شيوه‌هاي نمايش در موزه‌ها بررسي شد

به گزارش ميراث آريا (chtn)، کارشناس ارشد معماري در نشست همايش تخصصي موزه‌داران و امناي اموال که در موزه فرش ايران برگزار شد در مورد شيوه‌هاي نمايش در موزه سخن گفت.

مرتضي کوثرنشان با بيان اينکه موزه‌ها داراي رسالت بزرگي از جمله ارتقاء سطح فرهنگي،‌ تاريخي، سياسي، علمي و ساير جنبه‌هاي روحي_رواني انسان هستند، افزود:‌ اين رسالت بزرگ موزه‌ها در گرو معرفي کامل و بي‌عيب و نقص آثار موجود است.

وي معرفي يک اثر را زماني دانست که روش‌هاي نمايان و نهفته، ظاهري و باطني، ملموس و غيرملموس و مادي و معنوي آن به شيوه‌‌هاي مناسب و مقتضي به مخاطب منتقل و القاء شود.

اين کارشناس انتقال ارزش‌ها و مفاهيم والاي يک اثر را مستلزم برقراري يک ارتباط دو سويه، مفيد، مؤثر، مثبت و سازنده ميان اثر و مخاطب عنوان کرد و گفت: اين ارتباط دو سويه نيز مستلزم به کارگيري شيوه‌هاي درست نمايشي و اطلاع‌رساني به طور دائم است تا تمامي حواس و قواي فيزيکي و متافيزيکي مخاطب را درگير، جذب و معطوف به خود کند.

وي اضافه کرد: شناخت صحيح و کامل از سه مهم و اصلي چون مخاطب، اثر، فضاي نمايشگاهي، کارشناسان به ويژه موزه‌داران را در انتخاب شيوه مناسب نمايش، اطلاع‌رساني و معرفي اثر کمک خواهد کرد.

کوثرنشان به سه نوع شيوه نمايشي مرسوم و متداول در موزه‌ها چون نمايش آثار روي سکوها، نمايش از طريق تصاوير و نمايش از طريق فضا‌سازي يا صحنه اشاره کرد.

به گفته اين کارشناس ارشد معماري در هر موزه‌اي امکان به کارگيري هر يک شيوه‌هاي ياد شده به صورت مستقل، ترکيبي و تلفيقي بر اساس شناخت کامل از سه عامل مخاطب، اثر و فضاي نمايشي وجود دارد.

وي يادآور شد: تمامي اين شيوه‌ها با ابزار و تجهيزات مربوط به خود وسايلي لازم براي دستيابي و رسيدن به هدف والاي موزه است.

/119

انتهای پیام/

کد خبر 1389102219