وي با تاکيد بر ضرورت آشنايي دانشآموزان سراسر کشور با اين جاذبهها خاطرنشان کرد: دانشآموزان به عنوان پل ارتباطي ميان سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، مدرسه و خانواده به شمار رفته و ميتوانند اين نقش را به خوبي ايفا کنند.
جهانيان فرهنگسازي، آموزش و اطلاعرساني را از راههاي گسترش گردشگري برشمرد و افزود: کارت راهنماي گردشگري خانواده با هدف فرهنگسازي سفر، افزايش آگاهي دانشآموزان از جاذبههاي گردشگري ايران و همچنين حفاظت و صيانت از اماکن ميراث فرهنگي و محيط زيست اهدا ميشود.
وي با بيان اين که با توجه به پتانسيلهاي موجود در حوزه گردشگري بدون شک در رتبههاي بسيار بالايي در زمينه آثار تاريخي و طبيعي قرار داريم، تصريح کرد: ايران جزء 5 کشور برتر در زمينه ميراث طبيعي و 10 کشور برتر در حوزه ميراث تاريخي در جهان است.
معاون گردشگري کشور با اشاره به ضعف اطلاعرساني در زمينه معرفي جاذبهها در عرصه داخلي و خارجي براي جذب گردشگر خواستار گنجاندن درسي با عنوان گردشگري در تقويم آموزشي دانشآموزان شد و گفت: با اين اقدام هزينه تبليغات براي معرفي داشتههاي کشورمان کاهش يافته و خانوادهها ضمن آشنايي با اين جاذبهها ميتوانند در ايام تعطيلات به بهترين شکل به اقصي نقاط کشور سفر کنند.
جهانيان تاکيد کرد: نقش دانشآموزان در اين طرح اين نيست که به عنوان راهنماي مجموعه تاريخي يا گردشگري باشند، بلکه آنها وظيفه راهنمايي خانواده در زمينه چگونگي مسافرت، بهرهمندي از مواهب طبيعي و در مجموع برنامهريزي مناسب براي سفر را بر عهده دارند.
معاون گردشگري کشور يادآور شد: از ديگر مزاياي کارت راهنماي گردشگري خانواده ميتوان به استفاده رايگان از تمامي مجموعههاي فرهنگي، موزهها و کاخ موزههاي کشور در ايام نوروز اشاره کرد.
رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور در پايان با طرح سه سوال از دانشآموزان خواست که پاسخ پرسشها را به دفتر مديريت دبيرستان ارائه دهند و به همين منظور و به نيت 14 معصوم براي 14 نفر از دانشآموزان به همراه خانواده سفر زيارتي به مشهد مقدس در نظر گرفته شده است.
در ادامه مراسم «ابراهيم سحرخيز» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندي از تعامل ميان وزارت آموزش و پرورش و سازمان ميراث فرهنگي در زمينه پررنگ ديدن نقش دانشآموزان در صيانت از ميراث فرهنگي، ترويج فرهنگ گردشگري و نگاه ويژه خانوادهها به ايرانگردي، اظهار داشت: نوروز علاوه بر اين که فرصتي براي صلهرحم، تحکيم ارتباط خويشاوندي و تعالي بخشيدن به نقش خانواده است فرصت مناسبي براي سفر به شمار ميرود.
وي افزود: ميراث فرهنگي در تمام مکاتب تربيتي دنيا از جمله کشور ما يکي از هدفهاي تربيتي است و در سند تحول نظام جديد آموزشي توجه به ميراثفرهنگي و داشتههاي ايران کهن بسيار مورد توجه است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنين درسي به نام استانشناسي براي دانشآموزان تعريف شده که در آن به معرفي تمامي استانها به لحاظ جغرافيايي، طبيعي، فرهنگي، تاريخي و ... پرداخته شده است.
سحرخيز با بيان اين که روحيه مردم ايران با مقوله سفر سازگار است، تصريح کرد: دانشآموزان به دليل نشاط، کنجکاوي و نقش تاثيرگذاري که بر والدين دارند ميتوانند فرهنگ گردشگري را توسعه دهند.
وي يادآور شد: اميدواريم سازمان ميراث فرهنگي در سايه تعامل با آموزش و پرورش در راستاي غنيسازي موزههاي فرهنگي فعاليتهاي مناسبي را انجام دهند.
به گزارش ميراث آريا، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خواستار سهولت بازديد دانشآموزان از آثار تاريخي و طبيعي شد و گفت: با انجام اين مهم دانشآموزان ميتوانند به راحتي و بدون هيچ محدوديتي ضمن آشنايي با داشتههاي فرهنگي بر اطلاعات خود بيافزايند.
خاطرنشان ميشود، در پايان مراسم کارت راهنماي گردشگري خانواده به صورت نمادين به شماري از دانشآموزان با حضور «منوچهر جهانيان» معاون گردشگري و رئيس ستاد مرکزي سفرهاي کشور، «ابراهيم سحرخيز» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، «پروازي مقدم» مدير آموزش و پرورش منطقه 6 و «اسنفديار» مدير دبيرستان ماندگار البرز اهدا شد.
/117
انتهای پیام/