محمدابراهيم لاريجاني با بيان اينکه جهاد نوعي تلاش مضاعف با همت عالي، داراي بار معنوي و ديني است، گفت: در مقابل جهاد، اقتصاد يک واژه کاملاٌ تخصصي اما فراگير است و واژگاني همچون بهرهوري، اشتغال، توسعه پايدار، درآمدهاي ناخالص در هزينه، توليد کالا و خدمات در قالب موضوعات اقتصادي جاي ميگيرد.
وي با بيان اينکه گردشگري موضوعي گسترده است که مفاهيمي همچون توليد و عرضه خدمات، ارزآوري، توسعه اشتغال و ساير واژگان در آن دخيل است، گفت: افراد زيادي در اين صنعت فعال هستند، بنابراين موضوعاتي همچون آموزش و ارتقاي بهرهوري نيز در اين صنعت جاي ميگيرد.
لاريجاني متذکر شد: در صنعت گردشگري تعداد زيادي از تاسيسات و موسسات خدماترسان همچون هتلها و مراکز اقامتي و واحدهاي پذيرايي بينراهي نيز فعال هستند، بنابراين ميتوان جهاد اقتصادي را در بهينهسازي مصرف سوخت و کاهش هزينه توليدي – خدماتي اين مراکز مورد توجه قرار داد.
اين مقام مسؤول در اداره کل ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان تهران افزود: سفر از سوي ديگر با حمل و نقل در ارتباط بوده که در اين حوزه نيز حجم وسيعي از اقدامات و فعاليتهاي اقتصادي قابل تعريف است.
وي ادامه داد: جهاد اقتصادي در صنعت گردشگري يک مفهوم بسيار متعالي است و نيازمند برنامهريزي جدي در موضوعات مختلف اين حوزه همچون ارز، اشتغال، بهرهوري، بهينهسازي انرژي، حمل و نقل و ساير موارد است.
لاريجاني با تاکيد بر اينکه جهاد اقتصادي در صنعت گردشگري نيازمند توجه به چند رويکرد است، گفت: در اين راستا بايد گردشگري را تجارت بدانيم و به توسعه تجارت فکر کنيم و در مسير اين توسعه رويکرد درونگرا و بروننگر داشته باشيم.
وي خاطرنشان کرد: رويکرد ديگري که بايد در اين حوزه مورد توجه قرارگيرد، همهزماني و همهمکاني کردن سفر است که به رشد اقتصادي نقاط مختلف جغرافيايي و تحقق عدالت اجتماعي کمک ميکند، علاوه بر اينکه اشتغالزايي در مناطق مختلف را به دبنال خواهد داشت.
/115
انتهای پیام/