آغاز مطالعات آسيب‌شناسي و طرح حفاظت پيشگيرانه نقاشي لاکي ميرزا آقا امامي

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران، «فاطمه محسني» مسوول واحد حفاظت و مرمت اين مجموعه با اعلام اين خبر افزود: پروژه مطالعاتي اين اثر شامل مستندنگاري کامپيوتري نقوش، بررسي و دسته‌بندي نقوش به کار رفته، انجام مطالعات تطبيقي، شناسايي ميکروسکوپي، دستگاهي و آزمايشگاهي لايه‌هاي تشکيل‌دهنده نقاشي، شناسايي ميکروسکوپي، دستگاهي و آزمايشگاهي تکيه‌گاه، بستر، رنگ‌هاي به کار رفته و ارائه و اجراي طرح حفاظت پيشگيرانه در مقابل تغييرات دما و رطوبت، نورهاي داراي پرتو، عوامل بيولوژيک، آلاينده‌ها و آسيب‌هاي انسانيUV است.

وي توضيح داد: نقاشي لاکي بر روي در متعلق به هنرمند اواخر قاجار ميرزا آقا امامي اصفهاني يکي از تزيينات شاخص و بسيار چشمگير و با ارزشي است که در معماري حوضخانه کاخ «صاحبقرانيه» به کار رفته است.

محسني گفت: نقش‌هاي روي در بسيار استادانه به سبک دوره اوايل صفوي بوده و تکنيک کار، نقاشي لاکي روي چوب است؛ رنگ‌هاي به کار رفته شامل رنگ‌هاي گرم مانند سبز، قرمز، زرد و قهوه‌اي است. همچنين هنرمند از پودر طلا نيز در اين اثر بسيار بهره گرفته است.

محسني افزود: نقش‌هاي به کار رفته در اين اثر شامل نقش انسان از داستان‌ها و قصص قرآني، مناظر شکار و شکارگاه، مجالس شادي و پاي‌کوبي و نقش‌هاي تشعير و تذهيب از حيوانات افسانه‌اي و ... است.

محسني توضيح داد: ميرزا آقا امامي سبک ويژه‏اي در نقاشي خاص ايرانيان يعني مينياتور و دستي توانا در تصويرسازي انساني، حيواني، گل و مرغ، گل و بته، نماسازي، طراحي نقشه قالي، آثار رنگ و روغن، تذهيب و تشعير داشت. هنر ساخت جلد و تابلوي سوخت از ذوق سرشار او جاني تازه گرفت.

مسوول واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران تصريح کرد: کارهاي نقاشي ميرزا آقا در ابتدا بيش‏تر تقليد از سبک و آثار صفوي بود، اما رفته‌رفته نگاهي متفاوت به صحنه‏‌پردازي تابلوها داشت و در نهايت با ارائه طرحي نو سبک خاصي را پايه‏گذاري کرد.
ص/119

انتهای پیام/

کد خبر 1390120350