سياستي که از زمان کوروش به ساسانيان رسيد

به گزارش ميراث آريا(chtn) پس از ارائه مقدمه‌اي پيرامون موضوع اين نشست، توسط داريوش اکبرزاده؛ مسوول بخش کتيبه‌هاي موزه ملي ايران، رييس شوراي ايران شناسان قاره اروپا در اين سخنراني به آن دسته از عناصر فرهنگي تمدن ايراني اشاره کرد که از روزگار هخامنشي تا دوره ساساني به گونه‌اي پيوسته ديده مي‌شوند.

کارلو چره‌تي عناصر هنري، سياسي و جغرافياي مشترک بين دو پادشاهي هخامنشي و ساساني و وجوه مقدس بين آنها اشاره کرد.

وي محوطه‌هاي تاريخي ساساني هخامنشي را محوطه‌هايي پادشاهي و داراي جنبه‌هاي تقدس توصيف کرد که از دوره هخامنشي تا دوره ساسانيان به ما رسيده‌اند.

چره‌تي به محوطه‌هاي ساساني و هخامنشي مانند نقش رستم و طاق بستان ساساني و نيز اشتراکات موجود بين آنها اشاره کرد که در حقيقت يک نزديکي را به بيننده القا مي‌کنند.

رايزن فرهنگي سفارت ايتاليا؛ ساسانيان را پيرو سياستي دانست که در دوره هخامنشي اين سياست طرح‌ريزي شده و حامل پيام سياسي مشخصي بوده است.

وي با اشاره به پيام سياسي ياد شده در فرمان شاهي کوروش و نيز رعايت همين ساختار در فرمان نوشته شده به دستور داريوش در بيستون بيان داشت: کوروش در فرمان خود با مشروعيت سازي و استعانت از مردوک، پيروزي خود را شرح مي‌دهد و دقيقاً داريوش نيز به تبعيت از کوروش در کتيبه بيستون واژه دروغ و ناراستي را بکار نمي‌برد.

رييس مرکز ايران‌شناسي قاره اروپا با اشاره به ادامه همين ساختار در بناهاي ساساني و اتصال آن به دوره هخامنشي تاکيد کرد: در نوشته‌هاي مربوط به دوره ساسانيان به ويژه در نوشته نرسي در پاي کولي همين ساختار حفظ شده و مي‌بينيم که داريوش حريف خود بهرام را ناراست مي‌شمارد.

عضو مؤسسه شرق‌شناسي ايتاليا ادامه داد: در حقيقت از زمان کوروش تا ساسانيان شاهد نوعي مشروعيت‌سازي براي شاه هستيم که قدرت را در دست گرفته و حريف خود، شاه شکست خورده را نماينده دروغ مي‌شمردند.

چره‌تي اين سياست و دروغ پنداري شاه مغلوب را سياستي دانست که از زمان کوروش به داريوش رسيد و پس از آن ساسانيان اين اصل را از روزگار هخامنشيان گرفته و ادامه دادند.

وي با اشاره به تائيد اين موضوع در تاريخ طبري و منابع اسلامي اضافه کرد: اگر دقيق بررسي کنيم مي‌بينيم که حتي در داستان‌هاي شاهنامه نيز به اين موضوع اشاره شده است.

چره‌تي بر اين موضوع تاکيد کرد که ساسانيان با استفاده از ساختار فرهنگ‌سازي و ابزار خداي بالا، اورمزد و مردوک، شاه مغلوب را نماينده دروغ مي‌پنداشتند.

اين ايران‌شناس در پاسخ به پرسش خبرنگار ميراث آريا، نقش رستم و نقش رجب را دو محوطه تاريخي و منقوش ساساني برشمرد که هر دو از نظر زمين شناسي داراي سه وجه اشتراکي آب و نيز آتش و کوه هستند و در آئين‌هاي مذهبي آن زمان، آب داراي وجهي مقدس بوده است./118

انتهای پیام/

کد خبر 1389071436