مرمت مقبره‌هاي قطب‌شاهي هند از سرگرفته شد

رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري کشور در گفتگو با ميراث آريا (chtn) گفت: پژوهشکده ابنيه و بافت‌هاي تاريخي پژوهشگاه ميراث فرهنگي پيش از اين مرمت مقبره پادشاهان شيعه در حيدر آباد را پيگيري کرده و به دليل تغيير دولت ايالت موفق به انجام آن نشد.

احمد ميرزا کوچک خوش‌نويس گفت : با اعلام درخواست دولت جديد ايالت آندراپرادش کارشناسان ايراني براي بررسي مجدد و آتاليز قيمت‌ها به حيدر آباد سفر کرده‌اند و تا پايان آبان‌ماه مقدمات لازم براي اجراي طرح مرمت فراهم خواهد شد.

وي با اشاره به‌ اين‌که در اطراف مقابر پادشاهان شيعي باغ‌هاي بي نظيري وجود دارد ، افزود : گروه باغ و منظر پژوهشکده ابنيه و بافت‌هاي تاريخي در حال تهيه طرحي به منظور يافتن شکل اصلي و ارائه طرح مرمت و ساماندهي باغ هستند.

خوش‌نويس گفت : همچنين تمامي بناهاي‌ سنگي و تزئينات مربوط به گنبدهاي مقابر متعلق به پادشاهان سلسله قطب‌شاهيان و ديگر اعضاي اين خاندان، در حيدرآباد، يکي از مناطق مسلمان‌‌نشين ايالت آندراپرادش نيز به دست متخصصان ما مرمت خواهدشد.

وي افزود : پژوهشکده ابنيه بافت سازمان کاملا به شيراز منتقل شده است و با گام‌هاي بلندتر و انگيزه بيشتر ماموريت‌هايش را دنبال مي‌کند./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389081620