او افزود: بايد با توجه به تجربه جهاني و يافتههاي مديريتي در عرصه بينالملل گردشگري و با توجه به اين نکته که گردشگري يک علم و تخصص است مسير حرکت خود را با تاکيد بر جنبههاي ملي و ملاحظات بومي تبيين کنيم.
او با تاکيد بر اينکه رقابت در تمامي بخشهاي صنعت گردشگري حرف نخست را ميزند، خاطرنشان کرد: براي شفافسازي مسير حرکت خود بايد بدانيم رقابت نسبي و مزيتهاي رقابتي براي صنعت گردشگري کشور ما در مقايسه با محيط بينالمللي اين صنعت چيست؟ و در چه بخشهايي ميتوانيم در فضاي منطقهاي و بين المللي رقابتي حرکت کنيم و در چه بخشهايي نميتوانيم؟
اين مقام مسوول ادامه داد: براي تبيين يک استراتژي درست بايد بدانيم وضعيت موجود ما در هريک از بخشهاي گردشگري اعم از گردشگري فرهنگي، مذهبي، سلامت و ديگر شاخههاي گردشگري به لحاظ منحني عمر محصول در چه وضعيتي است.
او با بيان اينکه از نظر منحني عمر در برخي حوزهها همچون گردشگري سلامت در مرحله معرفي محصول قرار داريم، خاطرنشان کرد: اگرچه گردشگري سلامت کشور در نقطه آغاز خود قرار دارد، اما نکته اساسي اين است که اين صنعت از جهت شاخص رشد سريع بازار در اين بخش و از نظر سهم کشور در اين رشد از سهم نسبتا مطلوبي برخوردار است.
«دهقانان» خاطرنشان کرد: اگر خواسته باشيم در صنعت گردشگري روي بخشي خاص همچون گردشگري سلامت تمرکز کنيم، با پيش فرض رقابتي بودن در کيفيت يا هزينه به نظر ميرسد در بخش گردشگري سلامت در هر 2 بعد رهبري کيفيت و رهبري هزينه داراي مزيت رقابتي هستيم.
او موفقيتهاي کشور در چند سال اخير را در حوزه گردشگري سلامت به رغم عدم حرکت منسجم در جذب گردشگر سلامت شاهدي بر اين مدعا دانست و گفت: گردشگري سلامت ايران از نظر رهبري قيمت تمام شده و کيفيت نيروي انساني متخصص از مزيت رقابتي کامل در منطقه برخوردار است.
مشاور عالي رئيس سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري خاطرنشان کرد: در دهههاي اخير کشورهاي موفق در افزايش سهم گردشگر به طور عمده کشورهايي بودند که تمرکز خود را بر جذب گردشگر از کشورهاي منطقه و همسايه قرار دادند.
او گردشگري مذهبي را به عنوان حوزهاي با مزيت رقابتي در منطقه مورد توجه قرار داد و گفت: در اين رابطه نيز بايد تعاملات و استراتژيهاي بازاريابي خود را در حوزه گردشگري مذهبي در منطقه مورد بازنگري قرار دهيم، از اين رو در يک ماه گذشته تهيه سند جامع توسعه گردشگري مذهبي کشور با تاکيد بر يک تحليل اقتصادي درست از ورودي و خروجي گردشگر مذهبي در دستور کار قرار گرفت.
«دهقانان» با اشاره به ظرفيتهاي موجود در حوزه گردشگري مذهبي در کشور افزود: بايد با يک تحليل درست در حوزه گردشگري مذهبي و با تاکيد بر کشورهاي اسلامي و مجامع جهاني همچون سازمان کنفرانس اسلامي ظرفيتهاي موجود را تقويت کنيم.
او در ادامه با بيان اينکه حوزه ديگري که در آغاز مسير توسعه آن قرار داريم اکوتوريسم است، گفت: آنطور که در عرصه جهاني، ايران را با آثار فرهنگي و باستاني ميشناسند ظرفيتهاي طبيعي و اکوتوريستي کشور ما در عرصه بين الملل شناخته شده نيست.
«دهقانان» با بيان اينکه اگرچه توريسم تاريخي و آثار باستاني ما از نظر منحني عمر محصول در حال حاضر در مرحله بلوغ است، اما اکوتوريسم از چنين وضعيتي برخوردار نيست، گفت: در حوزه اکوتوريسم با توجه به اينکه سند ملي طبيعتگردي کشور هماکنون در مرحله ابلاغ است و با استناد به آن چشمانداز ما مشخص و تحليل اقتصادي و آمايش سرزمين نيز با تاکيد بر 11 منطقه در کشور مشخص شده است، اميدواريم در آيندهاي نزديک اين بخش از گردشگري نيز فعال شود.
او خاطرنشان کرد: نکتهاي که به عنوان يک ضرورت در دولت نهم و دهم به آن توجه ويژهاي شده است اهميت آمايش سرزمين در صنعت گردشگري است؛ اساسا بخشبندي در گردشگري زماني معنا پيدا ميکند که ظرفيتهاي ما بر اساس يک آمايش متناسب سرزميني با تاکيد بر مزيتهاي مطلق هر منطقه از کشور سمت و سوي توسعه خود را پيدا کند.
«دهقانان» با اشاره به تصويب مناطق نمونه گردشگري در دولتهاي نهم و دهم گفت: تاکيد بر ايجاد مناطق نمونه گردشگري و آمايش سرزمين براي توسعه مبتني بر مزيتهاي مطلق هر منطقه ميتواند شرط لازم براي توسعه متوازن صنعت گردشگري کشور باشد.
معاون گردشگري با بيان اينکه هريک از قطبهاي گردشگري کشور اعم از مذهبي، اکوتوريسم و گردشگري سلامت بايد متناسب با مشتري خود در مسير توسعه حرکت کنند، گفت: در اين ميان نکته مهم موضوع رفتار مصرفکننده است، چراکه در اين صنعت هيچکس بر اساس واقعيتها رفتار نميکند، بلکه بر اساس ادراک از واقعيتها رفتار ميکنند؛ بنابراين زماني ميتوانيم رفتار مصرفکننده را مديريت کنيم که بتوانيم اداراک او را مديريت کنيم.
او با بيان اينکه ادراک مشتري در صنعت گردشگري مبتني بر واقعيت نيست، گفت: از موضوعاتي که بايد مورد توجه قرار بگيرد اهميت مديريت رفتار مصرفکنندهاي است که بر اساس ادراکش رفتار ميکند.
او تنوع طلبي را جز جدانشدني گردشگري دانست و گفت: ايران از نظر تنوع جاذبههاي گردشگري جز کشورهاي منحصربهفرد است، اما بايد در حوزه اطلاعرساني و تبليغات ظرفيتهاي موجود تلاش بيشتري انجام شود؛ همچنين تاکيد صرف بر بازارهاي سنتي نميتواند ما را به يک جهش در اين مسير سوق دهد، بلکه بازارهاي جديد بايد به عنوان يک راهبرد اساسي مورد توجه قرار گيرند.
اين مقام مسوول در سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري خاطرنشان کرد: صنعت گردشگري بيش از هرچيز نيازمند هماهنگي ميان بخشي است و سعي داريم مسير حرکت را براي بخش خصوصي به عنوان متولي اصلي اين صنعت هموار کنيم.
/115
انتهای پیام/