غمخوار که در گفتگو با ميراث آريا (CHTN) در جريان سي امين دوره نمايشگاه بين المللي BIT ميلان در ايتاليا سخن مي گفت، با تأکيد بر اينکه به هر حال، تبليغات تخريبي عليه ايران وجود دارد و بر همين اساس هم ضرورت تغيير تصور و زاويه ديد جهانيان نسبت به ايران، در شرايط کنوني بسيار بيش تر از قبل احساس مي شود، اظهار داشت: به هر شکل ممکن، بايد ضرورت حضور در «جغرافياي جهاني گردشگري» را به اصلي اساسي تبدل کرد و به جهانيان نشان داد که ايران با ويژگي هاي تاريخي، تمدني و فرهنگي بي نظير، بسيار متنوع و ديرين، بايد در اين جغرافيا جايگاه ويژه اي داشته باشد؛ چرا که ايران همواره نگاه هاي کنجکاو جهانيان را به خود جلب کرده است.

غمخوار معتقد است: پس از تثبيت اين حضور و تشويق و ترغيب مردم جهان براي سفر به ايران، وظيفه اصلي مسؤولان بخش هاي دولتي و خصوصي فعال در زمينه توريسم آغاز مي شود که با روش ها و استراتژي هاي مختلف، از جمله افزايش تنوع محصولات و توليدات تبليغاتي، تهيه بسته هاي سفر و سفرنامه ها، حضور در نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري و به خصوص حضور ويژه در رسانه هاي خارجي، شرايط مناسب را براي توسعه صنعت توريسم ايران در ابعاد جهاني فراهم کنند.

به زعم وي، امروزه توازن منطقي و مناسبي ميان ميزان ورودي و خروجي در صنعت گردشگري ايران وجود ندارد و با شرايط موجود، اين صنعت بيشتر ارز بر است تا ارز آور. به همين دليل بخش خصوصي و دولت بايد با مشارکت و تعامل کامل، هدف بزرگي چون توسعه صنعت توريسم کشور را که مزاياي داخلي و خارجي فراواني را در پي خواهد داشت، محقق سازند.

وي روند حضور ايران در نمايشگاه هاي بين المللي صنعت توريسم را روندي رو به رشد ارزيابي کرد و اعلام داشت: در سال هاي اخير به دليل همين روند رو به رشد، تنوع محصولات و توليدات تبليغاتي بسيار زياد شده و به زبان هاي مختلف و با کيفيت بالا اقلام تبليغاتي مناسب توليد و توزيع مي شود.

غمخوار اظهار داشت: تا به حال در بيست دوره نمايشگاه ميلان و ده ها نمايشگاه بين المللي ديگر حضور داشته ام. واقعيت اين است که تا همين چند سال قبل،براي تبليغات توريستي ايران در نمايشگاه هاي بين المللي واقعاً هيچ چيز وجود نداشت.

اما در سال هاي اخير، ستاد تبليغات و نمايشگاه هاي سازمان، توليدات و اقلام ويژه اي را به 18 زبان مختلف و با تنوع و جذابيت فراوان توليد مي کند. به عنوان مثال، در همين نمايشگاه ميلان، بروشور و کاتالوگ جذابي به زبان ايتاليايي با کيفيت مناسب توزيع مي شود که اقدام مناسبي است. همچنين غرفه جمهوري اسلامي ايران در اين نمايشگاه، با زيبايي فراوان و با بهره گيري از نمادهاي مذهبي و ملي طراحي شده که از جذابيت زيادي نيز براي بازديد کنندگان برخوردار است.

وي با تأکيد بر اين که تبليغات، هزينه نيست بلکه زمينه ساز است و قطعاً در صنعت توريسم، بازگشت سرمايه خواهد داشت، تأکيد کرد: بديهي است اگر اعتباري مناسب و کارساز به امر تبليغات در صنعت توريسم اختصاص يابد، بسيار مؤثر خواهد بود. به هر حال، سازمان ميراث فرهنگي نيز در اين زمينه با مشکلات فراواني روبه روست که جا دارد متوليان امر و مجلس شوراي اسلامي نيز به اين مسأله توجه ويژه داشته باشند.

غمخوار با اشاره به اين که معرفي مناسب ايران و تمايمي نقاط جذاب آن براي جهانيان بايد به هدفي اصلي در تبليغات گردشگري ايران تبديل شود، صنعت توريسم را يک «صنعت پاک» و اشتغال زا توصيف کرد و اظهار داشت: هر توريست خارجي، به صورت متوسط، 8 شغل ايجاد مي کند. در واقع،کارکرد اصلي صنعت توريسم در جهان امروز، تزريق مستقيم پول و سرمايه از جوامع برخوردار به جوامع کمتر برخوردار است.

ضمن اين که يکي از مهم ترين شاخص هاي ارزيابي ميزان امنيت در هر کشور، وجود صنعت توريسم پيشرفته است چرا که توريسم به همراه خود، ارتقاء امنيت ملي را نيز در پي دارد.

به نظر غمخوار،با تحقق هدف بزرگي چون 20 ميليون گردشگر، قطعاً امنيت نيز برقرار خواهد شد و اصلاً حضور توريست در کشور،نشانه اي از امنيت ملي بالا به شمار مي رود. از ديگر نتايج و تأثيرات مثبت توريسم، ايجاد و گسترش اشتغال کارآمد، حل بسياري از معضلات اجتماعي و فراهم شدن شرايط به کارگيري جوانان در صنعت توريسم با آموزش مناسب ست.

وي در خصوص چشم انداز حضور بخش خصوصي و دولتي فعال در صنعت توريسم ايران در نمايشگاه هاي خارجي، اظهار داشت: قابل پيش بيني است که ان شاء الله هم بخش خصوصي و هم سازمان در دوره آتي نمايشگاه بزرگ ميلان حضور خواهند داشت و به دليل همان روند رو به رشد موجود، حضور بسيار پربارتري نيز در نمايشگاه BIT سال 2011 هم تحقق خواهد يافت.

وي تأکيد کرد: ضروري است که سازمان ميراث فرهنگي، با بهره گيري از حداکثر امکانات و منابع موجود، نه تنها خود حضور پربارتري در دوره آتي نمايشگاه داشته باشد، بلکه با تعامل مناسب، شرايط و زمينه هاي مناسب را نيز براي حضور گسترده تر بخش خصوصي به ويژه فعالان حوزه هاي هتلداري و ديگر بخش هاي صنعت گردشگري کشور را نيز فراهم نمايد. در اين خصوص نيز طبيعي است که بخش خصوصي نيز بايد با جديت بيشتري در اين زمينه فعاليت نمايد.

وي همچنين حضور نمايندگاني از رسانه هاي کشور را در اين نمايشگاه ها مثبت ارزيابي کرد و گفت: هيچ ابزاري کارآتر و جريان سازتر از رسانه ها براي مواجهه با تبليغات منفي و تخريبي عليه ايران وجود ندارد و بايد از تمامي ظرفيت ها در اين زمينه بهره برداري نمود.

گفتني است سي‌امين دوره نمايشگاه گردشگري BITميلان به مدت چهار روز از تاريخ 29 بهمن تا 2 اسفند برابر با18 الي 21 فوريه 2010 با حضور بيش از 150 کشورجهان از جمله جمهوري اسلامي ايران و ده ها آژانس مسافرتي و توريستي از سراسر جهان از جمله 18 آژانس بخش خصوصي فعال ايران در صنعت گردشگري، در مرکز نمايشگاهي FIERAMILANO ميلان برگزار مي شود./106

انتهای پیام/

کد خبر 1388120151