«فرزاد مقدم» خاطرنشان کرد: جنگ امروز صنعت گردشگري متمرکز بر جاذبهها و امکانات نيست، بلکه روي برندها تمرکز دارد؛ به عنوان نمونه با توجه به امکانات مشابه کشورهاي آسياي جنوبشرقي، ميزان جذب گردشگر در اين کشورها متناسب با انرژي که صرف برندسازي کردهاند، يکسان نيست.
او با بيان اينکه ايران از لحاظ منابع طبيعي و تاريخي جزو 10 کشور نخست دنيا است ولي متاسفانه به دليل عدم وجود برند گردشگري جز آخرين کشورهاي دنيا در بهرهمندي از سهم گردشگري به شمار ميرود، ادامه داد: به عنوان نمونه بنگلادش با توجه به کمبود امکانات و جاذبهها نسبت به ايران، چهار سال است که برند تشکيل داده و هر سال شاهد رشد گردشگر در اين کشور هستيم، اين موارد موجب شده کشورها به مبحث ساخت برند گردشگري روي آورند.
«مقدم» با اشاره به برگزاري دومين سمينار برند در صنعت گردشگري متذکر شد: با توجه به اينکه سال گذشته مفاهيم اوليه در اين حوزه پايهريزي شد، امسال بيشتر مباحث عملي و مربوط به شرکتها، هتلها و سازمانهاي گردشگري است که در نظر دارند با برندسازي به وضعيت خود بهبود ببخشند.
دبير سمينار و جشنواره برند در گردشگري ادامه داد: ثبت اين سمينار در تقويم رويدادهاي مهم سازمان جهاني جهانگردي سازمان ملل، موفقيتي محصول همکاري بسياري از دانشگاههاي Cett اسپانيا، Apu ژاپن، Emu قبرس، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبايي، انجمن علمي گردشگري ايران، انجمن علمي بازاريابي ايران، انجمن متخصصان گردشگري ايران و ساير تشکلهاي صنفي و تخصصي است.
«مقدم» با اشاره به برگزاري جشنواره برندهاي مطرح گردشگري در کنار اين سمينار گفت: با برگزاري اين جشنواره، سمينار از حالت صرفا علمي خارج شده و جنبه عملي به خود ميگيرد؛ حضور تمامي هتلها، شرکتها و موسسات در اين جشنواره آزاد و بدون هيچگونه هزينه است؛ متقاضيان نيز بايد مدارک مورد نياز را به منظور ارزيابي براي شرکت در اين جشنواره به دبيرخانه جشنواره ارائه دهند.
دبير سمينار و جشنواره برند در گردشگري يادآور شد: معيارهاي در نظر گرفته شده براي ارزيابي اين شرکتها با کمک دانشگاههاي معتبر در اين زمينه تهيه شده است، بنابراين اين ارزيابي موجب ارتقاي خدمات و بهبود فعاليت شرکتکنندگان به منظور حضور در جشنواره برندهاي مطرح گردشگري ميشود.
او با تاکيد بر اينکه بدون کمک رسانهها در کشور نميتوان فرهنگ برندسازي را جاري ساخت، گفت: رسانهها بايد پيگير و نسبت به اين مهم حساسيت ويژه نشان دهند تا اهميت برندسازي در کشور مشخص شود، هيچ کشوري در دنيا بدون کمک بخش دولتي قادر به برندسازي نبوده است، در واقع بودجه لازم براي اين پروژه در توان بخش خصوصي نيست.
«مقدم» با بيان اينکه ملت پس از دولت نقش مهمي در راستاي برندسازي دارد، گفت: زماني که از طريق رسانهها به ملت آگاهي داده شود که ساخت برند چه ميزان در افزايش درآمد و بهبود وضعيت مردم موثر است خود مردم در اين زمينه قدم برميدارند.
او در پاسخ به پرسشي مبني بر اقدامات لازم براي برندسازي در کشور، گفت: نخستين قدم در راه ساخت برند تحقيق روي بازار هدف و دومين تشخيص نيازهاي ذهني مخاطبان است، به عنوان نمونه کشور استراليا پس از بررسي امکانات کشور خود به اين نتيجه رسيد که با توجه به امکانات متنوع در زمينههاي مختلف، هر بخشي از کشور با برندهاي مختلف اقدام به جذب گردشگر کند.
دبير سمينار و جشنواره برند در گردشگري با بيان اينکه هنوز نميتوان برآورد مالي در زمينه برندسازي در کشور داشت، گفت: هزينه تبليغات ساخت برند در ترکيه طي يکسال 40 ميليون يورو، استراليا 45 ميليون دلار، هندوستان 40 ميليون دلار، بنگلادش 20 ميليون دلار و مالزي حدود 65 ميليون دلار است.
«مقدم» با بيان اينکه يکدست شدن ذهنيت بسياري از افراد از جمله موفقيتهاي نخستين سمينار برند در صنعت گردشگري بود و در واقع همه متوجه شدند که برند يک مفهوم ذهني است، گفت: برند بسيار فراتر از برند ملي گردشگري است و اگر بخواهيم تنها به برند ملي بپردازيم در حق موسسات و مصرفکنندگان ظلم شده است.
او خاطرنشان کرد: پس از نخستين جشنواره برند طي نشستهايي که با سازمانهاي مختلف بخش خصوصي داشتيم به نتايج مثبتي دست يافتيم، بخش خصوصي اهميت برندسازي را درک و با مشاورههاي دبيرخانه سمينار فعاليتهايي را در اين راستا انجام داده است.
او در ارزيابي برندهاي ايراني، گفت: ما در ايران برند داريم؛ ولي برندها محلي هستند و براي قشر خاصي بهعنوان برند مطرح شده و به سمت ملي و جهاني شدن نرفتهاند. در واقع، «قانون بقاي داروين» در برندسازي نيز صادق است که يا مبارزه کن تا رشد کني يا محکوم به نابودي هستي؛ همچنين در تحقيقي که روي برندهاي ايراني داشتم، متوجه شدم که آنها خود را با «قانون بقاي داروين» تطبيق ندادهاند.
در ادامهي اين نشست، «ابراهيم زاهدي»، دبير کميتهي اجرايي همايش و جشنواره برند در گردشگري نيز با بيان اينکه امسال 450 مهمان در اين همايش حضور دارند و تا کنون 40 شرکت اعلام آمادگي قطعي کردهاند، گفت: نگرش بسياري از شرکتهاي خارجي به برندسازي در ايران تغيير کرده است. اگر سال پيش به آنها مراجعه ميکرديم، اصلا باور نداشتند که در ايران هم بتوان برندي ساخت؛ ولي امسال نگرش آنها تغيير کرده است و در اين همايش حضور دارند.
/117
انتهای پیام/