نخستين نمايشگاه اشياي قديمي تعزيه استان مرکزي

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اين اداره‌کل، «مجتبي رضواني» ‌‌افزود: ‌مراسم نکوداشت ثبت جهاني تعزيه‌ با حضور رئيس جمهور‌، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، رئيس سازمان ميراث فرهنگي‌، صنايع دستي و گردشگري‌ و معاونان وي، مديران‌ کل ميراث فرهنگي‌، صنايع دستي و گردشگري استان‌ها و‌ معاونين آنها و بيش از 80 نفر از هنرمندان تعزيه استان مرکزي در سالن همايش‌‌هاي صدا و سيما برگزار شد.

اين مقام مسوول‌ مهمترين ويژگي هنر آييني تعزيه را خودجوش‌ و مردمي بودن ‌آن عنوان کرد و ادامه داد: هيچ‌کس در هيچ مکان و زماني براي چگونگي اجراي تعزيه بخش‌نامه و دستورالعمل صادر نمي‌کند، بلکه اين خود مردم هستند که به عشق اهل بيت عصمت و طهارت و سر ارادت به اين خاندان دست به اجراي تعزيه مي‌زنند.

رضواني ياد آور شد: با وجود اين که هنر آييني تعزيه تنها با همت مردم و توسط گروه‌هاي مختلف مردمي برگزار مي‌شود ‌از تنوع و زيبايي خاصي برخوردار است و کيفيت اجراي آن در هر سال بهتر از سال گذشته است.

رضواني با تاکيد بر اينکه خاستگاه اين هنر زيبا و متعالي در ايران است‌، خاطر نشان کرد‌: اين هنر به نام ايران اسلامي در تاريخ 16 نوامبر 2010 در سازمان جهاني يونسکو به ثبت رسيده است .

‌اين نمايشگاه ‌از تاريخ‌ 3‌ تا 10 بهمن ماه 1390 از ساعت 9 صبح تا 19 براي بازديد علاقمندان داير است.
/110

انتهای پیام/

کد خبر 1390110625