به گزارش ميراث آريا(CHTN)، سيستم برق‌رساني تونل توحيد در روز سه‌شنبه 21 دي‌ماه چندين نوبت قطع شد و احتمال مي‌رود جت‌فن‌هاي تونل نيز دچار آسيب‌ديدگي شده باشند.

قطع برق که به نظر مي آيد به علت عدم تخصيص برق مورد نياز تونل توحيد است، در طي چند ماه گذشته به طور مستمر در اين تونل وجود داشته است.

آلودگي هواي تونل

عدم هماهنگي کارگاه تونل توحيد و شرکت برق منطقه‌اي تهران، باعث کمبود انرژي برق و کار نکردن نامرتب جت‌فن‌ها شده و به دنبال اين رخداد، گاهي آلودگي هواي داخل تونل حتي از 700 ppm نيز فراتر مي‌رود . اين در حالي است که حد استاندارد آلودگي هوا بين‌ 150 ppm تا 200 ppm است. اما ميزان آلودگي بيش‌تر از 200 ppm خطرناک است و بعد از350 ppm در مرحله هشدار بوده و فراتر از 450 ppm بحراني است و درباره تونل توحيد با ميزان آلودگي، مرگ‌بار است. گفته مي‌شود سه‌شنبه 21 دي‌ماه هواي داخل تونل 568 ppm بوده است.

علت اصلي ريزش آب داخل تونل توحيد

در روزهاي اخير مديرعامل شرکت آبفاي شهر تهران با تکذيب اين نظريه که ريزش آب به داخل تونل توحيد به خاطر شکستگي لوله هاي آب شرب است، گفته بود ممکن است ريزش آب به خاطر آب‌هاي سرگردان و يا قنات‌ها باشد. اما تحقيقات نشان مي‌دهد علت اصلي ريزش آب داخل تونل توحيد، عدم عايق‌بندي آن است.

در زمان احداث تونل توحيد، يک شرکت ساختماني به شهرداري پيشنهاد کرد با استفاده از فن‌آوري جديد «زايکوسيل»، سرتاسر تونل به ضخامت 5 سانتي‌متر از لحاظ رطوبتي، ايمني و آتش‌سوزي عايق شود. اين پيشنهاد به دفتر شهردار ارسال شد و دکتر قاليباف دستور پيگيري و اجراي آن را صادر کرد، اما اين طرح هرگز اجرا نشد.

همچنين عدم پوشش کافي فضاي بين سطح خيابان و سقف تونل با بتن و عدم استفاده از پودر آب بند و نداشتن عايق رطوبتي که باعث ايجاد شوره‌هاي سقف تونل شده،مي‌تواند از مجمموعه دلايل آب‌گرفتگي تونل توحيد باشد.

تونلي بدون مرکز کنترل

طولاني‌ترين تونل داخل شهري خاورميانه هنوز اتاق کنترل ندارد. ساختمان کنترل تونل توحيد که قرار بود تا چند ماه پس از افتتاح اوليه پروژه به بهره‌برداري برسد، به دليل کارشکني سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران و عدم پرداخت صورت وضعيت‌هاي پيمانکار و مديريت طرح، روند بسيار کندي داشته و هنوز زمان اتمام آن مشخص نيست. طبق آنچه در طراحي پروژه در نظر گرفته شده، تمامي تأسيسات تونل توحيد از اين ساختمان پنج طبقه قابل کنترل خواهد بود و واحدهاي تاسيسات آتش‌نشاني، کنترل ترافيک، ثبت تخلفات و نيروي انتظامي در طبقات ديگر مستقر خواهند شد.

فعاليت شبانه در تونل توحيد

ترک خوردگي پانل‌هاي پيش‌ساخته بتني به دليل عدم رعايت نکات فني و استفاده از مصالح نامرغوب هنگام تهيه قطعات پيش ساخته بتني و نبود نظارت بر درستي انجام کار آن‌ها هنگام ساخت باعث شده که اکنون اين قالب‌ها شب‌ها در سکوت خبري دوباره تعويض مي‌شوند.

وجود حيوانات موذي مثل موش در داخل داکت تأسيساتي و صدمه زدن اين جانور به کابل‌ها از ديگر مشکلاتي است که شهرداري در ماه‌هاي اخير با آن مواجه بوده است.

همچنين تأمين نشدن انشعاب آب در ساکاردوي جنوبي و شمالي به علت عدم پيگيري نماينده حقوقي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران و عدم تعهد سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران به قراردادي مبني بر تأمين به موقع نيازهاي مالي پروژه بوده است.

کابوسي براي شهرداري تهران

دکتر قاليباف که گاهي صبحانه را همراه اعضاي شوراي شهر در پروژه تونل توحيد صرف مي‌کرد، پس از افتتاح تونل ديگر هرگز در آنجا حضور پيدا نکرده است. اين اتفاقي است که پيشتر درباره برج ميلاد نيز رخ داد و اين پروژه در حالي که نيمه تمام بود افتتاح شد و اکنون هنوز از رستوران گردان و بخش‌هاي ديگر برج خبري نيست.

در چند سال اخير شهرداري تهران هميشه در برابر رسانه‌هاي منتقد خود موضع گرفته و اين در حالي است که تونل توحيد که بزرگ‌ترين پروژه شهرداري محسوب مي‌شد، از نظر فني با مشکلات فراوان و حتي خطرناک مواجه بوده و جان شهروندان را در معرض خطر قرار داده است و از نظر کارشناسان بايد تا پايان رفع موانع مسدود باشد. با توجه به اين اتفاقات، تونل توحيد در ماه‌هاي آينده کابوسي بزرگ براي شهرداري تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1389102159