آغاز اجراي طرح سامان‌دهى قلعه‌ي پرتغالى‌ها در قشم

به گزارش ميراث آريا (chtn) ، قلعه‌ي پرتغالي‌ها در شهر قشم به‌عنوان نماد استعمارستيزي ايرانيان در خليج فارس، مهم‌ترين اثر تاريخي جزيره‌ي قشم است که در فهرست آثار ملي قرار دارد.


با تفويض تمام اختيارات حوزه‌ي ميراث فرهنگي به سازمان منطقه‌ي آزاد قشم، اين سازمان قصد دارد در مراحل مختلف و در قالب يک پروژه‌ي بزرگ، آثار تاريخي مهم اين منطقه را سامان‌دهي کند.



ايجاد فضاي سبز، سامان‌دهي محيط اطراف، سنگ‌فرش کردن، حفاري و کاوش محوطه‌ي داخلي سازه، نورپردازي، ايجاد گارد نگهبان و تابلوهاي اطلاع‌رساني به چند زبان و همچنين چاپ بروشور اصلي‌ترين اقدامات اين پروژه هستند.



تمام مراحل سامان‌دهى اين اثر تاريخى با توجه به همخوانى با بافت تاريخي آن توسط متخصصان و باستان‌شناسان ايراني تا پايان سال 1390 انجام خواهد شد.



سامان‌دهي اين اثر تاريخي که با سبک معماري کاملا ايراني همراه است، علاوه بر جذب گردشگر بيشتر، به‌دليل قرار داشتن در بافت شهري، کمک مؤثرى به جامعه‌ي محلي خواهد کرد



قلعه‌ي پرتغالى‌هاى قشم به‌دليل داشتن محيط منحصربه‌فرد تاريخي و دسترسي آسان، در کنار چشم‌انداز بسيار زيباى آب‌هاى نيلگون خيلج فارس مي‌تواند به محل برگزارى جشنواره‌هاي فرهنگي تبديل شود.



گفتني است، قلعه‌ي پرتغالى‌هاى شهر قشم با سنگ‌هاي مرجاني و ساروج ساخته شده است و برج و باروهاي مرتفع دارد. نکته‌ي مهم ديگر در معماري اين سازه به پلان متأثر از پلان‌هاي قلاع دوره‌ي ساساني مربوط مى‌شود که پس از فتح اين قلعه به‌وسيله‌ي سربازان ايراني به فرمان‌دهي سردار نامي صفوي، امام‌قلي‌خان، اين قلعه در دوره‌هاي بعد، بويژه در دوره‌ي قاجار مورد استفاده‌ي ايرانيان بود.
/119




انتهای پیام/

کد خبر 1390092657