موفقيت ايران در نمايشگاه کره شاه‌بيت موفقيت‌هاي گردشگري است

به گزارش ميراث آريا(chtn) محمدحسين برزين؛ مديرعامل شرکت نمايشگاه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در آيين اهداي لوح هاي نمايشگاه گردشگري کره جنوبي به حميد بقايي؛ معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: پنج سال از فعاليت‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در دولت‌هاي نهم و دهم مي‌گذرد، اما نگاهي گذرا به پرونده کاري سازمان به ويژه در حوزه تبليغات و نمايشگاه‌ها، تصوير روشني را از چهره ايران در بازارها و کشورهاي هدف ترسيم مي‌کند.

وي ادامه داد: حضور در 60 نمايشگاه گردشگري خارجي، برگزاري 10 هفته‌ فرهنگي در بازارهاي هدف، برپايي 15 نمايشگاه عکس و 10 همايش مرتبط با مفاخر ايران همچون همايش جهاني رودکي و توليد 650 نوع اقلام فرهنگي تبليغاتي به 17 زبان زنده دنيا تنها گوشه‌اي از افتخارات اين سازمان است که با بهره‌گيري از راهبردهاي تبليغاتي و نمايشگاهي در سطوح منطقه‌اي و جهاني، تحولات گردشگري و جايگاه رفيع ايران را در حوزه‌ صنعت گردشگري به ‌خوبي تبيين کرده و نگاه توراپراتورها و مگاتورهاي بزرگ جهان را به زيبايي‌ها و ظرفيت‌هاي ايران معطوف ساخته است.

برزين با بيان اينکه اشاره‌اي کوتاه به مباني توسعه صنعت گردشگري در برنامه‌هاي توسعه کشور کافي است تا اهميت اين آمار و تحليل و محتواي اطلاعات ارايه شده را ترسيم کند، تصريح کرد: از برنامه اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي که تقويت برنامه‌هاي تبليعاتي براي معرفي جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي کشور را به عنوان يک سياست کلي اعلام کرده است تا برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي که نسبت به ساير برنامه‌هاي قبلي توجه خاصي به مقوله گردشگري و ميراث‌فرهنگي کرده و در فرازهاي مختلف اين برنامه به کرات تأکيد بر توسعه آموزش، حمايت، حفاظت، پايداري و مشارکت بخش خصوصي، تبادلات فرهنگي با تکيه به گردشگري، فرهنگي و مذهبي شده است، نزديک به 20 سال مي‌گذرد.

برزين با بيان اينکه واکاوي و بررسي داشته‌هاي تشکيلات وقت گردشگري در اين مدت در معرفي ايران و حضور هدفمند در بازارهاي گردشگري متاسفانه راه به جايي نبرده و اطلاعات مستند و مستدلي را در اختيار ما قرار نمي‌دهد، بيان داشت: مقايسه مستندات فراوان تبليغاتي و نمايشگاهي از بدو شکل‌گيري دولت نهم با 20 سال گذشته، به تنهايي کافي است تا سير صعودي اين بخش را در حوزه‌هاي کمي و کيفي به وضوح نمايان سازد.

مديرعامل شرکت نمايشگاه‌هاي ميراث‌فرهنگي و گردشگري با بيان اينکه بازتعريف، حفظ و ترويج فرهنگ ايراني و اسلامي و تلاش براي معرفي ميراث‌فرهنگي ايران به جهانيان به عنوان مجموعه‌اي بي‌نظير، ارزشمند و بي‌بديل دستور اکيد رييس جمهور در تبيين افق‌هاي فراروي فعاليت‌هاي سازمان در سال 1384 بود، اظهار داشت: دستاوردي که چندي بعد با افق و ترکيب مديريتي مشايي و بقايي به خوبي سرفصل‌هاي جديدي را جهت معرفي ايران در بازارهاي جهان به وجود آورد و غبار وهم و تبليغات نادرست را از اين سرزمين زدود.

وي با اشاره به شکل‌گيري ستاد تبليغات و برگزاري نمايشگاه‌هاي ميراث‌فرهنگي و گردشگري در سال 1384 خاطرنشان کرد: بهره‌گيري از راهبردهاي تبليغاتي و نمايشگاهي، انسجام کاملي را در چشم اندازهاي تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري و صنايع وابسته به وجود آورد و نام ايران را به عنوان مقصدي امن و رقيبي قابل اعتنا در سبد جهاني گردشگري تثبيت کرد.

برزين با بيان اينکه در اين چند سالي که از فعاليت‌هاي تبليغاتي و نمايشگاهي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مي‌گذرد، هر ميزان که حضور داشته‌ايم، متاسفانه طبق اطلاعات موجود، شرکت‌کنندگان و حاضران در نمايشگاه‌ها يا از ايران شناختي نداشته‌اند يا اينکه در سايه تبليغات امپرياليستي، اين شناخت ناقص و غرض آلود بوده است، تصريح کرد: اما حضور مقتدرانه ايران در نمايشگاه‌هاي جهان به خصوص برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران، همراه با توزيع اقلام فاخر تبليغاتي و تبليغات و مذاکرات چهره به چهره شرکت‌کنندگان ايراني با همتايان جهاني خود، دريچه‌هاي نويني را جهت معرفي درست ايران به روي جهانيان گشوده است.

وي با بيان اينکه اين امر نشان مي‌دهد که ظرفيت هاي بسيار زيادي در ايران وجود دارد که همپا با توسعه پايدار گردشگري، جلوه‌هاي بديع و ماندگار آن نمايان خواهد شد، متذکر شد: بر همين مبنا از رهاورد حضور ايران در نمايشگاه‌هاي جهاني، تاکنون توفيق زيادي نصيب کشور و تشکيلات گردشگري شده است. کسب تنديس‌هاي زرين نمايشگاه تايلند، کسب تنديس رتبه نخست نمايشگاه هندوستان، ديپلم افتخار نمايشگاه تاشکند، دريافت عنوان متفاوت‌ترين و باشکوه‌ترين حضور در نمايشگاه ميلان و بيشتر نمايشگاه‌هاي اروپا و آسياي جنوب شرق، تنها گوشه‌اي از افتخارات سازمان در حوزه حضور موثر در نمايشگاه‌هاي جهاني است.

برزين گفت: با اين حال موفقيت ايران در نمايشگاه کره را بايد شاه‌بيت اين موفقيت‌ها به شمار آورد، چراکه با توجه به سياسي بودن نمايشگاه KOTFA2010، حضوري جدي را در سئول تجربه کرديم؛ حال آنکه بسياري از کشورها با برنامه‌هاي پر زرق و برق و با بهره‌گيري از موسيقي و رقص و حرکات نمايشي سعي در جذب مخاطب و معرفي خود داشتند، با اين حال در کمال تعجب و شگفتي، طبق اعلام و بررسي مديران ارشد نمايشگاه، رتبه نخست و تنديس‌هاي بهترين «حضور و بهترين غرفه آرايي» در نمايشگاه گردشگري کره جنوبي در ميان بيش از 50 کشور شرکت کننده، به جمهوري اسلامي ايران رسيد.

برزين ضمن ابراز اميدواري از اينکه در سال جاري نيز موفقيت‌هاي ايران در اين حوزه‌ها تداوم يافته و حضور ايران در نمايشگاه‌ها و بازارهاي گردشگري جهان، همچنان از درخشش و فروغي خاص برخوردار باشد، بيان داشت: ما امسال براي معرفي ايران در بازارهاي فرانسه، ژاپن، انگليس، اسپانيا، ايتاليا و و آلمان حضوري جدي و متفاوت خواهيم داشت.

برزين خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود در عرصه‌هاي جهاني و ديپلماسي ارزنده جمهوري اسلامي ايران، اعتقاد قلبي دارم که در برهه کنوني معرفي درست ايران در انظار جهانيان رسالتي بزرگ بوده و با توجه به اينکه افق ملت ايران را جهاني و برخاسته از مهرورزي و دوستي به تمام ملت‌ها مي‌دانم، انتظار دارم در تبارشناسي راهبرد صدور انقلاب اسلامي ايران، صنعت گردشگري از جايگاه ويژه و برجسته‌اي برخوردار شود./115

انتهای پیام/

کد خبر 138903305