او با اشاره به اينکه يکي از مهمترين عوامل تأثيرگذار در ظاهر يک کالا و اثر صنايعدستي به طور حتم رنگ است، اظهار داشت: برخلاف آنچه به نظر ميرسد رنگ نخستين عاملي است که مخاطبان با آن ارتباط برقرار ميکنند.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه داد: با توجه به کاربرد مواد بومي و اصيل در توليد محصولات صنايعدستي به عنوان هنر- صنعتي که در آن کار با دست حرف اول را ميزند، استفاده از رنگ و به ويژه رنگ طبيعي اهميت بسيار دارد.
«ايزدان» همچنين در مورد ويژگيهاي خاص صنايعدستي و هنرهاي سنتي گفت: اين توليدات به طور حتم داراي جنبههاي فرهنگي هستند در کنار اينکه استفاده از ماشين آلات در توليد اين محصولات بسيار محدود است و اغلب در کارگاههاي کوچک توليد ميشوند.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: بداهه کاري و از جمله کاربرد رنگهاي متناسب با خواست مشتريان در توليد صنايعدستي بسيار به چشم ميخورد.
او با بيان اينکه نقشهاي اساسي ميتوان براي ترويج رنگ در صنايعدستي تعريف کرد، گفت: خصوصيات فيزيکي و شيميايي رنگها بر درخشندگي و ثبات محصول نهايي تأثير گذاشته ضمن اينکه رنگ زمينهساز ايجاد امکانات جديد در توليد ميشود.
استاديار دانشگاه صنعتي اصفهان در ادامه اظهار داشت: رنگ در توليد صنايعدستي با مقوله بازاريابي و ميزان تأثيرگذاري بر مخاطبان ارتباط نزديکي دارد.
«ايزدان» در ادامه به جمعبندي مقوله رنگ در ترويج صنايعدستي پرداخت و تصريح کرد: صنايعدستي را ميتوان با کمک طراحي رنگ مناسب مورد اقبال بيشتري قرار داد.
او تأکيد کرد: طراحي رنگ مناسب بيش از نظر سازنده اثر به تمايلات مشتري بستگي دارد و اين طور به نظر ميرسد که صنايعدستي ايران نياز به طراحي آگاهانه متناسب با سنتها و نوگرايي دارد.
111/
انتهای پیام/