عمليات آسيب شناسي و مرمت آثار موزه هنر ملل سعدآباد آغاز شد

به گزارش ميراث آريا (chtn)، به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي – تاريخي سعدآباد «مهديه منوچهري» افزود: اين آثار که شامل تابلوي رنگ و روغن اثر «ابوالقاسم حاجي زاده» به ابعاد 134×134، تابلوي رنگ و روغن اثر «معصومه سيحون» به ابعاد 70×101 ، تابلوي ترکيب تجريدي انسان ها اثر 'ماسيمو کامپيگلي' به ابعاد 80×98 ، تابلوي ميز کنفرانس 'يان سوبيسکي' به ابعاد 89×146 ، تابلوي رنگ و روغن 'سيما کوبان' به ابعاد 51×152 و تابلوي ترکيب تجريدي دو منحني رنگي اثر «هربرت باير» به ابعاد 127×151 است، هم اکنون به منظور انجام عمليات مرمت به اتاق مرمت مجموعه منتقل شده است.
او با بيان اينکه از تکنيک‏هاي مدرن در مرمت اين تابلوها سود جسته ااست ، افزود: در تکنيک‏هاي مدرن به سبب تنوع در ساختار رنگي و ترکيب مواد، درصد آسيب پذيري آثار بالاتر است.

«منوچهري» درمورد اثر «ابوالقاسم حاجي زاده» اظهار داشت : تابلوي مزبور به علت زياد بودن ماده خشک کننده رنگ به کار رفته و بوم سـازي ضعيف، داراي ترکهاي زيادي بوده که در سطح کار ايجاد شده است، همچنين سست و ضعيف بودن کرباس بوم،از ديگر آسيب هاي وارده به اثر است.

او درمورد اثر «يان سوبيسکي» با عنوان ميز کنفرانس نيز گفت: تيزي لبه‏هاي چارچوب در اين تابلو موجب آسيب ديدن لبه‏هاي بوم شده و در بعضي قسمت‏ها باعث ايجاد پارگي شده است، در ضمن لايه‏اي از چربي پشت کرباس بوم نشسته که نياز به تميز کردن چربي و گرد وغبار در پشت و روي تابلو مشهود است.

مسوول موزه هنرملل با بيان اينکه در تابلوي رنگ و روغن اثر «سيما کوبان» از تکنيک ادغام رنگ‏هاي مات و گلنز (براق تند) استفاده شده است و به علت عدم تناسب در ترکيب و ساختار، يکديگر را جذب نکرده‌اند، افزود: اين موضوع باعث پس زدگي رنگ گلنز شده و آسيب به صورت لايه هاي جدا شده رنگ گلنز از سطح تابلو ديده مي شود که مي بايست با موزون سازي رنگ و تثبيت نهايي رفع شود.

«منوچهري» در مورد آسيب شناسي تابلوي ترکيب تجريدي دو منحني رنگي اثر 'هربرت باير' خاطر نشان کرد: اين اثر به علت بزرگي چارچوب و نداشتن حائل مياني در معرض واشدگي و ايجاد چروک در سطح بوم و تاب برداشتن چارچوب قرار دارد.

اين مقام مسوول همچنين با اشاره به ششمين اثر آسيب ديده که جهت انجام عملـيات مرمتي، به اتاق مرمـت انتقال داده شده اظهار داشت: در اثر معصومه سيحون نوع رنگ و ماده کاربردي بتونه جِسو است، از اين رو براي نگهداري از آن بايد از محافظ استفاده شود.

«منوچهري» درمورد آسيب‏هاي اين اثر افزود: در اين تابلو، ول شدگي بوم ديده مي‏شود، همچنين قاب اين تابلو دچار آسيب شده و لايه قطوري از چربي و گردو غبار پشت تابلو نشسته که نياز به تميز کردن و چربي زدايي دارد.

«فتح اله نيازي» کارشناس مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار نيز با اشاره به رايج ترين آسيب‏هاي وارده بر تابلوهاي موجود در موزه هنر ملل گفت: تابلوهاي به سبک مدرن و معاصر به سبب استفاده از رنگهاي جسمي و همچنين به علت تفاوت ساختاري و تکنيکي ، دچار آسيب و ريختگي رنگ شده و همچنين به علت تيزي لبه‏هاي چارچوب پوسيدگي در لبه‏هاي آن ديده مي شود.

نيازي ضمن تشريح نحوه مرمت اين تابلوهاي نقاشي افزود: بوم سازي ضعيف ،سست و ضعيف بودن کرباس بوم و ترک هاي سطحي ،پارگي بر اثر تيزي لبه‏هاي چهارچوب و لايه‏هاي گرد و غبار عمده‏ترين آسيب اين تابلوهاست ؛ بنابراين در مرحله اول با دو روش فيزيکي (استفاده از جاروبرقي مخصوص آثار موزه اي) و شيميايي (استفاده از حلال ها ) پشت و روي تابلوها غبارروبي و پاکسازي مي شود.

او درمورد روش وصالي کردن بيان کرد: براي رفع سوراخ ها و پارگي از روش وصالي کردن ابتدا پارچه کتان و ضخيم تر از پارچه اصلي بوم و به اندازه بيشتر از پارگي را با چسب‏هاي آکريليک در راستاي تار و پود چسبانده و با اتوي کوچک (آيرن ) آنرا صاف مي کنيم و در نهايت سمباده زده مي شود تا الياف پارچه با کرباس يکدست شود.

«نيازي» با توضيح مرحله موزون سازي رنگي تأکيد کرد: در اين مرحله رنگهاي به کار رفته بايد از رنگ‏هاي تابلو يک درجه روشن‏تر باشند و در مرحله آخر با يک نوع رزين مرمتي تثبيت نهايي انجام مي‏گيرد.

اين کارشناس مرمت خاطر نشان کرد: تمامي اين تابلوها نياز به تميز کردن داشته و در مرحله پاياني براي جلوگيري از گرد و غبار و لايه‏هاي چربي ،پشت تابلو با حفاظي از پروپيلن پوشانده مي‏شود که اين حفاظ با ايجاد بالشتک هوايي ،باعث هوادهي بهتر و رد و بدل شدن اکسيژن به پشت تابلو مي‏شود.

او با اشاره به تيزي چهارچوب آثار افزود: اين مساله باعث برش و پوسيدگي بوم شده بنابراين ابتدا چهارچوب را از بوم جدا نموده و سپس با پرداخت و سمباده زدن، به آن انحنا داده و تيزي را از بين مي‏بريم ،آنگاه آنرا با پارالوئيد پوشانده و چهارچوب تثبيت مي‌شود.
موزه هنر ملل قسمت زير زمين کاخ ملت است که در بين سال‏هاي 1349- 1345 به موزه هنر اختصاصي تبديل شد و در سال 1370 با عنوان 'موزه هنر ملل' افتتاح گرديد و شامل مجموعه نفيس و ارزشمندي از چهار گوشه دنياست.

عمليات ساماندهي و مرمت بناي کاخ موزه ملت و آثار موجود در آن از خردادماه سال جاري آغاز و هم اکنون نيز ادامه دارد.
/122

انتهای پیام/

کد خبر 1390061417