بنابر اين گزارش متن کامل اين آييننامه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي(کلاسيک) به شرح ذيل است .
ماده1-خودروهاي تاريخي به خودروهايي اطلاق ميشود که ضمن حفظ اصالت(کالبدي) از سلامت فني کامل برخوردار باشد. انواع خودروهاي تاريخي به شرح زير است:
الف_خودروهاي نفيس: خودروهايي که بيش از پنجاه سال از توليد آن گذشته باشد.
ب_خودروهاي قديمي: خودروهايي که بيش از بيست و پنجسال از توليد آن گذشته باشد و از لحاظ طراحي و مهندسي ساخت و يا کاربردي بينظير باشد.
ج_خودروهاي ويژه: خودروهايي که داراي بعد فرهنگي باشد.
ماده 2-کارگروهي با حضور نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري (رئيس)، حفاظت محيط زيست، تربيتبدني(کميته کلاسيک فدراسيون موتور سواري و اتومبيلراني)، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران(معاونت راهنمايي و رانندگي)، کانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنايع و معادن به منظور شناسايي مصاديق خودروهاي تاريخي و اتخاذ تدابير هماهنگ براي حفظ و صيانت از آنها تشکيل ميشود. دبيرخانه کارگروه مذکور در کانون يادشده مستقر ميشود.
ماده 3-وظايف کارگروه موضوع ماده (2) به شرح زير است:
الف_شناسايي، تشخيص، دستهبندي و معرفي خودروهاي موضوع ماده (1) به مراکز مرتبط براي حفظ آنها با رعايت حفظ سرمايه مجموعهداران.
ب_تهيه ليست و معرفي خودروهاي موضوع ماده (1) براي صدور شناسنامه و پلاک توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ آن از طريق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري.
ج_تعيين مقدار کيلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاريخي خودرو.
د_تدوين دستورالعملهاي اجرايي لازم و ارايه آن به مراجع ذيربط قانوني در صورت لزوم.
ماده 4-نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است براي خودروهاي تاريخي شناسنامه تاريخي و پلاک خاصي را طراحي و مجوز تردد آن را صادر نمايد.
ماده 5-صدور شناسنامه تاريخي و نصب پلاک تردد مشروط به اخذ معاينه فني خودرو ميباشد.
ماده 6-معاينه فني خودروهاي تاريخي بايد متناسب با ضوابط فني زمان توليد آن انجام گيرد.
ماده 7-دستگاههاي متولي از رده خارج کردن خودروها موظفند نظر کارگروه موضوع ماده (2) را در از رده خارج کردن خودروها اخذ نمايند./202
انتهای پیام/