اسدالله بيات با اشاره به اينکه فتوگرامتري توسط گروهي از افراد مجرب انجام ميشود، افزود: اغلب در طرحهاي فتوگرامتري تنها به ترسيم نقوش و خطوط کتيبهها پرداخته ميشود و آسيبها به صورت تخصصي بررسي نميشود.
وي روش کار در کتيبههاي گنجنامه را متفاوت دانست و اضافه کرد: در اين اقدام ابتدا خطوط ميخي ترسيم شده و طرحهاي سه بعدي تهيه ميشود.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان همدان تأکيد کرد: به صورت همزمان يک کارشناس حفاظت و مرمت که متخصص فتوگرامتري نيز هست، طرحهاي آسيب نگاري را ارائه ميکند.
به گفته بيات در اين طرحها تمامي جزئيات آسيبهاي موجود ترسيم ضمن اينکه تصاوير با کيفيت بسيار بالا از کتيبهها تهيه ميشود.
وي هدف از تهيه طرح فتوگرامتري را نيازمندي به مدارک بسيار دقيق و مستند عنوان کرد و افزود: در اقدامات اوليه گروه فتوگرامتري مشخص شد که چندين سده قبل صخره کمي به سمت پايين حرکت داشته و حدود 10 سانتي متر ناتراز است.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان همدان يادآور شد: پس از انجام اقدامات حفاظت اضطراري مدارک موجود به منظور شاهدي براي تغييرات به وجود آمده در اختيار کارشناسان حفاظت و مرمت قرار ميگيرد.
وي در پايان خاطر نشان کرد: در صورتي که تا دو سال بعد تغييري در آثار به وجود نيايد اقداماتي مانند نصب سايه بان و حفاظ شيشهاي جايز نيست اما در غير اين صورت بايد مطالعات جديد براي نصب سايه بان انجام شود.
112/
انتهای پیام/