بازديد نماينده مردم مينودشت از تپه بازگير

به گزارش ميراث آريا(chtn)به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، نماينده مردم مينودشت دراين بازديد گفت: با توجه به کاوش هاي صورت گرفته درتپه بازگير مينودشت، اشياي کشف شده ازاين تپه تاريخي بي نظير است و نمادي از غناي فرهنگي وتمدن اين منطقه است .

سيد نجيب حسيني افزود: فعاليت هاي صورت گرفته در اين کارگاه کاوش قابل تقدير بوده و با نگهداري و حفاظت از اين اشياء مي توانيم تمدن ديرينه منطقه را به آيندگان معرفي کنيم.

وي تصريح کرد: درنظر است بازديد ميهمانان استان گلستان از اين تپه تاريخي در برنامه ها گنجانده شود.

نماينده مردم مينودشت درمجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: به زودي گزارشي از اين کاوش و اشياي کشف شده، در مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد.

همچنين دراين بازديد رييس کل دادگستري استان گلستان گفت: نظر به کشف اشياي تاريخي بي نظير در اين کارگاه کاوش، حفاظت و نگهداري از اين اشياء از ضروريات بوده و دستگاه قضايي نيز همکاري و هماهنگي هاي لازم را دراين خصوص به عمل خواهد آورد.

فاضليان درادامه به اهميت اين سايت تاريخي اشاره داشت و افزود: حفاظت و حراست از اين سابقه کهن تاريخي وظيفه همگان است و امنيت اين منطقه با همکاري نيروي انتظامي ايجاد خواهد شد.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، نيز دراين بازديد از راه اندازي موزه مينودشت و انتقال اشياي کشف شده در تپه بازگير به اين موزه خبر داد و گفت: سايت کاوش هاي اين تپه تاريخي نيز خود به يک موزه تبديل خواهد شد و قابل بازديد براي علاقمندان است .

فريدون فعالي خاطر نشان کرد: حفاظت و نگهداري از اين تمدن کهن و تاريخي نيازمند عزم جدي است.

وي اظهار اميدواري کرد با راه اندازي اين موزه و حفاظت از اين اشيا کشف شده، سابقه و تمدن ديرين اين منطقه بيش از پيش برهمگان آشکار شود.

بيش از 500 قلم شي فلزي ازجنس مس اعم از ابزارجنگي، ادوات کشاورزي، طغارهاي بزرگ و لوله دارو .... درکاوش هاي اخير تپه بازگير مينودشت کشف شده که همگي مربوط به 1800 سال قبل از ميلاد است که درباستان شناسي اين دوره را به نام دوره مفرغ جديد مي شناسند .

اين اشياي کشف شده شباهت هايي به اشياي مکشوفه از تورنگ تپه در دشت گرگان و تپه حصار دامغان و برخي ازمحوطه هاي ترکمنستان و تاجيکستان دارد که نشاني از ارتباط دشت گرگان با دشت هاي آسياي مرکزي است.

کاوشگران دراين تپه تاريخي همچنان درحال کاوشند.
/104




انتهای پیام/

کد خبر 1389102516