او افزود: حجم درآمدهاي حاصل از کسب و کار گردشگري به سرعت در حال افزايش است و عليرغم چالشهاي جدي که اين صنعت به ويژه در آغاز قرن بيستويکم با آن مواجه شد، روند رو به رشد آن حداقل در طي دهه آينده همچنان روشن و اميدوار کننده است.
«خاوري» با بيان اينکه سفر از يک کالاي لوکس به محصولي ضروري در سبد مصرفي خانوارها تبديل شده است، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگري با رشدي در حدود دو برابر رشد عمومي اقتصاد جهان طي دهه آتي گسترش مييابد و از اين رو يکي از بزرگترين زمينههاي ايجاد اشتغال، درآمد و موتور محرک اقتصادهاي در حال توسعه به شمار ميرود. تعامل فرهنگي- اجتماعي حاصل از توسعه سفر مناطق مختلف جهان را تحت تاثير قرار داده و گردشگري به عنوان ابزاري براي توسعه صلح جهاني و گفتگوي بين تمدنها به رسميت شناخته شده است.
اين کارشناس ارشد برنامهريزي توريسم ضمن ارائه تاريخچهاي از سفرهاي گروهي گفت: پدر گردشگري گروهي نوين «توماس کوک» بود که در ۵ جولاي ۱۸۴1نخستين تور بزرگ گروهي را سازماندهي کرد. او ترتيب سفر يک گروه ۵۷ نفري با هزينه هر نفر يک شيلينگ را براي کارکنان راهآهن داد که از ليچستر به لاگ بورو به مسافت ۱۱ مايل را طي کردند.
او در ادامه به معرفي بسته سفر پرداخت و افزود: صنعت گردشگري نيز نظير کسبو کارهاي ديگر شامل زير بخشهاي متعددي است. يکي از اين زير بخشها که از جمله سريعترين حوزههاي در حال گسترش گرشگري نيز به حساب ميآيد را بايد فعاليت هاي مرتبط با تورگرداني (TOUR OPERATING) دانست.
اين مدرس جهانگردي با بيان اينکه يک بسته سفر از حمل و اقامت تشکيل شده است که به صورت مجزا يا يک مجموعه توسط تورگردان تبليغ و فروخته ميشود، تصريح کرد: بستههاي سفر در واقع نمونهاي از محصول هستند که توسط تورگردان برنامهريزي شده و به مشتري يا دفتر خدمات مسافرتي فروخته ميشود. گاهي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي کارمندان تورگردانان هستند و گاهي به صورت مستقل فعاليت ميکنند.
«خاوري» در تعريف تور گفت: تور در لغت به معناي گشت و سياحت است و در اصطلاح صنعت گردشگري عبارت است از مجموعهاي از عناصر سفر شامل اقامت، حملونقل، تغذيه، گشت و...که از سوي يک بنگاه برنامهريز سفر براي فرد يا افراد گروه گردشگران در قالب يک بسته سفر عرضه ميشود. در چارچوب اين مجموعه فعاليتهاي روزانه گروه، مسير و برنامه سفر طراحي و تنظيم ميشود.
او با بيان اينکه برنامه کاري تور براي گردشگر ميتواند در دو قالب مختصر و تفصيلي تهيه شود، گفت: در برنامه کاري مختصر اگر چه اماکن و آثار مورد بازديد و فعاليتهاي تور بيان خواهند شد، ليکن اين برنامه فاقد زمانبندي و تعيين دقيق مسيرهاي عبوري است. در برنامهريزي دقيق يا تفصيلي که در اختيار گردشگران قرار ميگيرد، علاوه بر اطلاعات مربوط به محلهاي بازديد، اطلاعاتي به گردشگر داده ميشود که توسط آنها بتواند برنامه زماني روز خود را تنظيم کند.
اين کارشناس ارشد برنامهريزي توريسم اظهار داشت: با اين وجود برنامهريزي تفصيلي هنوز برخي اطلاعات خاص را در برندارد، در واقع اين برنامه هر چند براي مسافران سودمند است، ولي نميتواند به عنوان اسبابي تلقي شود که راهنما يا مسؤول اجراي برنامه تور اقدامات خود را بر طبق آن پيش برد. براي مسؤول اجراي برنامه تور يک برنامه عملياتي (OPERATING ITINERARY) يا راهنماي عمل MANUAL)) وجود دارد که در بردارنده زمانبندي و مسيرهاي دقيق حرکت، زمان تقريبي رسيدن به جاذبهها و ميزان توقف در آنها، رستوران و هتل است. همچنين اطلاعات فرهنگي-تاريخي که راهنما بايد به آنها اشراف داشته باشد و به گردشگران منتقل کند نيز در اين برنامه عملياتي آورده ميشود.
او ضمن ارائه توضيحاتي درباره بسته سفر و انواع آن به موضوع برنامهنويسي سفر پرداخت و گفت: برنامهنويسي سفر در يک تور (ITINERARY) ناميده ميشود. اين بخش ميتواند مهمترين عامل در موفقيت و يا عدم موفقيت تورگردانان باشد. پيشنهاد کردن برنامه سفر بهتر به مشتريان روش سودمندي است که در اين راستا برخي اطلاعات مورد نياز مرتبط با گردشگران شامل سن و شرايط فيزيکي گردشگران، بودجه، علائق، هدف از سفر گردشگران، مليت گردشگران، تعداد گردشگران و نام اشخاصي که در برنامه سفر شرکت ميکنند، هدف گردشگران از سفر، ساير درخواستهاي گردشگران از جمله انتخاب وسيله سفر مثل سفرهاي دريايي با کشتيهاي تفريحي، ميشود.
«خاوري» يادآور شد: گردشگري به عنوان يک صنعت با فعاليتهاي بسياري سر و کار دارد.برخي از اين فعاليتها شامل حملونقل، اقامت، راهنماي تور، غذا و پذيرايي، بازاريابي، حسابداري و امورمالي، بيمه، حفاظت و امنيت، ارتباطات، خدماتپزشکي، تبليغات و آگهي، برنامهريزي سفر، ميهماننوازي، تفريح و سرگرمي و.... ميشود.
اين مدرس جهانگردي با بيان اين مطلب که براي برنامهريزي اين فعاليتها و ايجاد ارتباط بهتر بين بخشهاي مختلف يک تور، لازم است روشي قدرتمند براي برنامهنويسي فعاليتها مورد استفاده قرا گيرد، به ارائه دستورالعمل نوشتن برنامه سفر پرداخت.
/117
انتهای پیام/