ميراث آريا(chtn) - مهمترين درخواست فعالان ساختماني از انبوه‌سازان، قناعت به سود کمتر (در حد 15 درصد) در فروش واحدهاست بطوريکه، با پايين‌آوردن قيمت فروش، و خاتمه دادن به سودهاي 80 درصدي مسير خريد در بازار مسکن دوباره به حرکت بيفتد. همچنين از دولت نيز خواسته شده، توجه مطلق به مسکن مهر کنار گذاشته شود و براي عرضه بدون برگشت واحدهاي مسکوني به بازار خريد، تسهيلات ويژه‌ در نظر گرفته شود.
توصيه مهم ديگري که در گردهمايي ديروز مديران ساختماني مطرح شد، پايان دادن به ضعف مشاوران املاک در متقاعدکردن دو طرف معامله براي خريد و فروش است. سازنده‌ها معتقدند، مسوليت عمده خروج از رکود مسکن روي دوش مشاوران املاک است و آنها بايد با استفاده از شيوه‌هاي نوين بازاريابي، باعث بهبود بازار معاملات شوند.
در اين باره پيشنهاد شده، بنگاه‌هاي مسکن بايد بجاي آگهي‌هاي روزنامه‌‌اي يا مشاوره‌هاي تلفني، مقدمات روبرو کردن خريدار و فروشنده را فراهم کنند. چراکه در فضاي رکودي، به اندازه کافي طرفين نسبت به انجام معامله بي‌ميل هستند و \"مشاوره از راه دور\" مناسب اين فضا نيست.
در گردهمايي ديروز فعالان صنعت ساختمان، از جمله بارزترين راهکاري که براي برون رفت از رکود مسکن پيشنهاد شد، متوجه انبوه سازان بود مبني براينکه ضروري است در دوران رکود به فکر کسب سود 80 درصدي نباشند بلکه با توجه به اينکه توليدات آنها به صورت انبوه است در نتيجه سود 15 درصدي نيز مي تواند در بازار کنوني براي آنان کفايت کند.
همزمان اين فعالان ساختماني به دولت گوشزد کردند ارايه تسهيلات بانکي مي‌تواند نقش سرنوشت سازي در خروج بازار مسکن از رکود داشته باشند . همچنين شناسايي گروههاي هدف بازار مسکن نيز به عنوان ابزاري موثر براي فرار از رکود مورد ارزيابي قرار گرفت.
نماينده انبوه‌سازان نيز ، جلب اعتماد متقاضيان مسکن را از ديگر راهبردهاي خروج از رکود برشمرد و تاکيد کرد در صورتي که انبوه سازان بتوانند اعتماد مشتري را جلب کنند و پروژه هاي ساختماني خود را در موعد مقرر به مشتريان تحويل دهند همين امر مي تواند سبب افزايش دامنه گسترش فروش آنها شود که نتيجه آن رونق بازار مسکن خواهد بود .
محمدرضا رفيعي، همچنين پيشنهاد تاسيس بانک ساختمان براي جذب سرمايه‌هاي خارجي را مطرح کرد و گفت: اگر 10 درصد از هزار ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از کشور از طريق اين بانک، وارد حوزه ساخت‌وساز شود، اين حجم پول مي‌تواند زمينه تحرک در بخش مسکن را فراهم کند.
از سوي ديگر به روزرساني و ايجاد تحول بنيادي در صنف مشاوران املاک از جمله راهکارهاي دراز مدت انبوه سازان جهت ايجاد رونق در بازار مسکن مطرح شد .
در همين حال ايجاد گرايش هاي تخصصي چهارگانه در حوزه دانشگاه مشاوران املاک شامل زمين ،مسکوني –آموزشي ،تجاري و اداري و همچنين راه اندازي رشته هاي مهندسي فروش ساختمان در مقطع کارشناسي ارشد براي متخصصان مهندسي نيز به عنوان ديگر راهکارهايي عنوان شد که به اذعان انبوه سازان نقش موثر در جهت ايجاد رونق دائمي در بازار مسکن دارد .
علاوه بر اين توليد کنند گان مسکن بهره گيري از بازاريابي چهره به چهره و تبليغات اقناعي و همچنين تهيه طرح توجيهي اقتصادي پروژه هاي سختماني را به عنوان ابزارهاي مکمل در جهت زدودن رکود از بازار مسکن عنوان کردند.
محمد رضا رفيعي در تشريح جزئيات اين راهکارها گفت:در حال حاضر قيمت تمام شده يک واحد مسکوني نقش بسيار کليدي و تعيين کنند ه اي در رونق بازار مسکن دارد .بر اين اساس برآورد سود از محل پروژه هاي ساختماني باتوجه به تيراژ انبوه بايد از 80 درصد دوران رونق به 15 درصد در دوران رکود کاهش يابد .
به گفته وي معمولا خرده فروشان انتظار دارند که به سود 80 درصدي برسند ،اين در حالي است که توليد کنندگان حرفه اي مسکن نگاه منطقي تر و کارشناسي تري به اين مساله دارند.
وي خطاب به سازندگان مسکن هشدار داد :نبايد اينگونه تصور شد که هر ميزان که قيمتهاي پيشنهادي فروش آنها بالا باشد به همان ميزان نيز قدرت خريد افزايش مي يابد . .
رفيعي خاطر نشان ساخت :در صورتي که عزم دولت جزم است که بازار مسکن را از رکود خارج کند بايد سيستم بانکي را در جهت اعطاي تسهيلات باخود همراه سازد .چرا که نقش تسهيلات بانکي در دوران رکود بسيار تاثير گذار است و از اين رو همچنان که بانکها در طرح مسکن مهر تسهيلات ارايه مي دهند دامنه اين واگذاري بايد از مسکن مهر فراتر رفته و به ساير پروژه هاي ساختماني نيز گسترش پيدا کند.
وي در ادامه به شناسايي بازار هاي هدف در حوزه مسکن به عنوان يکي از شاخص ترين راهبردها جهت فروش واحدهاي مسکوني اشاره و تصريح کرد :شناسايي بازار هدف و تعريف پروژه و همچنين نياز سنجي مطالبات و ظرفيتهاي بازار مسکن امري تخصصي است که اعمال آن در امر توليد مسکن نقش بارزي در رونق بخش دارد.
وي افزود:به عنوان مثال زماني که سازندگان اقدام به توليد واحد مسکوني مي کنند پيش از آن بايد يک بررسي و تحقيق جامع به عمل آورند تا بدانند که براي کدام يک از اقشار جامعه و با چه نوع مصالح ساختماني و در چه متراژي قصد توليد مسکن را دارند که لحاظ کردن اين پارامترها مي تواند ضامن موفقيت پروژه هاي ساختماني باشد .
رفيعي جلب اعتماد خريداران مسکن را به عنوان راهکار ديگري جهت برون رفت مسکن از رکود برشمرد و گفت :متاسفانه در حال حاضر 80 در صد از پروژه هاي ساختماني در موعد مقرر به مشتريان تحويل داده نمي شود و همين امر موجب ايجاد يک بدبيني در خريداران مي شود که به دنبال آن از خريد واحدهاي مسکوني در قالب پيش خريد و000 منصرف مي شوند که اين پروسه در نهايت به ضرر توليد کنندگان مسکن خواهد بود.
وي اذعان داشت :اين در حالي است که اگر توليد کنندگان مسکن به وعده هاي خود بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کنند ، خريداران به خريد مسکن راغب خواهند شد .ضمن اينکه اين نوع خريداران در دراز مدت دست به تبليغ کيفيت کاري اين گونه شرکتها خواهند زد که در نهايت اين فرايند به سود توليد کننده و مصرف کننده مسکن خواهد بود .
اين فعال ساختماني راه اندازي بانک ساختماني به منظور جذب سرمايه هاي خارجي در بازارساخت وسازهاي غير مسکوني را به دولت پيشنهاد داد .
وي گفت :ضروري است که حوزه مسکن به جزء بانک مسکن داراي يک بانک تخصصي در قالب بانک ساختمان باشد .
رفيعي با بيان اينکه سرنوشت کاربري هاي مسکوني نبايد با سرنوشت ساير کاربري ها گره بخورد تاکيد کرد :دولتها اساسا خود را ملزم مي دانند که قيمتهاي کاربري مسکوني را کنترل کنند اما در ساير کاربري ها چنين الزامي را براي خود قائل نيستند .
وي گفت :بر اين اساس راه اندازي بانک ساختمان به دولت پيشنهادمي شود که اين بانک در پروژه هاي غير مسکوني مي تواند جاذب سرمايه هاي خارجي از اقصي نقاط دنيا باشد .
به گفته اين انبوه ساز در حال حاضر هزار ميليار دلار سرمايه ايراني در خارج از کشور وجود دارد و اگر اين بانک بتواند 10 درصد آنها را جذب کند مي تواند نقش تاثير گذاري در جهت اجراي پروژه هاي غير مسکوني ايفاء کند .
رفيعي سپس مشاوران املاک را به عنوان قشري که برمزار بازار مسکن اشک مي ريزند توصيف کرد و گفت:اين عده مي توانند تنور معاملات مسکن را داغ کنند و اين مهم در گرو آن است که اين قشر منبطق با ظريفتهاي علمي روز دنيا با مهندسي فروش آشنا بشوند .
وي از جمله راهکارهاي تخصصي مهندسي بازار فروش براي مشاوران املاک را اعمال رويکرد چهره به چهره به جاي مراجعات غير حضوري قلمداد کرد و عنوان کرد :دردوران رکود به جاي تبليغات القايي بايد تبليغات اقناعي جايگزين شود که اين مهم نقش تاثير گذاري در ترغيب خريداران به امر خريد مسکن دارد .
رفيعي در ادامه اظهارات خود به منظور برون رفت از رکود يکسري راهکارهاي دراز مدت و مکمل نيزپيشنهاد داد .
وي گفت :ضروري است در دانشگاه هاي کشورمان رشته هايي نظير مهندسي فروش در مقطع کارشناسي ارشد را ه اندازي شود تا مهندسي فروش از وضعيت نگران کننده فعلي به سطحي معقول و رضايت بخش ارتقاء پيدا کند .
رفيعي گفت :در همين حال ايجاد گرايش هاي تخصصي چهار گانه در حوزه مشاوران املاک دانشگاهي در چهار گرايش زمين ،مسکوني –آموزشي ،تجاري و اداري امري ضروي است چرا که اين چهار مقوله هر يک قوانين خاص خود را دارند .
وي اذعان داشت :اين در حالي است که اين گرايشها در حال حاضر در کشور ما مجزا نيستند و تا زماني که نگاه کارشناسي به تک تک اين مولفه ها وجود نداشته باشد نمي توانيم انتظار خروج دائمي از رکود مسکن را داشته باشيم .
وي همچنين تهيه طرح جامع اقتصادي پروژه هاي ساخت وساز را به عنوان يکي ديگر از راهکارهاي برون رفت از رکود عنوان کرد و گفت :توليد کنندگان مسکن بايد حتما پيش از هر نوع ساخت وسازي اقدام به آناليز اقتصادي دقيق پروژه هاي اقتصادي خود کنند .
رفيعي همچنين اذعان داشت :در همين حال تبليغات اقناعي و بازاريابي چهره به چهره از ديگر راهکارهاي ايجاد رونق در بازار مسکن است .
در همين حال در ادامه اين گردهمايي ايرج رهبر –رئيس هيات مديره کانون سراسري انبوه سازان کشور نيزبه واکاوي افت کيفي و کمي در ساخت وسازها پرداخت .ِ
وي تصريح کرد :عمده اين مساله به زير ساختهاي علمي و تحقيقاتي ما برمي گردد و متاسفانه دانشگاه هاي ما فاقد آموزشهاي کاربردي در امر ساختمان هستند و نتيجه آن اين است که با وجود اينکه 35 درصد از بودجه کشور ما در بخش ساختمان در گردش است اما عمده ساخت وسازهاي ما توسط افراد غير متخصص صورت مي گيرد .
رهبر همچنين خواستار گسترش دايره گستره همکاري دولت و بخش خصوصي در حوزه مسکن شد و گفت :اين همکاري در مقايسه با گذشته پيشرفت خوبي داشته است اما انتظار داريم که دولت به بخش خصوصي بهاي بيشتري بدهد.به طوري که بخش خصوصي به جايگاهي در بدنه دولت برسد که در کميسونهاي تخصصي حق راي داشته باشد .

100

انتهای پیام/

کد خبر 1388110210