پريسا پرنور اضافه کرد: مديريت موزهها مبتني بر شناخت زيرساخت موزهها و روشهاي نوين به کارگيري قابليتهاي موجود در قالب يک بينش علمي است که منجر به ايجاد تغييراتي مثبت و همهجانبه در موزهها خواهد شد.
وي بازنگري در محتويات موزهها، شيوه نمايش آثار، تقسيمبندي فضاها، جذب مخاطبان بيشتر، آموزش، روشهاي حفاظت و مرمت آثار و روشهاي حفاظت فيزيکي را از جمله عمليات اجرايي شيوههاي نوين مديريت موزهها برشمرد و در هر يک به الگوهاي موفق موجود در موزههاي ديگر کشورها اشاره کرد.
اين مقام مسوول اضافه کرد: جايگزيني هر يک از اين نمونهها در محل مناسب خود نيازمند مطالعات و بررسيهاي ديگري است.
به گفته پرنور، چهارچوب دورههاي آموزشي مديريرت در موزهها را سخنراني و بازديد از موزهها، سايت موزهها و اکوموزهها و تجربيات به دست آمده از بازديد تشکيل ميدهند.
وي نخستين قدم لازم براي طراحي يک نمايشگاه موفق را طرح يک سري سوالات بيان کرد که جواب آن راهکاري براي رسيدن به نتيجه مطلبوب خواهد بود.
پرنور از جمله اين سوالات به مشخص کردن آثار به نمايش گذاشته شده و نحوه نمايش آن در موزه اشاره کرد و بيان داشت: استفاده از ابزار نمايشي مختلف در موزهها چون نقشه، ويدئو و راهنماي صوتي، عکسها و پوسترهاي اطلاعاتي بسيار مهم است.
وي با اشاره به موزههاي مختلفي چون موزه تاريخي هيروشيما(hiroshima) و موزه درياچه بي وا(biwa) در مورد استفاده از ابزار نمايشي مختلف در موزهها، يادآور شد: به منظور جذب مخاطبان بيشتر به موزهها بايد معرفي و بهره برداري از تمام امکانات مهيج موثر در بازديد را درنظر گرفت.
اين مقام مسوول به نمايشگاه موقت برگزار شده در موزه ملي نارا (nara) و استفاده از پوسترهاي جذاب حاوي اطلاعات علمي با هدف جذب مخاطب اشاره کرد و بيان داشت: ايجاد فروشگاه سنتي، رستوران و کافي شاپ نيز در جذب مخاطب به موزهها موثر است.
وي اجراي کارگاههاي زنده، همزماني جشنها و آموزش را از ديگر عوامل جذب مخاطب به موزهها برشمرد و گفت: آموزش در موزهها منجر به ارتقاء تجربيات کودکان و ايجاد پويايي در موزهها با حضور بيشتر مخاطبان خواهد شد.
پرنور آموزش را زمينه ساز ادامه حضور مخاطبان در موزه عنوان کرد و بيان داشت: موزه محليHagi کودکان را براي انجام پژوهش و تحقيقات ترغيب ميکند.
119/
انتهای پیام/