«زهرا رهبر»، با اشاره به عدم برقراي ارتباط ميان توليدکنندگان چنين برنامههايي با کودکان افزود: در وضعيت فعلي نگاهي به کودکان اطراف خودمان کافي است تا متوجه شويم بسياري از کودکان، اين برنامهها را دنبال نميکنند چرا که در اين برنامهها به دليل ضعف پشتوانه فکري، بهداشت رواني کودک مورد توجه قرار نميگيرد.
«رهبر» در اينباره افزود: مشغولکردن ذهن کودکان به مسائل مختلف در سني نامناسب، دادههاي ذهني کودک تا آن زمان را دچار اختلال ميکند و در واقع بهداشت رواني او را از بين ميبرد.
اين روانشناس، موسيقي به کار گرفته در برنامههاي کودک سيما را نامناسب ارزيابي کرده و اظهارداشت: بنا به توصيه صاحبنظران روانشناسي کودک، کودکان در بسياري از زمانها نياز به موسيقيهاي بيکلام اما ريتميک دارند و اين درصورتي است که در برنامههاي سيما، موسيقي حتما ميبايستي همراه صدا پخش شود.در واقع در اين برنامهها تنها به جنبه شاديبخشي موسيقي توجه ميشود.
«رهبر» خاطرنشانکرد: کودکان معمولا دوست دارند که شعرهاي مورد علاقهشان با صدايي همسن به گوششان برسد نه با کلام انساني بزرگسال. اما اين عامل هم در اين برنامهها مورد توجه قرار نميگيرد.
اين روانشناس، ضعف برنامههاي عروسکي را مشکل ديگري در اين رابطه دانست و افزود: در اين زمينه حتي مسوولان صدا و سيما هم واکنش نشان داده و با استناد به نظرسنجيها گفتهاند که کودکان کمتر با برنامههاي عروسکي سيما ارتباط برقرار ميکند که اين امر هم به دليل مطرحشدن مسائل بزرگسالان در قالب صحبتهاي بازيگر نقش عروسک است. عاملي که باعث ميشود بزرگسالان بيش از کودکان با اين عروسکها ارتباط برقرار کنند.
/118
انتهای پیام/