مرمت در قيزقلعه آغاز شد

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار استان مرکزي در اين باره به ميراث‌آريا(chtn) گفت: بناي تاريخي قيزقلعه از سلسله قلعه‌هاي تاريخي اسماعيليه است که همزمان با قلعه الموت که حسن صباح در آن مستقر بود به عنوان يکي از دژهاي نظامي اين سلسله مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

محسن علمدار قيزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زيبايي دانست و افزود: اين قلعه سنگي داراي تالارهاي متعدد، رواق‌ها و ايوان‌هايي است که جزو ارزش معماري آن محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: امسال اداره کل ميراث‌فرهنگي استان مرکزي با استفاده از اعتبار استاني پيش‌بيني شده که حدود 50 ميليون تومان است درصدد مرمت و آماده‌سازي اين بنا با هدف بازديد گردشگران قرار گرفت.

علمدار با بيان اينکه مسير دسترسي به قيزقلعه براي بازديد گردشگران صعب‌العبور است، افزود: بنابراين در ابتدا لازم بود مسير دسترسي مناسب تا پاي کوه براي سهولت دسترسي به قلعه ايجاد شود.

وي تصريح کرد: هم اکنون با استفاده از مصالح بومي و سنگ‌لاشه‌هايي که در محل کوه قرار دارند در حال ايجاد پلکان در مسير دسترسي به قلعه هستيم؛ همچنين در نقاطي که ممکن باشد تعدادي آلاچيق براي افرادي که قصد تردد در اين مسير را دارند ايجاد خواهيم کرد.

علمدار با بيان اينکه مرحله بعدي کار پس از آماده‌سازي مسير دسترسي آغاز مي‌شود، اظهار داشت: در اين مرحله نسبت به ساماندهي محيط قلعه با اجراي يک طرح حفاظت و مرمت اضطراري که شامل بازسازي ديوارها و پوشش و اندود روي طاق‌ها به منظور حفاظت از اين بنا است اقدام خواهيم کرد.

وي از خوانسازي پلان قلعه به عنوان ديگر برنامه در دستور کار ياد کرد و افزود: با توجه به اينکه در زيرزمين قلعه حجم انبوهي از آوار و مصالح کاوش‌هاي انجام شده در دوره‌هاي قبل ريخته شده است بايد در کنار تيم باستان‌شناسي اين محل را پاکسازي کرده تا بتوانيم نقشه و پلان واضح و دقيقي از اين بنا به دست آوريم.

اين مقام مسؤول در ميراث‌فرهنگي استان مرکزي خاطرنشان کرد: حدود يک‌ماه از آغاز عمليات محوطه‌سازي و مرمت قيزقلعه مي‌گذرد و با پيش‌بيني‌هاي انجام شده قلعه تا پايان بهار 90 براي بازديد گردشگران آماده خواهد شد.

/115



انتهای پیام/

کد خبر 138910255