ضرورت تشکيل شوراي ملي گردشگري

به گزارش ميراث آريا(chtn)، «کيومرث کرمانشاهي»، معاون سازمان توسعه تجارت در مراسم افتتاح دومين سمينار و جشنواره برند در گردشگري گفت: اگر چه ايران جزء 10 کشور برتر دنيا از نظر منابع گردشگري است اما متاسفانه در زمينه جذب گردشگر حدودا از رتبه 80 برخوردار است.

وي با اشاره به تعريف‌هاي مختلف ارائه شده از گردشگري، گردشگري را مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي افرادي دانست که از مکان، خانه و شهر خود به قصد هزينه کردن خارج مي‌شوند.

کرمانشاهي ضمن تشريح اهداف و برنامه‌هاي سازمان توسعه تجارت به ارائه آماري در حوزه گردشگري پرداخت و گفت: مطالعات سازمان جهاني جهانگردي تا پايان سال 2010، يک ميليارد گردشگر را در جهان پيش‌بيني کرده بود که از اين تعداد 36 ميليون نفر از منطقه خاورميانه بازديد خواهند داشت؛ بر اساس اين پيش‌بيني‌ گردشگران خاورميانه تا پايان سال 2020 به 70 ميليون نفر خواهند رسيد.

وي ادامه داد: صنعت گردشگري در سال 2008 با ايجاد 856 ميليارد دلار درآمد در سطح جهان درصدي از توليد ناخالص ملي دنيا را به خود اختصاص داده است که سهم ايران از اين درآمد کمتر از يک ميليون دلار بوده است.

دبير کميته ملي برند در گردشگري برندسازي را از راهکارهاي توسعه گردشگري دانست و افزود: متاسفانه تاکنون در اين حوزه اقدام قابل توجهي انجام نشده است.

کرمانشاهي با ذکر نمونه‌اي در اين رابطه گفت: بر اساس آماري که در سال 2011 منتشر شده، ارزش برند حدود 100 شرکت مطرح در حوزه گردشگري بيش از 2 هزار ميليارد دلار و ارزش متوسط برند هر يک از اين شرکت‌ها بيش از 20 ميليون دلار است.

دبير کميته ملي برند در گردشگري اضافه کرد: ما نه تنها در فهرست 100 کشور برتر دنيا در حوزه برند‌سازي نيستيم، متاسفانه در حوزه 100 شرکت برتر جهان اسلام نيز 2 يا 3 شرکت ايراني بيشتر قابل طرح نيستند که يکي از اين برندها برند سمند ايران‌خودرو است که معادل 500 ميليون دلار ارزش دارد.

کرمانشاهي متذکر شد: برند با نشان تجاري و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها فاصله دارد، بنابراين منظور ما از برندسازي ثبت برند در بازارهاي مرجع پس از اعتمادسازي است.

وي در ادامه گفت: سازمان تجارت جهاني خدمات را به 12 شاخه اصلي و 154 شاخه فرعي تقسيم کرده است و از نظر اهميت، توسعه صادرات خدمات در پنج حوزه اصلي توسعه فني و مهندسي،‌ فرهنگي - هنري، IT، اعزام نيروي کار مازاد و گردشگري در اولويت قرار گرفته‌اند.

دبير کميته ملي برند در گردشگري در بخشي ديگر به تشريح اقدامات انجام شده در سازمان توسعه تجارت در حوزه گردشگري پرداخت و انتخاب صادرکننده نمونه از بخش گردشگري در سال‌هاي گذشته و آينده، امضاي تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و جامعه تورگردانان، برگزاري ميزهاي تخصصي توسعه صادرات خدمات گردشگري، تشکيل و راه‌اندازي بانک اطلاعات جامعه گردشگري، حمايت از ايجاد دفاتر بازاريابي گردشگري در خارج از کشور، حمايت از فعاليت‌ تبليغات گردشگري، حمايت از اعزام هيات‌هاي تجاري گردشگري به بازار اصلي و پرداخت جوايز صادراتي به آژانس‌هاي مسافرتي را از جمله اين اقدامات دانست.

وي همچنين از نبود اطلاعات و آگاهي گردشگران خارجي از جاذبه‌هاي گردشگري ايران، کمبود فرهنگ و آشنايي اقشار جامعه نسبت به اهميت گردشگري، ‌ضعف تبليغات گردشگري، نبود منابع جامع اطلاعاتي، تبليغات منفي در کشورهاي مختلف طي سال‌هاي اخير، عدم تخصيص اعتبارات دولتي کافي به اين بخش، نبود هماهنگي و تعامل موثر بخش دولتي و خصوصي، مسائل مادي، کمبود هتل‌ها و رستوران‌ها و مراکز اقامتي به عنوان مشکلات پيش‌روي اين صنعت نام برد.

کرمانشاهي با تاکيد بر ضرورت توجه به برند و برند‌سازي در حوزه تجارت و صادرات گفت: مهم‌ترين موضوع در برندسازي کيفيت در محصول نيست بلکه در ذهن مخاطب است؛ برند داراي ارزش استراتژيک بوده و بخش مهمي از دارايي‌هاي شرکت‌ها است.

وي با بيان اينکه ارزش يکصد برند برتر در سال 2011 بيش از هزار و 250 ميليارد دلار بوده است، به برخورداري کشورهاي مختلف از شعارهاي تبليغات گردشگري اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشور ايران با برخورداري از پتانسيل‌هاي قوي در گردشگري هنوز در ابتداي اين مسير است.

به گزارش ميراث‌آريا، دومين سمينار و جشنواره برند در گردشگري که امروز چهارشنبه دوم آذر در تالار وزارت کشور آغاز شده است تا فردا سوم آذر به کار خود ادامه خواهد داد.

در حاشيه دومين سمينار و جشنواره برند در گردشگري نمايشگاهي از برندهاي گردشگري ايران شامل هتل‌ها، دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و نشريات گردشگري برپا شده است که به مدت 2 روز به معرفي محصولات و خدمات خود خواهند پرداخت.
/115

انتهای پیام/

کد خبر 1390090213