وي با تاکيد بر اينکه جذب معلمان شرکتي صد در صد از سال آينده متوقف خواهد شد، عنوان کرد: مطلبي که وزير در اين راستا مطرح ميکند که اعضاي کميسيون هم ميپذيرند اين است که معلمان شرکتي متاسفانه به طريق نادرستي وارد آموزش و پرورش شدهاند اما هماکنون اواسط سال تحصيلي است و اگر بخواهيم آن را متوقف کنيم قطعا در جايگزيني، دانشآموزان لطمه ميبينند، علاوه بر اينکه ميان اين نيروها افراد مناسبي حضور دارند که در صورت اين کار به آنها بياحترامي ميشود،
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: رويکردي که وزير آموزش و پرورش در ورود به مسايل اين وزارتخانه دنبال ميکند قابل تقدير و به عنوان يک عملکرد مثبت است، اما يک تبصره دارد؛ آن هم اينکه در بحث اقدام، جامعه هدف و مجلس و نهادهايي که با وزارت آموزش و پرورش همکاري ميکنند را در جريان نميگذارد.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي در ارزيابي خود از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در يک سال اخير با بيان اينکه فرصت يکساله براي قضاوت قطعي زودهنگام است، تصريح کرد: از جهت تاييد کار ميتوان گفت وزير آموزش و پرورش معضلات اين وزارتخانه را به درستي فهميده و در اين يکسال تلاش کرده که آسيبها را بهتر از گذشتگان بشناسد و براي رفع آنها فکر کند، اما ايرادي که به کار ايشان در اين مدت وارد است اينکه در بحث اقدام بدون اينکه جامعه هدف و حتي خود جامعه و نهادهاي مثل مجلس و ديگر نهادها که همکاري آنها با وزارت آموزش و پرورش بسيار لازم و ضروري است را در جريان قرار نميدهد.
نماينده اردل و فارسان در مجلس ادامه داد: نفس اين کار که وزير آموزش و پرورش آسيبها را شناخته خيلي خوب است اما اگر بخواهد خود راسا اقدام کند بدون ايجاد چنين آمادگي در اجتماع اين رويکرد و اين اقدام دچار چالش ميشود. بنابراين از يک منظر حرکت يکساله آموزش و پرورش در شناسايي و جرات اقدام قابل قبول و يک گام موفق است، اما در هر صورت اين ملاحظه بايد صورت گيرد.
وي همچنين خاطرنشان کرد: وزير آموزش و پرورش تدابيري را در بحث بازنگري برنامههاي وزير قبلي نظير ساماندهي نيروي انساني، قانون بازنشستگي پيش از موعد و تجميع مدارس انديشيده است، به تعبير بهتر وزير جديد اين برنامهها را مورد نقادي قرار داده که آن را يک گام موفق در راستاي برنامههاي وزارت آموزش و پرورش ميدانم، شايد گفته شود اين برنامهها فعاليتهاي جديد وزارت آموزش و پرورش نيست اما نحوه ورود وزير به اين مسئله يک گام موفق است به دليل اينکه در ساماندهي مدارس با نگرش وزير قبلي ما حتما متضرر ميشديم اما نگاه آقاي وزير دولت دهم به ساماندهي نگاه درستي است براي نمونه اينکه مديران يا معاونين مدارس سر کلاس بروند يا نروند يک ساماندهي قبلي بود اما آقاي حاجيبابايي معتقد است که نبايد اين اتفاق بيفتد چراکه به سود آموزش و پرورش است که مدير يا معاونين به کاراصلي خودشان که مديريت است، بپردازند.
حيدري در ادامه افزود: در بحث قانون بازنشستگي پيش از موعد هم تعداد زيادي از نيروهاي مستعد و شايسته آموزش و پرورش خارج شدند که هماکنون آقاي حاجي بابايي دارد جلوي آن را ميگيرد، در بحث تجميع مدارس هم همان زمان مشخص بود که اين سياست با چالش مواجه ميشود اما خوشبختانه ايشان اعلام کردهاند که تحت هيچ شرايطي نخواهيم گذاشت زمينه ترک تحصيل فراهم شود، بنابراين حدنصاب را کاهش ميدهيم و در مناطقي که حدنصاب دانشآموز بسيار پايين است از تدابير ديگري مانند جايگزيني استفاده ميکنيم، بنابراين يک گام ديگري که در وزارت آموزش و پرورش در يک سال اخير موفق ارزيابي ميشود اين است که چند سياست کليدي وزراي گذشته را نقد ميکند و به فضايي متناسب با آموزش و پرورش برميگرداند.
عضو کميسيون آموزش اظهار کرد: در حوزه کارهاي پژوهشي و راهبردي نيز شنيدهام که وزير به شوراي عالي آموزش و پرورش و نهادهايي که ميتوانند بازوي قدرتمند کارشناسي براي وي باشند توجه جدي دارد و در عين حال آنها را به سمت يک برنامه عملياتي ميکشاند.
حيدري با بيان اينکه گفتمان وزير آموزش و پرورش بر خلاف گفتمان وزير پيشين است که بارها در مجلس آن را نقد کردم، افزود: گفتمان آقاي حاجي بابايي گفتمان دفاع منطقي از فرهنگيان است که همين دفاع و گفتمان باعث ميشود که مجموعه آموزش و پرورش احساس اقتدار، منزلت و خودنشاطي کنند، وزير آموزش و پرورش خود را يک معلم علاقمند ميداند و معتقد است که در جامعه فرهيخته معلمان واقعا عناصر خدوم، کوشا و شايستهاي حضور دارند و اين گفتمان ميتواند در جلب افکار عمومي معلمان و فرهنگيان تاثير بگذارد و معلمان با انگيزه بيشتري سر کلاسهاي درس حاضر ميشوند.
وي در مورد تغيير نظام آموزشي نيزگفت: مطابق با بررسيها توافق نانوشتهاي ميان مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود دارد مبني بر اينکه اگر هر کدام از اينها در حوزه آموزشي چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالي ورود پيدا کردند ديگري به خاطر اينکه کار معارضي صورت نگيرد وارد نشود، باز هم تاکيد کنم که اين يک توافق نانوشته است، اما بايد جايگاه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مشخص کنيم که آيا واقعا ميخواهد سياستگذاري کند يا قانونگذاري، معتقدم شايسته و قانوني بود که اين مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش به مجلس ميآمد اما آقاي حاجيبابايي با توجه به اشراف و تجربهاي که به اين توافق نانوشته ميان مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي دارد تصميم گرفته اين دستور رييس جمهور که قرار است در آن روح قانون دميده شود به جاي مجلس به شوراي عالي انقلاب فرهنگي برود که مجلس هم نتواند موضع شفاف بگيرد.
حيدري اعتبارات آموزش و پرورش در سال 89 را براي تحول بنيادين در اين وزارتخانه ناکافي ارزيابي کرد و گفت: شايد تقريبا چيزي حدود بالاي 90 درصد نظر آموزش و پرورش توسط معاونت راهبردي رييس جمهور در لايحه بودجه سال آينده برآورده شده باشد که رضايت وزير آموزش و پرورش و مسوولان اين وزارتخانه هم حاکي از همين است و ميگويند برآورد آموزش و پرورش با برآورد بودجه بسيار به هم نزديک است که از اين بابت بسيار خوشحالند، البته منهاي اعتبارات تخريب و نوسازي که از آن دلگير و ناراحتند.
عضو کميسيون آموزش در خاتمه خاطرنشان کرد: وزير و مسوولان آموزش و پرورش ميگويند اگر بحث اعتبارات تخريب و بازسازي مدارس را ناديده بگيريم تقريبا سال آينده تنها سالي است که برآورد بودجه آموزش و پرورش با بودجه پيشنهادي معاونت راهبردي رياست جمهوري به هم نزديک است، اما بايد اعلام کنم دوستان آموزش و پرورش بايد مراقب باشند، چراکه اگر بخواهند تحولي که مدنظر مقام معظم رهبري و جامعه فرهنگيان است، ايجاد کنند با اين بودجه ممکن نيست، بالاترين هنر با پيشنهاد بودجه فعلي حفظ وضعيت موجود بدون چالش خاص است، اما اگر بخواهند گامهاي عميق، اساسي و بنيادين بردارند و يک تحول را شروع کنند اعتبار امسال پاسخگو نخواهد بود، بنابراين آموزش و پرورش بايد تلاش کند اعتبار بيشتري را در کميسيون تلفيق و صحن علني مجلس بدست آورد.
100
انتهای پیام/