البته با رجوع به گفته هاي مسئولين شهرداري که در اين خصوص سخن گفته اند عدم تحقق اين وعده زياد دور از ذهن نيست چرا که از ابتداي مهر که زمان موکد اعلام شده از سوي قاليباف بود اکنون بيش از سه ماخ گذشته است وهر بار نيز دليل تاخير به عواملي غير از شهرداري مرتبط مي شود.
از سوي ديگر بسياري از شهروندان نيز به اين گونه اقوال از سوي شهرداري عادت کرده واز طرفي براي رفت وآمد نيز با مشکلات بسياري نيز روبرو هستند.
در همين حال مساله ديگري که همچنان بي پاسخ مانده است ايمني اين تونل است اما سخنگوي شهرداري تهران با اشاره به اينکه ساخت و نصب تجهيزات تونل به اتمام رسيده است، افزود: اين تونل کاملاً ايمن است.
ايازي در پاسخ به اين پرسش که مشکل تاج غربي تونل برطرف شده است، تصريح کرد: بله. هيچ مشکلي در تونل وجود ندارد.
وي با تأکيد بر اين موضوع که تونل توحيد در برابر زلزله ايمن است، گفت: در صورت بروز زلزله تونل مکان امني خواهد بود.
سخنگوي شهرداري تهران با اشاره به اينکه در اين پروژه دقت فداي سرعت نشده است، است، اظهار داشت: اين پروژه سرعت، دقت و صحت دارد.
ايازي خاطرنشان کرد: تونل توحيد از تمام سازههاي تهران در برابر زلزله مستحکمتر است.
سخنگوي شهرداري تهران افزود: سرعت، دقت و صحت شعار ماست.
بنابراين گزارش، ساخت تونل توحيد در ارديبهشت سال 86 آغاز شد. پروژه تونل توحيد داراي 2 رشته تونل مجاور هم(دو قلو) است و هر رشته داراي 3باند رفت و برگشت به طول 2 هزار و 136متر است.
اتصال اين دو بزرگراه (از ميدان توحيد تا ميدان جمهوري) تا سال 1377 بلاتکليف بود اما با توجه به حساسيت، ترافيک سنگين و نياز شديد شهر به اتصال اين دو بزرگراه، شهرداري تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور براي مطالعه و بررسي اتصال اين دو بزرگراه کرد، در همين راستا در اواخر سال 1385 پيمانکار انتخاب و در اوايل سال 86 رسماً عمليات اجرايي پروژه تونل توحيد شروع شد.
اين در حالي است که با احتساب و برنامه زمانبندي شده، پروژه بايد در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تکميل و بهرهبرداري ميشد؛ البته چند ماهي پروژه تأخير داشت.
از ويژگيهاي خاص اين پروژه، بايد به تلاقي تونل با خط 2 و 4 مترو اشاره کرد.
در روند حفاري، تونل توحيد گاهي با ناپايداري خاک به ويژه در شمال شفت ميدان توحيد مواجه شد که اين امر کندي عمليات اجرا را در برداشت. همچنين در طول مسير حفاري معارضاني از جمله لولههاي آب شرب، تأسيسات شهري، رشتههاي متعدد قنات، کانالهاي فاضلاب و غيره بود ولي موانع برطرف و پروژه اجرا شد.
براي اجراي اين پروژه 6 کارگاه اصلي در نقاط مختلف رمپ شمالي، ابتداي خيابان باقرخان، ميدان توحيد، نيايش، بين توحيد و آزادي، تقاطع خيابان آزادي و توحيد، ميدان جمهوري و تقاطع خيابان آذربايجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه کاري در محل مستقر و فعال بودند.
بر اساس اين گزارش، 70 عدد جتفن، 11 اگزوز فن براي تهويه و خروج هواي آلوده و ورود هواي تازه به تونل، ژنراتورهاي اختصاصي و اضطراري برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسري به صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند و تأمين روشنايي استاندارد و پيشبيني تنظيم نور طبيعي بيرون و نور مصنوعي داخل تونل (عدمخيرگي)، تعبيه شبکههاي فاضلاب و همچنين نصب بيش از 3 هزار شمع و بيش از 25 هزار قطعه بتني و نصب سيستم هوشمند و محاسبه دقيق و مقاومسازي تونل در مواجهه با زلزله و تکانهاي تخريبي ناشي از گسلها از جمله ويژگيهاي اين تونل است.
تونل توحيد نخستين بزرگراه شمال به جنوب تهران است که 2 بزرگراه شهيد چمران و شهيد نواب صفوي را به يکديگر متصل ميکند.
با بهرهبرداري از تونل توحيد، مشکل ترافيک در حد فاصل تقاطع خيابان باقرخان و بزرگراه شهيد چمران و خيابان آذربايجان و بزرگراه شهيد نواب صفوي رفع ميشود که صرفهجويي در مصرف بنزين و کاهش آلودگيهاي هوا، صوتي و بصري را نيز به دنبال دارد.
100
انتهای پیام/