وي با اشاره به اين که در بسياري از کشورها، دبيرستانها و موسسات آموزش عالي متعددي براي آموزش صنايع دستي تاسيس شده است، اظهار داشت: خوشبختانه اين اقدامات در کشورمان نيز به صورت ويژه مورد توجه قرار گرفته است.
اين کارشناس صنايع دستي اضافه کرد: از ديگر اقدامات سازنده و مثبت در اين زمينه ميتوان به نقش موزهها در حفظ و احيا صنايع دستي اشاره کرد، چرا که موزهها پلي ميان گذشته و حال هستند.
نفيسزاده ادامه داد: موزههاي صنايع دستي ميتوانند با حفظ آثار شاخص مانع فراموشي آنها شوند و اين ميراث کهن را به آيندگان منتقل کنند.
وي با بيان اين که از سال 1970 ميلادي کشورهاي مختلف جهان نسبت به تاسيس موزه صنايع دستي اقدام کردهاند، گفت: متاسفانه جاي خالي موزههاي صنايع دستي در کشورمان محسوس است.
اين کارشناس صنايع دستي تصريح کرد: کارکرد موزهها با نمايشگاههاي صنايع دستي تفاوتهاي اساسي دارد و بايد اين 2 را از يکديگر تفکيک کنيم.
وي با تاکيد بر اين که تا به حال تعدادي موزه در نقاط مختلف کشور راهاندازي شدهاند، گفت: اين فضاها شباهتي با موزه نداشته و صرفا به نمايش آثار در آن اکتفا شده است.
نفيسزاده در گفتوگو با ميراث آريا خاطرنشان کرد: امروزه در ايران صنايع دستي بومي و محلي حالت ذوقي و تفنني خود را تا حدودي از دست داده و جنبه کاربردي و رفع نياز پيدا کرده است.
111/
انتهای پیام/