه شد و با توجه به شرايط ترافيکي تهران، کمبود معابر و آلودگي هوا، دولت، مصرف کننده‌ها و وارد کننده‌ها و توليد کنندگان بايد بپذيرند که در قبال توليد، خريد و ورود يک خودرو بايد يک خودرو را اسقاط و از رده خارج کنند.

ابتکار تصريح کرد: در تهران که کم کم تبديل به يک پارکينگ مي‌شود، بايد بحث محدوديت پارکينگ را جدي گرفت.

از سوي ديگر اعضاي شوراي شهر بررسي لايحه «اساسنامه سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران » را روز يکشنبه به پايانرساندند .معصومه ابتکار با تاکيد بر مسووليت مستقل شرکت کنترل کيفيت هوا که در پي اجراي مصوبه ادغام سازمان‌هاي و شرکت‌هاي شهرداري تهران به زيرمجموعه سازمان حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران منتقل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اين که آلودگي هوا يکي از معضلات شهر است، متولي ندارد، نبايد تنها روزنه مديريتي اين معضل را در شهرداري تهران از بين برد.

به اعتقاد وي، سازمان حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران بايد همراه با کنترل کيفيت هوا همسو باشد.

خسرو دانشجو ، سخنگوي شوراي شهر تهران ، نيز در اين زمينه، اضافه کرد: تعداد روزهاي هواي پاک تهران کمتر از روزهاي آلوده است، بنابراين بايد در اين زمينه مديريتي هوشمند و کارآمد داشته باشيم.

وي با اشاره به حضور در جلسات استانداري که به منظور اعلام روزهاي آلوده هوا تشکيل مي‌شود، گفت: کارشناسان شرکت کنترل کيفيت هوا براي قبولاندن اين که هوا آلوده است با چه مشقاتي روبرو هستند. حال اگر به منظور ادغام و کوچک کردن شرکت‌ها و سازمان‌هاي شهرداري بخواهيم تنها متولي کنترل کيفيت آلودگي در شهرداري را منحل کنيم، وضعيت بدتر خواهد شد.

وي اظهار کرد: نبايد اصل شرکت فراموش شود، مي‌توان در سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران کليه وظايف اين شرکت در قالب يک بخش مديريتي ديده شود.

مهدي چمران ،رييس شوراي شهر تهران ،نيز با تاکيد بر حفظ موجوديت اين شرکت در سازمان حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران، خاطرنشان کرد: مديريت کيفيت هوا مي‌تواند در سازمان با هر عنواني که مي‌دانند به کارش ادامه دهد و وجود اين مجموعه در سازمان به قدرت و تعامل اين بخش مديريتي کمک بيشتري خواهد کرد.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388092477