اتخاذ تدابير حفاظتي پيشگيرانه در نياوران

به گزارش ميراث آريا chtn)) به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي_تاريخي نياوران؛ مسئول واحد حفاظت و مرمت اين مجموعه افزود: در برنامه حفاظت و مرمت آثار کاخ اختصاصي ابتدا عامل‌هاي آسيب، شناسايي و هم‌زمان پس از انجام حفاظت و مرمت اين آثار، راهکارهاي حفاظت پيشگيرانه در مورد توقف يا به حداقل رساندن آسيب‌هاي آتي پيش‌بيني و اجرا شد.

فاطمه محسني با اشاره به شناسايي نوع عامل‌هاي بيولوژيک، ضدعفوني و سم‌پاشي کاخ پيش از چيدمان افزود: بررسي دما و رطوبت متغير فصل‌هاي مختلف سال در مکان‌هاي مختلف کاخ براي پيش‌بيني شرايط مناسب و مورد نياز رطوبت و دما در مورد آثار آلي و معدني آسيب‌پذير، جلوگيري از بکارگيري لوازم و محلو‌ل‌هاي پاک‌کننده که ايجاد گرد و غبار و ترکيبات و بخارهاي آسيب‌رسان مي‌کنند از ديگر راهکارهاي حفاظت پيشگيرانه است.

اين کارشناس تشريح کرد: آموزش نيروهاي خدماتي در زمينه حفاظت هنگام انجام کارهاي نظارتي، پيش‌بيني پوشش‌هاي ويژه فيلتري بر روي تکيه‌گاه و کلاف تابلوهاي نقاشي مرمت شده براي جلوگيري از ورود گردوغبار آلاينده‌ها و حشرات بين کلاف و تکيه‌گاه، استفاده از فيلترهاي يو وي (uv) بر روي نورپردازهاي نزديک به برخي آثار آلي مانند عاج‌ها، تابلوهاي نقاشي، بافته‌هاي تاپستري و غيره، پوشش تمامي ابزارهاي فلزي، نصب و نمايش تابلوهاي نقاشي براي جلوگيري از خوردگي فلز و ايجاد فضاي کاتاليزوري جهت اسيدي کردن تکيه گاه پارچه‌اي و ايجاد آسيب‌هاي فلزي در تکيه‌گاه‌هاي چوبي ديگر موارد حفاظتي را شامل مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه عمليات مطالعه، حفاظت و مرمت آثار نمايشي کاخ اختصاصي از چند سال پيش که به دليل آسيب‌هاي مختلف فيزيکي، شيميايي و بيولوژيک شرايط مناسبي براي نمايش نداشتند آغاز شد توضيح داد: گردوغبار، ‌آلاينده‌ها، دما و رطوبت متغير، ‌عامل‌هاي بيولوژيک و غيره که در آثار کاخ‌ها به دليل تفاوت فضاي نمايش و نگهداري با موزه‌ها که ساختمان‌هايي با شرايط مناسب و استانداردهاي مورد نياز آثار مانند دما، رطوبت، نور، تهويه، ويترين‌هاي نمايش و غيره هستند بخشي از علل اين آسيب‌ها به شمار مي‌روند.

مسئول واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگي_تاريخي نياوران گفت: کاخ‌ها يا خانه‌هايي که با چيدمان دوره خود به موزه تبديل مي‌شوند در زمان خود مکان‌هايي با شرايط زندگي و کار انساني بودند که تمامي موارد نور، گرمايش و سرمايش آنها بر اساس نياز انساني طراحي و اجرا شده بودند و همين امر به مرور زمان آسيب‌پذيري آثار را بيشتر، شرايط حفاظت پيشگيرانه را دشوارتر و حجم آثاري که نياز به حفاظت و مرمت دارند را افزايش مي‌دهد.

وي افزود: اين آثار شامل تابلوهاي نقاشي با تکيه‌گاه چوب، نقاشي‌هاي روي بوم، مجسمه‌هاي عاجي، آثار سفالي متعلق به تمدن‌هاي سلسله جبال آند، بافته‌هاي تاپستري، نقاشي‌هاي ديواري، آثار فلزي،‌ آثار چوبي، آثار شيشه و چيني، مجسمه‌هاي گلي و غيره هستند.

محسني توضيح داد: عکاسي، تنظيم شناسنامه تخصصي، مطالعات هنري، عکاسي ميکروسکوپي براي مطالعات آسيب‌شناسي و فن‌شناسي شامل تهيه مقطع،‌ پرتونگاري X-ray و تهيه تصاوير ميکروسکوپي از آسيب‌ لايه‌ها، انجام عمليات حفاظت و مرمت شامل پاک سازي و و استحکام بخشي، آفت زدايي، استحکام حفره‌ها، استحکام بخشي بستر رنگ، بازسازي ريختگي بستر، موزون سازي رنگي و استحکام بخشي رنگ از جمله اين عمليات بر روي تابلوهاي نقاشي با تکيه‌گاه چوبي بوده است.

وي افزود: انجام عمليات حفاظت و مرمت بر روي نقاشي‌هاي روي بوم شامل مطالعات هنري، تنظيم شناسنامه تخصصي، عکاسي، فن‌شناسي شامل مطالعات ميکروسکوپي، آناليز و تصاوير ميکروسکوپ الکتروني لايه رنگ و بستر، شناسايي ورني، آسيب‌شناسي شامل بررسي ميکروسکوپي آسيب‌ لايه‌ها، کشت بيولوژيک، اجراي عمليات حفاظت و مرمت شامل غبار روبي با دستگاه،‌ باز کردن قاب و کلاف، پاکسازي، باز کردن مرمت‌هاي نامناسب گذشته، زواربندي، اسيدزدايي، استحکام بخشي و مقاوم‌سازي، نوارگيري، آسترگيري(در صورت نياز)، بسترسازي،‌ موزون‌سازي رنگي، پوشاندن با ورني، ضدعفوني کلاف و قاب، بوم‌ کشيدن تابلو، پوشاندن تکيه‌گاه با پوشش فيلتري براي آلاينده‌ها و ذرات و حشرات است.

محسني با اشاره به عمليات حفاظت و مرمت آثار سفالي تمدن‌هاي سلسله جبال آند اضافه کرد: عکاسي، تنظيم شناسنامه تخصصي، مطالعات تاريخي و هنري و تطبيقي، اسکن سه بعدي، عمليات حفاظت و مرمت شامل پاکسازي، استحکام بخشي نقش‌هاي سطحي و ترک‌ها و بازسازي بخش‌هاي کمبود موزون سازي رنگي، از جمله اين عمليات بر روي آثار بوده است.

مسئول واحد حفاظت و مرمت مجموعه نياوران گفت: عکاسي،‌ تنظيم شناسنامه تخصصي، مطالعات تاريخي و هنري و فن‌شناسي شامل مطالعات ميکروسکوپي، شناسايي نوع عاج‌، مطالعات آسيب‌شناسي، اجراي عمليات حفاظت و مرمت شامل باز کردن اتصالات فلزي، پاکسازي،‌ شستشو، پوشش اتصالات فلزي، وصالي، استحکام بخشي تزريقي، انتقال به فضاي قرنطينه و رطوبت به مدت چند ماه، استفاده از باندهاي پلاستيکي در بخش شکاف و ترک و استحکام بخشي تزريقي از ديگر فعاليت‌هاي حفاظتي مرمتي بر روي مجسمه‌هاي عاجي است.

وي توضيح داد: بر روي مجسمه‌هاي گلي نيز براي انجام اين عمليات، عکاسي، تنظيم شناسنامه تخصصي، مطالعات تاريخي و هنري و فن‌شناسي شامل مطالعات ميکروسکوپي و آسيب‌شناسي شامل شناسايي رسوبات تصاوير ميکروسکوپي، اجراي عمليات حفاظت و مرمت شامل پاکسازي رسوبات و دوده، استحکام بخشي و وصالي انجام شد.

وي افزود: همچنين موارد مطالعاتي و حفاظتي مختلف بر روي بافته‌‌هاي تاپستري شامل عکاسي، تهيه تصاوير ميکروسکوپي براي شناسايي الياف و رنگينه،‌ PH سنجي، آزمايش جابجايي رنگ و شناسايي الياف و نوع بافت، طراحي نقوش، پاکسازي، استحکام بخشي الياف، جدا کردن اتصالات و ساپورت‌هاي آلوده و آسيب‌رسان و ضد عفوني آن، خارج کردن اتصالات فلزي، وصالي، نوارگيري و غيره انجام شد.

خاطرنشان مي‌شود؛ کاخ اختصاصي نياوران پس از چند سال که به دليل نياز به مرمت کلي بنا، اشياء و آثار درون کاخ تعطيل بود 13 اسفند ماه سال 1388 هم‌زمان با ميلاد پربرکت خاتم پيامبران حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) بازگشايي شد و اين گزارش بخشي از کارهاي انجام شده در زمينه حفاظت و مرمت براي بازگشايي کاخ بوده است./118

انتهای پیام/

کد خبر 1389012950