وي افزود : خودروها قرار بود طبق يک بازه زماني از اول امسال داراي استاندارد يورو 3 شوند و کيفيت بنزين نيز ارتقا يابد؛ ولي متاسفانه خودرو سازان و وزارت نفت در اين دو بحث عقب نشيني کردند و همچنان خودروهاي داخلي بر اساس استاندارد يورو 2 توليد مي شوند؛ ضمن آنکه نگراني هايي از کيفيت بنزين توليدي نيز وجود دارد و انتظار مي رود براي ارتقاي کيفيت بنزين ، مرجعي غير از وزارت نفت بر اين موضوع نظارت کند.
مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروها گفت : در سال 89 همچنين يکي از مهمترين موضوعاتي که بايد مورد توجه قرار بگيرد وضعيت مبدل هاي کاتاليستي است ، زيرا اين قطعه بيش از 3 سال نمي تواند کارکرد داشته باشد و مشکل اصلي ما اکنون اين است که خودروهاي سال 82 به بعد اين قطعه را به طور کامل از دست داده اند و اين موضوع باعث شده که عملا هريک از اين خودروها به اندازه 8 تا 10 خودرو استاندارد آلودگي ايجاد کنند.
وي با بيان اينکه در حال حاضر روزانه 300 خودرو در مراکز معاينه فني به دليل مشکل مبدل هاي کاتاليستي مردود مي شوند گفت : اگرچه ما خودروهايي را که به مراکز معاينه فني مراجعه و دچار نقص در اين قطعه هستند مردود اعلام مي کنيم و به آنها برگه معاينه فني نمي دهيم اما نمايندگي هاي پس از فروش و خودرو سازان حمايت لازم را براي ارائه اين قطعه به شهروندان ندارند به گونه اي که يا مبدل کاتاليستي در مراکز خدمات پس از فروش وجود ندارد و يا اينکه قيمت آن بسيار بالاست.
نوروزي ادامه داد : قيمت مبدل هاي کاتاليستي در خودوروهاي مختلف از 80 هزار تومان تا يک ميليون و 500 هزار تومان است که براي آنکه شهروندان بتوانند به راحتي نسبت به تعويض اين قطعه اقدام کنند نياز به حمايت هاي جدي دولت و حتي پرداخت يارانه ها به اين بخش است.
وي با بيان اينکه روزانه حدود 5/2 ميليون خودرو در شهر تهران تردد مي کنند که مبدل کاتاليستي شان دچار مشکل است و هرکدام از آنها در واقع 8 تا 10 برابر يک خودروي استاندارد توليد آلودگي دارند، گفت : در واقع ما به دليل مشکل مبدل هاي کاتاليستي، خودروهايي داريم که به اندازه 20 تا 30 ميليون خودروي نامرئي توليد آلايندگي دارند.
مدير ستاد مرکزي معاينه فني خودوروها تاکيد کرد : مسئله مبدل هاي کاتاليستي در سال 89 بايد بيش از هر چيزي مورد توجه قرار گيرد و مسئله اصلي باشد.
وي افزود: هواشناسي پيش بيني کرده که در نيمه دوم امسال پايداري جوي خواهيم داشت که اين يعني انباشت آلودگي هوا و هشداري جدي بر اينکه بايد توجه ويژه به آلايندگي خودروها و نقص مبدل هاي کاتاليستي داشته باشيم.
وي با بيان اينکه در شش ماهه اول امسال تنها حدود 30 درصد ظرفيت مراکز معاينه فني فعال بودند گفت: در شش ماه نخست سال در مجموع 520 هزار خودروي سبک به مراکز معاينه فني مراجعه کردند و روزانه ميزان مراجعات به مراکز حدود 3 هزار و 800 خودرو است؛ اين در حالي است که ظرفيت کنوني مراکز معاينه فني 7 هزار خودرو در روز بوده و قابليت ارتقا ظرفيت تا 145 هزار خودرو نيز وجود دارد. /122
انتهای پیام/