استفاده از فضاهاي آموزشي و پژوهشي دو طرف، حمايت از پاياننامههاي دانشجويي، همکاري در زمينه راهاندازي رشتههاي مرتبط، برقراري ارتباط ديجيتالي کتابخانهاي، انتشار مجلههاي علمي پژوهشي، فراهم کردن امکان حضور دانشجويان در پژوهشهاي ميداني، حضور اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه در مرکز آموزش عالي در ارايه خدمات آموزشي، توسعه فضاهاي آموزشي، افزايش سطح علمي اعضاي پژوهشگاه و .... از ديگر موضوعهاي مورد تأکيد دراين نشست بود.
احمد خوشنويس با اشاره به توانمندي و ظرفيتهاي پژوهشکدههاي باستانشناسي، مردمشناسي، زبان و کتيبهها، حفاظت آثار و اشياي فرهنگي تاريخي، گردشگري، هنرهاي سنتي و مرکز اسناد و کتابخانه از انجام پروژههاي پژوهشي مراکز استاني با نظارت پژوهشگاه خبر داد و گفت: پژوهشگاه در راستاي انجام فعاليتهاي پژوهشي درصدد ايجاد پايگاههاي پژوهشي در پنج منطقه شمال، شرق، مرکز، جنوب و غرب کشور است. در حال حاضر پايگاههاي پژوهشي شمال و شرق راهانداري و فعاليت خود را آغاز کردهاند.
وي با لازم و ملزوم دانستن موضوع پژوهش و آموزش و ايجاد فرصتهاي مناسب علمي براي اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه با انعقاد تفاهمنامههاي داخلي با دانشگاههايي نظير تربيت مدرس، علم و صنعت، هنر اصفهان و تهران و تبادل استاد و دانشجو و برگزاري دورههاي آموزشي با دانشگاههايي در هند و انگلستان اظهار داشت: با ارتقاي سطح علمي اين اعضا، امکان همکاري و تدريس در مرکز آموزش عالي فراهم خواهد شد.
عبدالحميد حاجيپور؛ رئيس مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي نيز با بيان تاريخچه تأسيس اين مرکز از سال 1368 گفت: از دو هزار نفر فارغالتحصيل اين مرکز 35 تا 55 درصد به تحصيلات تکميلي، 10 درصد به تحصيلات عاليه راه يافته و برخي نيز براي ادامه تحصيل راهي ديگر کشورها شدهاند.
وي از حذف رشتههاي کارداني و جذب دانشجوي شبانه خبرداد و گفت: در حال حاضر 96 دانشجو در دورههاي شبانه تحصيل ميکنند که اين تعداد ميتواند به 300 نفر نيز افزايش يابد.
حاجيپور با بيان ايجاد امکاناتي نظير تقسيط و تخفيف براي دانشجويان برتر، تلاش در راهاندازي رشتههايي مانند کتابت و نگارگري، کارشناسي ارشد رشته مرمت، گردشگري و زبان بينالنهرين و عيلامي را از ديگر فعاليتهاي اين مرکز برشمرد.تکنولوزي معماري از ديگر رشتههايي است که در اين مرکز راه اندازي و از سال جاري نيز پذيرش دانشجو داشته است.
در اين نشست همچنين هر يک از رؤساء و مديران پژوهشکدههاي تابعه پژوهشگاه و مدير گروههاي رشتههاي آموزشي مرکز آموزش عالي با اعلام نقطه نظرات و پيشنهادات خود همکاريهاي پژوهش و آموزش محور را مورد تأکيد قرار داده و از آغاز به کار همکاريهاي متقابل استقبال کردند. /118
انتهای پیام/