عضو سابق کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت وگو با ميراث آريا (chtn)، ضمن بيان مطلب بالا با طرح پرسشي مبني بر اينکه چند درصد خودروهاي کشور سيستم ترمز ABS دارند، افزود : پاسخ روشن است، خيلي کم. متاسفانه خودروسازان داخلي، بيشتر به فکر بالا بردن تيراژ و در نتيجه سود سرشاري که از اين طريق نصيب‌شان مي‌شود، هستند.

«احمد بزرگيان» اضافه کرد:‌ واقعا اظهارات اخير مسئولان راهنمايي و رانندگي درباره ناايمن بودن خودروي پرايد عين واقعيت است و پيش از اين هم ما در کميسيون صنايع و معادن مجلس هفتم مساله ايمني خودروهاي گوناگون را پي‌گيري ‌کرديم و تحقيق و تفحصي هم صورت گرفت.

عضو هيات رييسه فراکسيون اصولگرايان مجلس هفتم ، کيفيت خودروهاي ايراني را در چند جا داراي اشکال جدي دانسته و گفت: اتاق‌ها به ويژه در خودروهايي مانند پرايد اصلا ايمن نيستند و هيچ‌گونه مقاومتي در برابر چپ شدن ندارد و اگر چپ شوند قطعا بيشترين آسيب به سرنشين خواهد رسيد، ضمن آنکه اين خودروها سبک هم هستند در نتيجه در سرعت بالا، کنترل ماشين با مشکل روبه‌رو مي‌شود، براي مثال پرايد در سرعت 140 اصلا ترمز ندارد يعني از 120 کيلومتر در ساعت که به بالا مي‌رود آن قدر قدرت ترمز ضعيف مي‌شود که شما در 140 کيلومتر ديگر ترمز نداريد و قاعدتا به امان خدا مي‌رويد.

اين نماينده سابق مجلس از اعمال برخي تغييرات غير استاندارد روي تعدادي از خودروهاي توليد داخل گلايه کرده و آن را خطرساز خوانده و خاطر نشان کرد: برخي از خودروها هستند که متاسفانه به علت دست‌کاري‌هاي غير کارشناسانه مانند صندوق‌دار شدن و رعايت نکردن نکات جدي فني و مهندسي مرکز ثقل استاندارد خود را از دست مي‌دهند و همين امر موجب مي‌شود که در پيچ‌هايي با زاويه مشخص چپ کنند و يا در هنگام انحراف اين چپ شدن رخ بدهد.

«بزرگيان» افزود: از طرف ديگر بسياري از خودروهاي ايراني مشکلات ارگونومي دارند و شايد تنها در يکي دو نوع از خودروهاي ما در بخش ارگونومي مراعات‌هايي شده باشد، براي مثال نحوه نشستن راننده روي صندلي و موقعيت صندلي با فرمان، آيينه و شيشه عقب براي ديد راننده و دسترسي به شاسي‌هاي مربوطه نقش بسيار حائز اهميتي در عکس‌العمل سريع راننده دارد که متاسفانه در بسياري موارد به دليل ناديده گرفتن اين مسايل ساختاري سرعت عمل راننده در کنترل خودرو کاهش يافته و به خسارت‌هاي بيشتري منجر مي‌شود.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 139003318