وي افزود: در طرح خودروهاي داراي پلاک ملي و از سال 1356 و پايين تر تحت پوشش قرار مي گيرند که تعداد آنها براساس آمار 260 هزار خودرو ارزيابي مي شود.
هاشمي تصريح کرد: از 12 بهمن مراکز ايران خودرو و مراکز اسقاط در مجموع 850 مرکز در طي 10 روز از 160 هزار متقاضي ثبت نام مي کنند، ما همچنين پي گير شرکت سايپا براي مشارکت در اين طرح هستيم، ميزان ارزش گواهي اسقاط خودرو هم يک ميليون تومان خواهد بود.
قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور، در مورد تاکسي هاي فرسوده هم گفت: در 3 سال گذشته بيش از 65 هزار تاکسي با استفاده از تسهيلات دولتي 5 ميليون توان وام 7 درصد و نيز 3 ميليون تومان تخفيف گواهي اسقاط داده شده است.
وي افزود: به زودي ما بحث نوسازي 50 هزار تاکسي فرسوده را تا پايان سال 1389 با تفاهم نامه اي که با بانک صادرات امضا خواهيم کرد از اوايل اسفند آغاز مي کنيم.
مهدي هاشمي، قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور، با توجه به تصويب دو قانون بعد از سال 1385 در مجلس و آيين نامه هاي مربوط به آن گفت: در سال هاي 85 و 86 در مجموع 450 هزار دستگاه خودروي فرسوده بايد از رده خارج مي شد که اين امر محقق شد، در سال 1387 هم ما صراحت قانوني نداشتيم که چه تعدادي بايد از رده خارج شود.
وي افزود: بر اين اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت که در مجلس تصويب و به دولت ابلاغ شد، تا پايان سال 1390 خودروهاي فرسوده سواري شخصي، تاکسي، دولتي، ميني بوس و اتوبوس و کاميون فعال بايد از رده خارج شود که آمار آن بالغ بر يک ميليون و 500 هزار خودرو مي شود.
علي ربيعي، معاون ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت نيز سه مشکل خودروهاي فرسوده را خطر تصادف و حادثه، آلايندگي و مصرف زياد سوخت ذکر کرد و گفت: در کشور ما به علت ارزاني قيمت سوخت، مالکان خودروهاي پرمصرف استفاده از آن را همچنان اقتصادي مي دانند اين در حالي است که در ديگر کشورها با افزايش سن خودرو هزينه بيمه با افزايش زياد سالانه موجب مي شود تا نگهداري خودروي قديمي به صرفه نباشد.
وي افزود: نوسازي ناوگان حمل و نقل از سال 1382 شروع شد و با توجه به اين که دارندگان خودروهاي فرسوده هم بيشتر از اقشار ضعيف تر جامعه هستند، قرار به کمک به آنها شد که به اين ترتيب تا سال 85 حدود 50 هزار خودرو از رده خارج شد و از 85 تا پايان امسال اين تعداد به بالاي 650 هزار دستگاه خواهد رسيد.
ربيعي آمار کشته هاي تصادف در سال 83 را حدود 27 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اين تعداد با وجود بيش از دو برابري خودروها به حدود 22 هزار رسيده که بخشي از آن به علت خروج خودرهاي فرسوده بوده است، مصرف سوخت هم که در سال 85، بين 73 تا 74 ميليون ليتر در روز بود به 60 ميليون ليتر رسيده که خارج کردن خودروهاي پرمصرف خالي از تاثير نبوده است.
وي از جمله فرآيندهاي کمکي در خروج خودروهاي فرسوده را طرح نقدي ذکر کرد و افزود: در اين طرح که ما به علت روال اداري بانک ها در جايگزيني خودرو، آن را توصيه مي کنيم، متقاضي بدون تکيه بر نظام بانکي و پس از دريافت وجه اسقاط خود به دنبال تهيه خودرو مي رود.
ربيعي تصريح کرد: طرح کمکي ديگر الزام وارد کنندگان به خارج از رده کردن خودروي فرسوده در ازاي ورود خودرو و متناسب با ميزان مصرف آن بوده است.
100
انتهای پیام/