خيابان ابوالهل مصر افتتاح مي‌شود

به گزارش ميراث آريا (chtn)‌، اين خيابان که نزديک به 2700 متر طول داشته و معابد بزرگ الاقصر و کارناک را به يکديگر متصل مي‌سازد، در زمان حکومت «تکانبو اول» فرمانرواي دودمان سي‌ام فراعنه مصر احداث شده بود.

به گفته باستان‌شناسان، اين راه جايگزين مسير ديگري شده بود که در زمان ملکه «هاتشپسوت» فرمانراوي دودمان هجدهم فراعنه ساخته شده و براي انجام مراسم مذهبي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

دست‌نوشته‌ها و حکاکي‌هاي بسياري در مسير اين جاده قرار دارد که يکي از مشهورترين‌ آن‌ها،‌ جملاتي حکاکي شده از «ملکه کلئوپاترا» است که در زمان مسافرت او از رود نيل حکاکي شده‌اند.

وزير عتيقه‌جات مصر گفت: اگرچه بسياري از مجسمه‌هاي ابوالهل موجود در دو طرف جاده به دليل گذشت هزاران سال تخريب شده و بخشي از جاده نيز زير پوششي از شن مدفون شده بودند اما اقدامات بازسازي بخش عمده‌اي از اين ويراني‌ها را احيا کرد.

به گفته اين مقام مسوول، دربازسازي، حفاظت، ساخت ديوارهاي محافظت، ورودي‌هاي گردشگران، راه‌‌اندازي سيستم انتقال آب همراه با مرمت خانه‌ها و خيابان‌ها که به مدت پنج سال به طول انجاميد، بيش از 20 ميليون دلار هزينه شد.

طبق اعلام وزارت عتيقه‌جات مصر، مراسم افتتاحيه گشايش جاده ابوالهل‌ها، همراه با برنامه‌هايي ويژه همچون آتش بازي است تا زيبايي هنرمندانه مجسمه‌ها به چشم ديده شوند.
109

انتهای پیام/

کد خبر 1390041123