او با بيان اينکه از تکنيکهاي مدرن در مرمت اين تابلوها سود جسته ااست ، افزود: در تکنيکهاي مدرن به سبب تنوع در ساختار رنگي و ترکيب مواد، درصد آسيب پذيري آثار بالاتر است.
«منوچهري» درمورد اثر «ابوالقاسم حاجي زاده» اظهار داشت : تابلوي مزبور به علت زياد بودن ماده خشک کننده رنگ به کار رفته و بوم سـازي ضعيف، داراي ترکهاي زيادي بوده که در سطح کار ايجاد شده است، همچنين سست و ضعيف بودن کرباس بوم،از ديگر آسيب هاي وارده به اثر است.
او درمورد اثر «يان سوبيسکي» با عنوان ميز کنفرانس نيز گفت: تيزي لبههاي چارچوب در اين تابلو موجب آسيب ديدن لبههاي بوم شده و در بعضي قسمتها باعث ايجاد پارگي شده است، در ضمن لايهاي از چربي پشت کرباس بوم نشسته که نياز به تميز کردن چربي و گرد وغبار در پشت و روي تابلو مشهود است.
مسوول موزه هنرملل با بيان اينکه در تابلوي رنگ و روغن اثر «سيما کوبان» از تکنيک ادغام رنگهاي مات و گلنز (براق تند) استفاده شده است و به علت عدم تناسب در ترکيب و ساختار، يکديگر را جذب نکردهاند، افزود: اين موضوع باعث پس زدگي رنگ گلنز شده و آسيب به صورت لايه هاي جدا شده رنگ گلنز از سطح تابلو ديده مي شود که مي بايست با موزون سازي رنگ و تثبيت نهايي رفع شود.
«منوچهري» در مورد آسيب شناسي تابلوي ترکيب تجريدي دو منحني رنگي اثر 'هربرت باير' خاطر نشان کرد: اين اثر به علت بزرگي چارچوب و نداشتن حائل مياني در معرض واشدگي و ايجاد چروک در سطح بوم و تاب برداشتن چارچوب قرار دارد.
اين مقام مسوول همچنين با اشاره به ششمين اثر آسيب ديده که جهت انجام عملـيات مرمتي، به اتاق مرمـت انتقال داده شده اظهار داشت: در اثر معصومه سيحون نوع رنگ و ماده کاربردي بتونه جِسو است، از اين رو براي نگهداري از آن بايد از محافظ استفاده شود.
«منوچهري» درمورد آسيبهاي اين اثر افزود: در اين تابلو، ول شدگي بوم ديده ميشود، همچنين قاب اين تابلو دچار آسيب شده و لايه قطوري از چربي و گردو غبار پشت تابلو نشسته که نياز به تميز کردن و چربي زدايي دارد.
«فتح اله نيازي» کارشناس مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار نيز با اشاره به رايج ترين آسيبهاي وارده بر تابلوهاي موجود در موزه هنر ملل گفت: تابلوهاي به سبک مدرن و معاصر به سبب استفاده از رنگهاي جسمي و همچنين به علت تفاوت ساختاري و تکنيکي ، دچار آسيب و ريختگي رنگ شده و همچنين به علت تيزي لبههاي چارچوب پوسيدگي در لبههاي آن ديده مي شود.
نيازي ضمن تشريح نحوه مرمت اين تابلوهاي نقاشي افزود: بوم سازي ضعيف ،سست و ضعيف بودن کرباس بوم و ترک هاي سطحي ،پارگي بر اثر تيزي لبههاي چهارچوب و لايههاي گرد و غبار عمدهترين آسيب اين تابلوهاست ؛ بنابراين در مرحله اول با دو روش فيزيکي (استفاده از جاروبرقي مخصوص آثار موزه اي) و شيميايي (استفاده از حلال ها ) پشت و روي تابلوها غبارروبي و پاکسازي مي شود.
او درمورد روش وصالي کردن بيان کرد: براي رفع سوراخ ها و پارگي از روش وصالي کردن ابتدا پارچه کتان و ضخيم تر از پارچه اصلي بوم و به اندازه بيشتر از پارگي را با چسبهاي آکريليک در راستاي تار و پود چسبانده و با اتوي کوچک (آيرن ) آنرا صاف مي کنيم و در نهايت سمباده زده مي شود تا الياف پارچه با کرباس يکدست شود.
«نيازي» با توضيح مرحله موزون سازي رنگي تأکيد کرد: در اين مرحله رنگهاي به کار رفته بايد از رنگهاي تابلو يک درجه روشنتر باشند و در مرحله آخر با يک نوع رزين مرمتي تثبيت نهايي انجام ميگيرد.
اين کارشناس مرمت خاطر نشان کرد: تمامي اين تابلوها نياز به تميز کردن داشته و در مرحله پاياني براي جلوگيري از گرد و غبار و لايههاي چربي ،پشت تابلو با حفاظي از پروپيلن پوشانده ميشود که اين حفاظ با ايجاد بالشتک هوايي ،باعث هوادهي بهتر و رد و بدل شدن اکسيژن به پشت تابلو ميشود.
او با اشاره به تيزي چهارچوب آثار افزود: اين مساله باعث برش و پوسيدگي بوم شده بنابراين ابتدا چهارچوب را از بوم جدا نموده و سپس با پرداخت و سمباده زدن، به آن انحنا داده و تيزي را از بين ميبريم ،آنگاه آنرا با پارالوئيد پوشانده و چهارچوب تثبيت ميشود.
موزه هنر ملل قسمت زير زمين کاخ ملت است که در بين سالهاي 1349- 1345 به موزه هنر اختصاصي تبديل شد و در سال 1370 با عنوان 'موزه هنر ملل' افتتاح گرديد و شامل مجموعه نفيس و ارزشمندي از چهار گوشه دنياست.
عمليات ساماندهي و مرمت بناي کاخ موزه ملت و آثار موجود در آن از خردادماه سال جاري آغاز و هم اکنون نيز ادامه دارد.
/122
انتهای پیام/