«اسدالله بيات» همچنين افزود: مراسم ماه محرم هر سال در تمام شهرهاي ايران برگزار ميشود که هر کدام از آنها به دليل شرايط قومي و ويژگي منطقه مورد نظر، در کنار جنبه مذهبي، بخشي از آيينها و سنتها را به نمايش ميگذارند که ميتواند بستري براي جذب گردشگر خارجي به حساب آيد.
وي با بيان اين که اين موضوع با وجود قابليت فراوان در جذب مخاطب خاص خود هنوز به درستي مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار داشت: پرداختن به اين بخش از ميراث معنوي نه تنها در بهبود صنعت گردشگري موثر است، بلکه ميتواند مبلغ شايستهاي براي دين مبين اسلام باشد.
بيات ادامه داد: تاکنون گردشگران اندکي براي تحقيق و چه براي ديدن مراسمهاي مذهبي و آييني محرم به کشور وارد شدهاند و اين مسئله آنگونه که بايد در برنامهريزيهاي مديران تور لحاظ نشده است.
وي گفت: با اشاره به اين که واقعه کربلا به عنوان موضوع تاريخي و آييني است ميتوان آن را در قالب بروشورهاي تبليغاتي در نمايشگاهها معرفي کرد و گردشگران خارجي را براي انجام تحقيقات و سفر به ايران علاقهمند کنند.
وي خاطرنشان کرد: با معرفي آيينهاي مذهبي کشورمان تعدادي از گردشگران خارجي که مسلمانان هستند، به دليل تفاوت يا تشابه آيين مذهبي در مناطق مختلف در مراسمهاي ما شرکت خواهند کرد.
بيات اضافه کرد: آيينهاي عاشورايي همچنين فرصتي براي جذب تعداد معدودي از گردشگران، محققان و پژوهشگران اروپايي و آمريکايي است که به قصد تحقيق و بررسي وقايع تاريخي و اجتماعي به کشورهاي مختلف سفر ميکنند.
وي در پايان يادآور شد: براي اين که جنبه ديداري مراسمهاي آييني محرم را ميان گردشگران خارجي ايجاد کنيم بايد با هدف معرفي آيينهاي مذهبي توسعه گردشگري در کشور را نيز مورد برنامهريزي قرار دهيم.
اين مقام مسوول در ميراثفرهنگي استان همدان آيينهاي عاشورايي را در کنار ساير آيينهاي مذهبي از جاذبههايي عنوان کرد که در صورت معرفي آن ميتوانيم مبلغ دين مبين اسلام به اين وسيله در دنيا باشيم.
/115
انتهای پیام/