اقدامات ايران براي احياي جاده ابريشم

به گزارش ميراث آريا(CHTN) اجلاس اعضاي کريدور تراسيکا به منظور تهيه نقشه جديد مسيرهاي کريدور تراسيکا از قلمرو کشورهاي عضو ، تعيين پروژه هاي زيرساخت هاي حمل ونقلي کريدور تراسيکا و بحث و بررسي درخصوص اصلاحات ساختار دبيرخانه کميسيون بين دولتي تراسيکا به مدت سه روز در ترکيه برگزار شد.

شهريار افندي زاده معاون وزير راه و ترابري با اشاره به اقدامات سازنده کشورمان براي احياي جاده ابريشم و کريدور تراسيکا اظهار داشت : ساخت پل مرزي سرخس بين ايران و ترکمنستان در نقطه ورودي جاده ابريشم به قلمرو جمهوري اسلامي ايران ، ساماندهي و بهسازي جاده سرخس – بازرگان با بودجه وزارت راه و ترابري به عنوان جاده جنوبي کريدور تراسيکا و تجهيز پايانه مرزي بازرگان از جمله اقداماتي است که توسط جمهوري اسلامي ايران در جهت احياي جاده ابريشم و کريدور تراسيکا انجام شده است .

افندي زاده با بيان اينکه در سال 2009 ميلادي بيش از يک ميليون تن کالاي ترانزيتي از طريق پايانه مرزي باجگيران جابه جا شده اند ، اظهار داشت : بلافاصله پس از استقلال کشورهاي آسياي مرکزي وزارت راه و ترابري ايران اقدام به ساخت راه آهن سرخس – بندرعباس کرد و در پي آن راه آهن سرخس – بازرگان نيز احداث شد ، همچنين در سال 2009 ميلادي حدود 7/5 ميليون تن کالا از قلمرو ايران از طريق جاده ترانزيت شده و در همين مدت حدود يک ميليون و 300 هزار تن کالاي ترانزيتي از طريق راه آهن جابه جا شده است .

براساس اين گزارش جمهوري اسلامي ايران با هدف توسعه هرچه بيشتر کريدور حمل ونقل تراسيکا ، پيشنهاداتي شامل اخذ کمک هاي فني و مالي بيشتر از سازمان هاي بين المللي ، تسريع در تکميل حلقه هاي مفقود شده ريلي در ميان کشورهاي عضو ، تشويق کشورهاي عضو جهت الحاق به کنوانسيون کارت سبز ، تاسيس کارگاه هاي بيشتر در زمينه آموزش حمل ونقل موا د خطرناک با هماهنگي سازمان هاي بين المللي ، ارايه کرد.

معاون وزير راه و ترابري در اجلاس يادشده برضرورت تسريع در صدور رواديد براي رانندگان کشورهاي عضو و ساده سازي رويه عبور از مرزها که با بروز هرگونه تاخير هنگام عبور از مرزها ، منتهي به خنثي شدن تاثيرات مثبت ساخت و ساز ، بهسازي و توسعه زيرساخت هاي حمل ونقل مي شود ، تاکيد کرد.

افندي زاده با اشاره به مهمترين توافق هاي صورت گرفته در اين اجلاس گفت : با توجه به ارايه مسيرهاي جاده اي و ريلي کريدور تراسيکا که از سوي جمهوري اسلامي ايران به عنوان مسيرهاي کريدور تراسيکا ، نقشه اوليه اين مسيرها به تمام کشورها ارايه شد تا در صورت هرگونه نقص يا اشتباه ، کشورها ظرف مدت يک ماه اقدام به اصلاح و ارسال آن به کميسيون اروپا و دبيرخانه تراسيکا کنند.

رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به ساير توافقات افزود: در اجلاس مذکور شرايط و زمينه هاي برگزاري اجلاس آتي به منظور جذب سرمايه گذاري در پروژه هاي پيشنهادي کشورهاي عضو در زمينه زيرساخت هاي کريدور تراسيکا بررسي و فراهم شد و پروژه هاي اولويت دار نيز در اين زمينه تعيين شدند.

اعضاي دايمي کريدور تراسيکا ، کشورهاي ازبکستان ، جمهوري اسلامي ايران ، قزاقستان ، ترکيه ، قرقيزستان ، تاجيکستان ، ارمنستان ، آذربايجان ، گرجستان ، مولداوي ، روماني ، بلغارستان و اوکراين هستند./121

انتهای پیام/

کد خبر 1389031030