البته با ورود گيرنده‏هاي ديجيتال به مجموعه صدا و سيما و راه‏اندازي شبکه‏هاي تخصصي جديد از جمله شبکه ورزش، بازار، آموزش، فيلم، شما، نمايش و ... اميد به راه‏اندازي شبکه گردشگري بيش از پيش قوت گرفته است؛ برنامه‏اي که به شدت جاي خالي آن در رسانه ملي احساس مي‏شد.

برنامه زنده «سفرگرد» نيز در همين راستا به تازگي در شبکه چهار، به عنوان شبکه فرهيختگان صدا و سيما، روي آنتن رفته است.

سفرگرد به صورت آکادميک و علمي به موضوع گردشگري و صنايع وابسته به آن مي‌پردازد و هدف از توليد آن، طرح و بررسي نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهديد‏هاي فرايند سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و مديريت توسعه صنعت گردشگري در کشور عنوان شده است.

اين برنامه تلاش مي‌کند به بررسي و تجزيه و تحليل علمي و منطقي اين فرايند بپردازد و با دعوت از صاحب‌نظران، مديران دولتي و دست‌اندرکاران اين صنعت به پيشنهاد راهکارهاي مختلف بپردازد.

اهميت صنعت گردشگري در کارآفريني و چرخه اقتصادي ايران و همچنين نقشي که در معرفي آن در جامعه جهاني و تبادلات فرهنگي ميان کشورها دارد، بر کسي پوشيده نيست. بر همين اساس، برنامه سفرگرد شبکه چهار تلاش مي‌کند با حضور کارشناسان به ارائه راه‌هاي گسترش اين صنعت در ايران بپردازد.

مذاکرات موسوي با ضرغامي

«سيد حسن موسوي»، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در آيين تجليل از خادمين سفرهاي نوروزي با تقدير از همه دست‌اندرکاران ستاد تسهيلات سفرهاي کشور، به ‌خصوص رسانه ملي، براي عرضه خدمات متفاوت در نوروز 91 به ايجاد رسانه‌هاي ديداري و شنيداري تخصصي گردشگري اشاره کرد و گفت: ما ضمن مذاکراتي با آقاي مهندس ضرغامي، رياست سازمان صدا و سيما، بر ايجاد شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني گردشگري ايران تاکيد داريم و اين اقدام، هم براي رسانه ملي يک اقدام پايدار است و هم براي سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري ضرورت دارد و بايد محقق شود.

با توجه به اين که اولين بار است در رسانه ملي برنامه‏اي تخصصي به موضوع گردشگري و صنايع وابسته آن به صورت آکادميک و علمي پرداخته است، اميد به راه‏اندازي شبکه تخصصي گردشگري را قوت مي‏دهد.

کارشناس- مجري برنامه سفرگرد که کاري از گروه دانش شبکه چهار سيماست و جمعه‌ها ساعت 22:30 به صورت زنده از اين شبکه پخش مي‏شود، در مورد ايجاد شبکه تخصصي گردشگري به ميراث آريا گفت: شبکه‌اي به عنوان شبکه گردشگري، در صورتي که برنامه‌ريزي و هدفگذاري علمي و طولاني‌مدت داشته باشد، مي‌تواند براي تبليغ ظرفيت‌هاي گردشگري کشور و ورود گردشگران خارجي به ايران موثر باشد. اگر اين شبکه در ماهواره و قابل دسترس براي خارجيان هم باشد، بهتر است.

وي افزود: ساختار برنامه‌هاي شبکه گردشگري نيز بايد منطبق بر سياست‌گذاري‌هاي گردشگري کشور باشد تا سرمايه‌گذاري کلان براي ايجاد يک شبکه به پخش برنامه‌هايي تکراري و بي‌اثر تبديل نشود.

« فرهاد شمسيان» بررسي علمي مشکلات و چالش‌هاي گردشگري را در شبکه تخصصي گردشگري مهم دانست و اظهار داشت: متاسفانه برنامه‌هايي که تاکنون در حوزه گردشگري ساخته شده به طور عام به سفر و گردشگري پرداخته‌اند. سفرگرد نخستين‌ برنامه‌اي‌ است که به موضوع گردشگري به صورت علمي مي‌پرازد و البته مي‌تواند مقدمه‌اي براي راه‌اندازي يک شبکه تخصصي گردشگري باشد.

شبکه گردشگري بازوي رسانه‏اي بخش دولتي

مجري برنامه سفرگرد بيان داشت: اين شبکه در ابتدا لزوما نبايد مانند ساير شبکه‌ها به صورت 24 ساعته عمل کند بلکه مي‌تواند با زماني کمتر کارش را آغاز کند تا به مرور زمان جاي خود را بين شبکه‌هاي صدا و سيما بيابد. مهم اين است که همه بدانند اين شبکه پيشنهادهاي مختلف و فرهنگ‌سازي‌ها را در حوزه گردشگري منعکس مي‌کند و به نوعي بازوي رسانه‌اي سياست‌هاي گردشگري بخش دولتي مي‌شود.

وي تصريح کرد: متاسفانه هنوز در صدا و سيما جايگاه برنامه‌هاي گردشگري مشخص نيست و اگر به همين صورت پيش برويم، گردشگري هيچ ‌وقت برنامه‌اي مانند 90 نخواهد داشت.

«شمسيان» تصريح کرد: مديران سازمان صدا و سيما و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بايد باور داشته باشند حضور يک ابزار رسانه‌اي مانند سفرگرد يا هر برنامه ديگري قطعا به نفع منافع ملي است و ما مي‌توانيم از توسعه گردشگري در حوزه‌هاي سياسي، ‌اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و غيره بهره‌برداري زيادي داشته باشيم.

عضو شوراي سردبيري برنامه سفرگرد خاطرنشان کرد: متاسفانه حتي در حال حاضر زمان کافي براي پخش برنامه سفرگرد در رسانه ملي وجود ندارد؛ اگرچه مدير گروه آموزش شبکه چهار سيما اعتقاد زيادي به موضوع گردشگري دارد اما اين کافي نيست و بايد تمام شبکه‌ها ديد مثبتي نسبت به اين موضوع داشته باشند.

رسانه؛ حلقه ارتباطي دولت، فعالان گردشگري و مردم
سردبير سفرگرد نيز هدف از ساخت اين برنامه را رساندن موضوعات مطرح شده در سمينارهاي مختلف حوزه گردشگري به گوش مسوولين، مردم، کارشناسان و فعالان گردشگري اعلام کرد و گفت: در سمينارها و برنامه‌هاي مختلف حوزه گردشگري مسائل زيادي مطرح مي‌شود که اغلب در حد همان سمينارها باقي مي‌ماند در حالي که رسانه ملي مي‌تواند اين مسائل را در معرض افکار عمومي قرار دهد.

دکتر «فرزاد مقدم» تصريح کرد: گردشگري يک موضوع فرابخشي است و براي حل مشکلاتش به کمک همه اقشار جامعه به خصوص مردم نياز دارد.

وي انتخاب موضوعات برنامه‌ سفرگرد را بر اساس موضوعات مطرح شده در سمينارها، رسانه‏ها و مطبوعات عنوان و بيان کرد: در هر قسمت از برنامه يکي از مشکلات حوزه گردشگري از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا مردم و مسوولين با آن آشنا شوند و راه‌حلي نيز براي مشکلات مطرح شده پيدا شود.

وي با اشاره به يکي از موضوعات مطرح شده در برنامه سفرگرد در زمينه شکايات موجود از تاسيسات گردشگري گفت: در برنامه مربوط به شکايات مردمي ديده شد درصد زيادي از آن‌ها ناشي از عدم اطلاعات کافي مردم است؛ يعني گردشگر يا اطلاعات درستي از موضوع شکايتش ندارد، يا کلا مشکلي وجود نداشته و نبايد شکايت مي‌کرده است و يا شکايتش مربوط به مرجع ديگري است در حالي که رسانه با اطلاع‌رساني کافي مي‌تواند مانع از بروز اين‌گونه مشکلات شود.

عملکرد رسانه ملي هم نقد مي شود ؟

به گزارش ميراث آريا، به نظر مي‌رسد موضوع نقش رسانه‌ها در توسعه صنعت گردشگري و خصوصا کمکي که رسانه ملي مي‌تواند به اين صنعت داشته باشد و اکنون کمتر به آن مي‌پردازد مي‌تواند به عنوان يکي از موضوعات مناسب بحث در برنامه‌ سفرگرد مطرح شود. البته اگر برنامه‌سازان سفرگرد امکان خودانتقادي و نقد عملکرد رسانه ملي را مانند ساير دستگاه‌هايي که آن‌ها را به نقد و چالش مي‌کشند، داشته باشند... .
ميترا يزدچي

انتهای پیام/

کد خبر 1391020463