سکونتگاه 2600 ساله، پارک باستان‌شناسي جديد مکزيک شد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، اين منطقه که به پارک باستان‌شناسي طبيعي نام گرفته است در زميني به مساحت 36 هکتار و در وسط منطقه‌اي جنگلي در کنار رودخانه کوپاليتا قرار ايجاد شده است.

باستان‌شناسان و گردانندگان اين پارک اعلام کردند، از زمان کشف اين منطقه درسال 1994 تاکنون تنها 40 درصد از کل پارک شناسايي شده است. به گفته کارشناسان بسياري از ساختمان‌هاي موجود در اين پارک که از سده اول ميلادي تا سال 650 ميلادي بنا شده اند، نيازمند تعمير هستند.

رائول ماتاداماس، يکي از اعضاي تيم باستان‌شناسي گفت: تاکنون پنج ساختمان در اين پارک شناسايي شده است که مي‌توان به پايه‌هاي يک معبد ،‌بخشي از بازار اصلي شهر و زمين بازي اشاره کرد که به دليل سيلاب‌هاي گذشته در عمق چهار فوتي سطح زمين مدفون شده بودند.

مسئولان پارک باستان‌شناسي کوپاليتا،‌عنوان کرده اند، به رغم گذشت بيش از دو هفته از زمان افتتاح اين پارک، هنوز هم کارهاي بسياري براي توسعه فضاهاي نمايشي اين منطقه وجود دارد. از آن جمله مي‌توان به تاسيس موزه‌اي اشاره کرد که پس از راه اندازي، بيش از 150 قطعه سراميکي کشف شده در اين منطقه را براي ارتقاي سطح آگاهي بازديد کنندگان از نحوه زندگي ساکنان گذشته اين منطقه، در معرض نمايش قرار خواهد گذاشت.

پارک کوپاليتا، در حدود 26 قرن پيش محل زندگي اقوام زوک در شمال چياپاس بود. اين شهر در سال 650 ميلادي متروکه شد اما چهار قرن بعد اقوام اوکزاکان کونتال به اين مکان آمده و تا قرن 16، در ان سکونت داشتند.

کارشناسان با اشاره به جمعيت احتمالي 10 هزار نفري اين منطقه اعلام کردند:‌بررسي‌هاي به عمل آمده از مقبره‌هاي موجود نشان داد که ساکنان آن حداکثر 50 سال عمر مي‌کردند.

تاکنون بيش از 50 منطقه تاريخي در سواحل اوکساکان مکزيک کشف شده که از اين ميان سکونتکاه کوپاليتا به صورت جزيي شناسايي شده است./109

انتهای پیام/

کد خبر 138810152